Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HcH
#130079
Hey...

Glemte egentlig i farten, at der også kommer telefon indover (den går vel i kabelmodem, formoder jeg..) Alt det her forstærker halløj og splitter, har vel ingen indflydelse på den omstændighed ?

Er lige nødt til at spørge, selvom det måske er overflødigt..

HcH
Af Theilo
#130080
Ja, så er der også lidt at hygge sig med om aftenen.

Stofa teknikerne der var her (yep 4 stk inden for en uge) tjekkede hver især signalet i alle dåser i huset, og fandt ud af at det eneste støj der der var i anlægget, stammer fra en utæt samling i vejen.

Så det er bare at prøve sig frem.

Theilo
Af Theilo
#130081
Det har intet med det andet at gøre, udover at det også kommer via data, som alligevel skal i kabelmodem.

Og også en evt zaptor skal kobles kabelmodem, dog med et netværkskabel.

Theilo
Af HcH
#130082
Okay..

Regnede jeg heller ikke med - var bare lige nødt til at give oplysningen, i fald der var nogle hensyn at tage...

Jep, der kommer også Zaptor ind (den helt store tur) Det bliver dog i første omgang på trådløs via USB-dongle - skulle det give anledning til bøvl, ryger den på kabel.. Det er dog en anden historie - og det har jeg modsat alt det her antenne-kogleri, noget bedre styr på...

Mvh. HcH
Af Theilo
#130083
skulle give anledning til bøvl ???????

Du beder selv om det og medmindre der er under 5 meter skal du ikke regne med en god forbindelse.

Jeg har prøvet og det holdte under 1 døgn, så røg netværkskablet fra wd tv live og i zaptor.

Så kører det udmærket.(så skal have taget mig sammen til at trække et nyt og smide et par stik på)

Theilo
Af HcH
#130087
Hmmm..

Det lyder ikke lovende (heller ikke nogen der har lovet at det kørte godt med trådløs på Zaptor...)

Men det skal nu prøves af... Der bliver ca. 5 meter fra trådløs sender til Zaptor (hver sin ende af stuen - med rimelig clean udsigt..) Men der bliver ikke meget roden rundt i at det ikke vil virke... Så kabler jeg skidtet i stedet..

Mvh. HcH
Af HcH
#130314
Hmmm...

Nu er der kommet en pæn stor pakke fra Stofa, men ikke fra KEAS endnu..

Sad og studerede lidt af indholdet af Stofa-pakken, og kom på den mærkelige idé - at når i nu ved så meget om alt det her antenne magi.. Mon i så også har udvidet jeres horisont til også at omfatte den mest hensigtsmæssige og smarte måde at forbinde de apparater der skal modtage antennesignalerne ?

Selvfølgelig er mit nuværende udstyr koblet sammen så det virker - Men nu skal den her Zaptor-boks flettes ind i det også..

Lad mig starte med at beskrive udstyret, og hvordan det er koblet sammen nu...

Fjernsyn : Sony KDL-40U4000 (Mpeg2 tuner)
DVD/HD : Sony RDR-HX780 (Analog tuner)
Lydanlæg : Sony HT-SS100 (5.1 surround)
Video : JVC HR-S7611 (S-VHS)
Konsol : Wii (Component kabel)

Sættet (som man nok kan ane...) har et par år på bagen... Men er yderst velfungerende - VHS'en bruges næsten aldrig, men vi har da lidt bånd endnu.. Derfor skal den ikke ud endnu (men nok næste gang systemet skal skiftes..)


Er forbundet således:

TV antenne fra vægdåse til DVD/HD - og videre til fjernsyn..
Radio antenne fra vægdåse til lydanlæg..
HDMI fra DVD/HD til Lydanlæg's DVD indgang
HDMI fra Lydanlæg's udgang til TV
S-VHS stik/Scart fra VHS til TV (ingen antenne på her)
Lyd til TV når lydanlæg ikke er tændt - Rød/hvid Phono stik..
Component kabel fra Wii til TV

Alle Sony apparaterne er Bravia, og virker på kryds og tværs med fjernbetjeninger og tænd sluk for apparaterne med hinanden..

De stik der nu er tilbage:

TV : 1 x HDMI in - 1 x Scart - 1 x 15 pin D-sub
DVD/HD : 2 x Scart - 1 x Coax Digital (Phono orange stik)
Lydanlæg : 2 x HDMI (BD og SAT in) 1 x Coax Digital (Phono orange stik)
Resten er uinteressant..

Nu kommer Zaptor så og moser på... Ville det ikke være mest hensigtsmæssigt at slutte den til HDMI i lydanlægget ? Og ikke direkte i TV som de skriver i manualen ?

Og skal jeg fortsætte med at trække antenne med rundt til alle apparaterne.. Det er da vel ikke nok kun at koble den i Zaptor-boksen ?

Zaptor'en er nok primært fordi at jeg mangler Mpeg4 i fjernsynet.. Så det bliver den der skal skiftes kanal med fremover.. Har det nogen indflydelse på hvordan det så skal kables ?


Muligvis jeg skulle ha startet en ny tråd om det her - men synes godt jeg kan snige det med her som et lille sidespring...

Håber i har et par bud på det her også - det er træls at skulle sidde en hel dag at bytte kabler rundt, hvis nogen nu lige ved hvordan det kan gøres i et hug...

Mvh. HcH...
Af Theilo
#130319
Hvis du ikke vil kunne optage analog, er der ingen grund til at have antennekabel i dine enheder udover zaptor, ellers ville jeg koble via hdd/dvd boksen og uden om vhs.

Hvis du sætter zaptor til via lydanlægget, skal det tændes hver gang for at have billede på, men til gengæld har du ordentlig lyd i anlægget fra zaptor.

Jeg kan ikke køre zaptor igennem en switch, da den ikke er kombatibel med zaptor's hdmi, og så er der ingen support.

Jeg har koblet op sådan her:
Antenne til zaptor, videre til hdd optager og i tv
Hdmi fra zaptor til tv
Hdmi fra hdd optager til switch
Hdmi fra wd tv live til switch.
Hdmi fra switch til tv.
Optisk fra alle enheder til anlæg
Scart fra zaptor til hdd optager (så kan der optages fra zaptor)
Netværkskabel fra stofa kabelmodem til zaptor.
Netværkskabel fra egen router til wd tv live.

Theilo
Af HcH
#130326
Puha...

Har desværre kun optisk stik i lydanlæg, så den vej er vel lukket.. Ja, det vil sige, at der jo også er optisk i Zaptor. Men giver det umiddelbart nogen fordele, når man vil benytte HDMI, og ikke har optisk i TV'et ?

Der er jo også de der orange stik der ligner Phono stik, med teksten COAX...? Er der nogen muligheder der ?

Fandt et HDMI mere på TV'et (omme på siden) men er HDMI ikke enten indgang eller udgang - altså at de virker ikke begge veje ?

Fandt ved nærmere undersøgelse også et par stik i TV'et jeg ikke lige kan regne ud hvad er... De runde og sorte - og har ca. samme størrelse som Phono stik, men uden den metalkrave der normalt er ved Phono stik indgange... Den ene sidder sammen med det ene HDMI stik, og det andet sammen med D-Sub stikket.. Kan det være det de kalder lydindgang (mini-jack stik) Og kan det anvendes til noget fornuftigt, da ingen af de andre enheder har noget tilsvarende ?

Lidt irriterende hvis der absolut skal tændes for lydanlægget for at få et billede fra Zaptor boksen... Så tror jeg at den går hen og bliver til en sekundær enhed, der kun bruges når man absolut vil se noget den vej fra..

Men hvis men så kører HDMI fra Zaptor op i TV, og så optisk lyd mellem Zaptor og Lydanlæg ? ... Hmmm, er der så surround forbindelse fra Zaptor ?

Og resten forbliver så som det er ? Det nuværende virker jo med både lyd og lys...

Lidt kryptisk det her...

HcH...
Af Theilo
#130361
yep resten som det er nu

hdmi fra zaptor til tv og optisk fra zaptor til anlæg.

Theilo

P.s hvis du ikke kan overskue det, så hent et freeware program der hedder network notepad, det bruger jeg til at lave en overskuelig tegning af mit setup inden jeg går i gang
Af HcH
#130396
Tak..

Rendte ned til den lokale dealer, og købte både SPDIF og OPTISK kabel.. Så er der da både til pose og sæk...

Har bikset med at få de 3 trådløse og 2 fastnet computere på nettet i dag - Og opsat ny mail-konti osv..

Nu virker den afdeling da.. Har forbindelse med næsten 24 mbit på en 25 mbit forbindelse gennem DVU-4 splitterens data udgang ... Det er yderst tilfredsstillende..

Har kun 4 TV på lige nu, da min gamle fordeler ikke kan tage flere - skulle jo bruge DVU-4'ern til dens rigtige formål... Alle 4 kører godt..

Regner med at pakken fra KEAS kommer i morgen... Så må vi se hvordan resten kommer til spænde af..

HcH..
Af Theilo
#130492
Lyder godt.

Jeg har altid brugt min egen router efter modem fra stofa, så jeg kunne sætte hele mit netværk op, som jeg ville have det.

Det er også nemmere at få til at spille igen hvis der skal nyt modem til, så er det kun always on adressen der skal ændres på stofas side og så er alt oppe at køre igen.

Theilo
Af HcH
#130569
Så er det fuldbragt...

Det her er dælme kanon... Fik alt TV monteret i går, og alt virkede bare i første forsøg.... Pilllede lidt ved de 2 "tunings" knapper på forstærkeren - men måtte ha dem begge tilbage på nul, da det gav for stærkt et signal til det ene af de 2 gamle analoge fjernsyn (skrå striber)

Zaptor boksen gik også rent ind - og det endda med den her trådløse USB dongle.. Skal så for retfærdighedens skyld nævnes, at det er sådan en type med både antenne og forlængerkabel indbygget.. Ja, det vil sige at det gjorde den så faktisk ikke første gang - der ville den sgu ikke koble Zaptor på det trådløse net.... Bøvlede lidt rundt med at tænde og starte boksen et par gange - indtil jeg pludselig opdagede, at USB donglen med ledning og antenne, lå henne på bordet i sin kasse endnu.... Pinligt... Hmmm

Zaptor boksen og mit TV vil dog ikke kendes ved hinanden på det HDMI-Kontrolmæssige plan... Der er fint, fint billede med HD og hele maskeraden - Men det må foregå manuelt at skifte over på Zaptor, for fjernsynet kan ikke se Zaptor boksen... Well, det er en lille pris at betale.. Mon ikke også andre har det lille problem...

Fik en rigtig tillægsgevinst ud af det her projekt også.. For jeg har indtil dato kun kørt med rent HDMI kabel mellem de forskellige enheder - nu fik jeg jo snust op, at man også burde bruge særskilt kabel til lyd... Og for dælen da... Det virker da langt bedre end da jeg kun kørte HDMI... Lyden er rigtigt delt ud til surround anlægget nu... Super...

En rigtig god idé med egen router efter Stofa modem, i stedet for at leve på Stofa's trådløse router's præmisser... Det vil jeg kraftigt overveje... Noget bestemt mærke jeg bør gå efter ?

Har ikke rigtigt mere at tilføje, end tak til dem der har hjulpet - Ikke et ben er sat forkert i denne tråd... Og slut resultatet er blevet 100 % som jeg havde forestillet mig... Stor respekt for jeres viden om emnet herfra..

Mange hilsner: HcH
Af Theilo
#130573
Hej HcH

Lyder godt at du har fået det til at spille.

Angående router valg, aner jeg ikke hvad der kan anbefales.
Men kommer også an på hvad de skal bruges til (streaming ?)

Men husk lige at når zaptor er trådløs kan du ikke koble den til på en anden router, det skal være på stofa's egen, alternativt kan du trække et kabel fra stofa modem til zaptor og derefter slukke det trådløse på modem, og så køre trådløst fra egen router.

Theilo