Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Luke
#115454
Der er skrevet rigtig meget om for og imod af de forskellige typer tv, men vil der ikke altid være mere genskin / reflektioner i et plasma frem for LCD ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#115455
Hvis det er et mat LCD-panel, så vil der jo. De fleste LCD-TV i dag har dog en eller anden coating på fronten og visse modeller har endda fået glas forrest, hvilket gør dem mindst ligeså reflektive som plasma. Hvor plasma-producenterne med den ene hånd arbejder imod at mindske genskin, så lader det til at de med den anden tilføjer mere og mere reflektion på LCD-modellerne.

På nogle plasma-modeller har man reduceret antallet af glaslag og tilføjet antireflektiv coating, hvilket har hjulpet en hel del på reflektionerne. Se eks. vores anmeldelser af de nyeste Panasonic-TV.
Brugeravatar
Af hans123
#115508
Det ser ikke godt ud.

Eller fint spejl ;)
Af Luke
#115604
hans123 skrev:Det ser ikke godt ud.

Eller fint spejl ;)
Ja ikk`

;)
Af sevenflow
#117199
Der var engang hvor firmaerne stadig producerede CRT skærme - billedkvalitetens guder.
Men det gider folk ikke mere, nu skal skærme bare være så flade som mulige.

Jeg ville give kassen for en 40" 1080p CRT skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#117209
Problemet med disse store størrelser CRT er at jo større flade, des dybere bør skærmen være for ikke at skulle bøje elektronstrålerne ud i vanvittige vinkler. 40" er måske ikke SÅ afsindigt i den sammenhæng, men der kommer et tidspunkt hvor det ikke længere er hensigtmæssigt at benytte katoderør. Og så er der jo problemet med moire og andre effekter som bølger fører med sig...
Af Gaco
#117270
For ikke at nævne deres karakteristiske hyletone (som får de fleste plasmaer til virke lydløse), at de skal varme op før korrekt visning af farver samt ikke specielt godt sortniveau. Lav inputlag må være den eneste rigtige fordel jeg kan se i de gamle CRT :p
Af THM
#117296
de er også bedre til bevægelse og panoreringer...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#117299
Du kan nu også have fosforspor på CRT. Sort/hvide film er ikke specielt meget bedre på mit B&O CRT end det er på mit Pioneer mht. slør.
Af lennon
#117310
Lad os takke Vorherre for, at vi aldrig fik en 40" CRT som uvægerligt ville ha været på størrelse med en campingvogn, have en højspændingsdel a-la Baresebæk samt alle de nævnte issues plus røvirreterende konvergensfejl . Heldigvis har de bedste plasma overhalet CRT i alle de vigtigste dicipliner (- minus nostalgi)
Af Mysen
#117311
Mine svigerforældre havde et 37" 4:3 skrummel fra Nokia. Det må være nogenlunde samme størrelse som et 40" 16:9. Føj for et skrummel. Det stod i et hjørne, men alligevel var den bare vildt dyb. Jeg hjalp ed at bære den ind, og tror stadig at det er det min ryg lider af idag O-O
Af THM
#117326
jeg vil nu også hellere have min plasmaskærm, men panoreringer over en fodboldbane stod nu lige en tand skarpere på mit gamle crt, skal ik ku sige om det skyldes den mindre størrelse :D
Af PeterD
#118185
Hvordan er det nu forskellen er:

Hvis valget stod mellem et 32" normal LCD skærm og en 32" LED LCD-skærm.
Begge fra Samsung og begge til samme pris (tænkt eksempel).

Vil jeg få et bedre billede med LED skærmen, som "er en baggrundsbelyst LCD" fremfor en normal LCD skærm eller er det bare salgsgas for at få os forbrugere til at betale mere for en marginalt tyndere skærm?