Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af magnus2v2
#358309
Hej alle.

Jeg har netop opgraderet til et HiSense U7KQ 65' tv, som skulle være super fint til prisen. Jeg har dog et problem ift. kalibrering og indstillinger. Hele dagen i går gik med, at undersøge guides til kalibrering af lige netop det tv, men det virker til at de fleste guides er lavet på den amerikanske version, eller i hvert fald versioner der har væsentligt andre menu'er end mit tv.

Er der nogen der har en dansk (elle europæisk) guide til kalibrering af HiSense U7KQ, som har lyst til at dele? For nu bruger jeg blot standard indstillinger, men det er bare ikke 100% ordentligt synes jeg.

På forhånd tak!
#358320
Man finder ikke en kalibrering til sit tv på nettet - man finder nogle gode billiedindstillinger, som måske kan gøre billedet bedre, hvis man ellers kan lide den type farver osv som de "professionelle" foreslår
#358321
magnus2v2 skrev: 25. apr 2024, 09:49 Hej alle.

Jeg har netop opgraderet til et HiSense U7KQ 65' tv, som skulle være super fint til prisen. Jeg har dog et problem ift. kalibrering og indstillinger. Hele dagen i går gik med, at undersøge guides til kalibrering af lige netop det tv, men det virker til at de fleste guides er lavet på den amerikanske version, eller i hvert fald versioner der har væsentligt andre menu'er end mit tv.

Er der nogen der har en dansk (elle europæisk) guide til kalibrering af HiSense U7KQ, som har lyst til at dele? For nu bruger jeg blot standard indstillinger, men det er bare ikke 100% ordentligt synes jeg.

På forhånd tak!
Prøv evt. med billedprofilen "filmmaker mode". Det var umiddelbart den der gav det bedste resultat for mig. Standard indstillingerne er som regel helt ved siden af.
#358335
Ja, hvis du vil kalibrere dit TV, kræver det måleudstyr, men du kan som regel komme tæt på, og i det mindste finde et billede, som du synes er godt at se på blot ved f.eks. at støtte dig lidt til, hvad andre er kommet frem til, som du kan finde på nettet, benytte diverse kalibreringsskiver osv..
Lidt erfaring skader ikke, men blot det at finde den bedste profil, vil som regel være et stort skridt i den rigtige retning.
At farverne ikke er helt korrekte betyder mindre for de fleste, men kontrast og lysniveau er vigtigt samt huske at slå diverse digitale kredsløb fra.
At teste de forskellige farveprofiler kan også gøre en stor forskel til det bedre...