Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af FANToMAS
#29587
Hej

Jeg har i øjblikket den "obligatoriske" tuner fra Stofa, men er interesseret i at købe et CAM til mit TV i stedet, så jeg bl.a. slipper af med en fjernbetjenening.
Jeg har læst flere steder at Stofa kører med Irdeto-kryptering og at det derfor er en sådan CAM jeg skal købe.
Jeg kan kun finde én Irdeto CAM på nettet (hedder vistnok noget med Euro...). Jeg kan se at nogle af de andre CAM til anden kryptering (Viaccess/Conax) er HD (MPEG-4) kompatible. Kan man ikke få det til Irdeto??
Brugeravatar
Af azrael
#29591
Det kommer meget an på hvilket tv du har om du overhovedet kan bruge et CAM til noget. Medmindre der sidder DVB-C tuner i (og *ikke* kun DVB-T), så kan et CAM ikke anvendes i forbindelse med kabel-tv.
Af FANToMAS
#29605
Hmm...det er desværre kun en DVB-T tuner der er i tv'et. Er der en årsag til at man ikke kan se kabel-tv via CAM med en DVB-T tuner?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29606
DVB-T og DVB-C har forskellig fejlkorrigering og modulation (begge er AM moduleret). Over DVB-T kan man ikke sende ligeså meget data som med DVB-C, idet der er benyttes en anden modulationstype der tager højde for at luftbårne signaler kan inteferere med hinanden.

Da DVB-C har en højere båndbredde, så er der også strengere krav til signal/støjforholdet.

Nogle antenneforeninger vælger dog at sende deres digitale TV ud via DVB-T, hvorfor man i enkelte tilfælde godt kan benytte sin DVB-T tuner via sit antennestik, men det skal du undersøge med din egen forening.
Brugeravatar
Af azrael
#29608
Du kan i al fald med 100% sikkerhed ikke modtage digitalt kabeltv fra Stofa med den indbyggede DVB-T tuner. Bare så du ikke unødigt sætter håbet op.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29610
Nej, sorry. Jeg så nærlæste ikke lige det første indlæg.