Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: ViewSonic VX922 - FlatpanelsDK

Test: ViewSonic VX922

|

Indledning:

Hvis du vil have ViewSonics bud på den ultimative skærm til spilbrug lige i øjeblikket, så har du her den nye version af den populære VX924. Skærmen er VX922 og er angivet til 2 ms (g2g). Med VX922 lover ViewSonic også, foruden den hurtigere responstid, et større kontrastforhold samt bedre betragtningsvinkler.

Vil VX922 tage tronen som den foretrukne gamerskærm lige i øjeblikket trods den lidt højere pris sammenlignet med konkurrenternes spilleskærme?



Designmæssigt og funktionelt er skærmen tilsvarende til VX924, så jeg genanvender billeder og flere betragtninger fra testen af VX924. For at få det i det rigtige perspektiv anbefales det derfor at læse testen af VX924 i kontekst:

http://www.flatpanels.dk/vx924.php




Panelstørrelse:19"
Opløsning:1280x1024
Responstid:2 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold:650:1
Lysstyrke:270 cd/m²
Farveunderstøttelse:<16.2 Millioner farver
Signal processering: 6 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V):170°/170° (fald på 5:1)
Dotpitch:0.294 mm
Panelnummer (Type):Ikke oplyst (TN)
  
Strømforbrug:35 W
Vægmontering:
Størrelse (HxBxD): 43.1cm x 20.1cm x 46.8cm
Vægt8.5 kg
  
Justeringsmuligheder

 

· Tilt
· Swivel
· Højde
· Pivot
  
Indbyggede højttalere:
  
Indgange 
· VGA
· DVI
· Audio (type)
· SCART
· S-VHS
· HDMI
· Andet  
  
Medfølgende kabler  
· strøm
· VGA
· DVI
· Audio (phono)
· USB upstream
· S-VHS
· HDMI
  
Medfølgende software:

Driver CD

Pixelgaranti:ISO 13406-2 Klasse 2
0 hele pixels (mørk/lys)
Diverse:Manual



Pris og forhandler:

target="_blank">



De første indtryk:



I og med VX922 har den samme ramme, fod og udstråling, som man fandt på VX924, så er der meget lidt nyskabende her. At designet beholdes ses ofte hos ViewSonic og i VP serien har det samme design efterhånden også være udgangspunktet i nogle år.

Jeg vil ikke give en længere klamamus om designet og funktionaliteten af OSD, da vi her finder to tilsvarende produkter. Jeg genbruger ligeledes billederne af skærmen fra testen af VX924.







Indtrykkene fra VX924 finder du her: http://www.flatpanels.dk/vx924.php



Det er dog ikke nødvendigvis en dårlig idé at beholde designet. Det er næppe blevet forældet på den korte tid VX924 fik lov til at udfolde sig i og det er ligeledes et frisk pust til de ordinære sorte/grå skærme på markedet.

ViewSonic har heldigvis valgt at lancere denne nye udgave af skærmen under et nyt navn. ViewSonics VX924 blev oprindeligt lanceret som en 4 ms skærm, men tallet blev senere revideret og specifikationen ændrede sig til 3 ms.

Dengang 8 ms versionen af VP191b kom ud, fik den ikke nyt navn. VP191b var allerede en eksisterende 25 ms skærm og dette lagde op til en del forvirring hos mange forbrugere. Her har ViewSonic med god grund valgt ikke at følge i de fodspor og det tror jeg er en god idé.







Skærmen har en DVI og en D-SUB indgang.





De første visuelle indtryk man får af billedet på panelet er intensiteten af lyset. Der er skruet forholdsvis højt op, og brightness ligger nok meget tæt på den vi målte for VX924. Det er naturligvis at foretrække i spil, men det kan godt blive lidt for kraftigt til længere tids kontorbrug.



Forud for testen:



Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning, dog vil kvalitetsforskellen på denne og den analoge omtales senere. Grafikkortet er et Radeon 9800 Pro.



Skærmen vil blive testet i og vurderet ud fra hjælpeværktøjet her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.



Farver, kontrastforhold og lysfordeling:



Fra start af virker flere farver mere afdæmpede, men andre farver står ikke korrekt. Der er f.eks. problemer i de blå nuancer, og den lyseblå farve på skærmen får et lidt turkis skær. Der skelnes ikke så godt mellem de forskellige sorte nuancer, men hvis man justerer brightness lidt ned, så løser det delvist problemet med de sorte nuancer.

Sort er dog ikke gengivet dårligt. Det mørkeste punkt før indstilling af panelet er 0,4 cd/m2 - en værdi som kun almindeligvis ses på det bedste TN paneler og typiske MVA/PVA paneler. Kritikken går alene på dynamikområdet i gråtonerne. Det er højest sandsynligt et indstillingsproblem, men det får vi at se meget snart.



Jeg har prøvet at måle farverne med LaCie udstyret:





Til de nye, så opsummerer jeg lige, hvordan man skal forholde sig til grafen:



Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).



  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.

  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.

  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver, om end ikke helt korrekte.

  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.

  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.



    Hvis du kan huske testen af VX924, så ser du også, at afvigelserne - generelt set - er lidt større. Der er specielt problemer for den blå gengivelse, hvilket også ret hurtigt sprang mig i øjnene ved tilslutning. Ligeledes ser man lidt dårligere gengivet farver i gråtonerne.



    Brightness var rigtig nok tæt på det jeg målte for VX924. På VX924 var brightness på 270 cd/m2. På VX922 er den på 287 cd/m2 - et tal der kan egne sig til spilbrug, men det er for kraftigt til almindeligt kontorbrug.

    Her kan man med fordel sænke brightness en del. En lille sidebemærkning er, at når man sænker brightness til 0 procent i OSD, så får man et ret afdæmpet billede, som man sagtens kan arbejde foran, men sort bliver faktisk meget dyb. Jeg målte for sjov sortpunktet, og det viste sig, at den blev gengivet ved 0,2 cd/m2.

    0,2 cd/m2 er tæt på en virkelig visuel sort værdi for det blotte øje og et af de bedste resultater jeg endnu har målt.



    En del af fejlen for gråtonerne kan nok tilskrives gammaværdien, som er ret skæv. Hvor målet var 2,2, som er meget typisk for sammenspillet mellem forskellige apparater, så er en gamma på 1,7 medvirkende til forskellige afvigelser.



    Vi kan håbe på at forbedre dynamikområdet for gråtonerne efter kalibrering og få lidt mere præcise farver på skærmen. Lad os prøve at gå videre:





    Efter indstilling af farve- og kontrastparametrene ser jeg ret hurtigt ændringer både på grafen og i praksis. Først og fremmest er det lidt turkise skær væk fra blåtonerne, hvilket får skærmens farver til at fremstå visuelt bedre. Det er også lettere at skelne mellem de mørke gråtoner, som ligger tæt op af hinanden, og det er et plus i spil, som for eksempel Doom3.



    Hvis vi kigger nærmere på grafen, så er der faktisk kun to farver der ligger over en deltaværdi (forskelsværdi) på 1. Det er den gule og den grønne. Ellers ligger alle andre farver under en deltaværdi på 1 og resultatet er rigtig flot. Det er faktisk også længder bedre end det bedste resultat der kunne opnås på VX924, så det er et stort plus.



    Man kan sige, at udgangspunktet ikke var helt så godt, men i og med at f.eks. fejlene i gengivelsen af blå og gråtonerne var ret synlige for øjet, så kan man også relativt let justere disse ud fra en ret begrænset erfaring. Jeg skruede primært lidt ned for brightness, samtidig med at jeg skruede lidt ned for intensiteten for alle tre grundfarver - spilskærme har det med at have lidt for intensiverede farver i almindelighed.

    Der var et underskud af rød fra start af i forhold til de to andre grundnuancer, så den justerede jeg kun en smule ned i forhold til maksimum. Blå sænkede jeg cirka 1/6 ned i forhold til maksimum og grøn satte jeg en smule højere end den blå. Grunden ligger blandt andet i, at blå i forvejen var for markant. Blåturkis kommer - som du muligvis ved - af en blanding mellem blå og grøn. Farven på skærmen bar tydeligvis præg af en mere intens blå end grøn i blandingen, så derfor blev blå sat lavere.

    Du kan for resten bruge dette værktøj til at se hvordan farveblandinger fungerer: http://www.flatpanels.dk/hvad.php#5



    Det er altid et godt udgangspunkt for hvad der er forkert og hvordan man eventuelt kan rette det.



    Den eneste anke ved OSD menuen er, at tallene ikke angives per procent. Man kan ikke se, hvor man eksempelvis har sat rød for det er bare en bar fra 0 til 100, hvor der ingen mellemværdier er angivet - kun baren rykker sig. Det ville være lidt mere praktisk med nogle tal på baren.



    Efter kalibrering steg værdien for sort en smule til 0,6 cd/m2. Brightness på panelet er 205 cd/m2 hvilket stadig er relativt højt for en 19 tommer skærm. Man kan således godt sænke brightness lidt når man sidder på skrivebordet.
    VX922 kan godt opnå en dybere sort, men det sker ved at gå lidt på kompromis med dynamikområdet i de mørke gråtoner. Gammaværdien er lidt mere balanceret nu, og det har helt sikkert også en rolle at spille i sagen for gråtonerne og farven sort.

    Jeg prøvede for sjov skyld at sænke brightness for den kalibrerede farvetemperatur på 6500K. Dels for at se om det havde en effekt i farvegengivelsen, dels for at se om man reelt set fik noget ud af det for kontorbrug. Ved en brightness på 157 cd/m2, som er lidt afdæmpet, men ret behagelig, sænkede jeg gengivelsen af sort til 0,5 cd/m2. En lille forbedring, men det betød ikke nødvendigvis det store for farvegengivelsen - ændringerne var marginale.



    I praksis er der også forbedringer at se. Gradienter gengives bedre end på VX924 - dog uden at være perfekte. Der er stadig en smule stregdannelser, hvilket kan blive et problem i en grafisk sammenhæng. For ikke at skyde over målet, så skal skærmen naturligvis sammenlignes med andre gamerskærme, og her er gengivelsen af flydende gradienter god.



    Der kan ydermere skelnes mellem sorte gråtoneskridt på 2-3 procent på forsiden af monitorTest.



    Der kan dog opnås et rigtig godt resultat på VX922 ved relative små og lette justeringer. Farvegengivelsen er klart bedre end på VX924 og blandt det allerbedste for gamerskærme. Et flot resultat. Det er også yderst positivt, at man faktisk kan opnå en relativt mørk sort ved at foretage forskellige ændringer.



    Panelet har en ærgerlig grøn pixelfejl i højre side.



    Homogeniteten af baggrundsbelysningen er god for et TN panel at være. TN panelerne er typisk dem, hvor fejlen oftest forekommer, og jeg ser næsten gang på gang lys slippe i gennem i top og bund. Som du måske husker, var der en smule problemer i top og bund på VX924. VX922 leverer faktisk et bedre resultat her og det ser ud til at VX922 faktisk byder på mere end bare en hurtigere specificeret responstid. Jeg har taget et billede herunder:





    Som altid fremhæver kameraet fænomenet lidt og det er ikke lige så tydeligt i praksis. Der er en smule ind over midten, men det er svært at bemærke med mindre man arbejder med en mørk baggrund. Det bemærkes f.eks. ikke i spil eller film.

    Det værste der kan forekomme på skærme i al almindelighed, er de meget lyse kanter ude ved rammen, da de er ret markante lige så snart der bliver vist en mørk farve på skærmen. De ses stort set ikke på VX922 og det er også et plus.



    Man kan også se den grønne pixelfejl på billedet. I praksis er den naturligvis slet ikke så stor, men det er svært at holde hånden stille nok til at tage et meget skarpt billede uden blitz i mørke.



    Responstid og spil:



    ViewSonic var de første til at introducere en 4 ms skærm og selvom den ikke levede helt op til angivelsen, så var den alligevel en af de allerhurtigste skærme på markedet. Samtidig introducerede man også det såkaldte Overdrive system i LCD monitors, hvilket du kan læse mere om her: http://www.flatpanels.dk/teknologi.php#1



    Overdrive teknologien giver hurtigere responstid på mange skærme, men kan i visse tilfælde også medføre et karakteristisk farvet slør, som typisk er hvidt. Det kommer af den overshoot og undershoot, som der bliver foretaget for at gøre responstiden hurtigere (læs mere i ovenstående link).

    VX924 havde en smule af dette - dog uden det var lige så kritisk, som for visse andre produkter.



    VX922 har stadig en lille smule Overdrive slør, men det kan stort set kun ses i stresstests, som f.eks. den i monitorTest her fra siden. I langt de fleste overgange udformer sløret sig, som den grålige skygge man næsten altid ser. Bemærk at jeg her snakker stresstests i monitorTest.



    ViewSonic har således rigtig godt styr på Overdrive teknologien i VX922. Samtidig med, at man har skabt en hurtigere skærm, har man kontrolleret Overdrive teknologiens små problemer med god stil - meget positivt.



    I spil er det virkelig en fornøjelse at spille på VX922. Ændringen er ikke stor på papiret, men i praksis er der faktisk sket nogle ting, som kan spottes med det blotte øje.

    På flere skærme har jeg blandt andet oplevet en forringelse i Overdrive trailing fænomenet efter en indstilling af farverne. Det er de færreste som indser, at en justering af skærmens parametre, som kontrast og RGB farverne faktisk også kan have en stor effekt på, hvor hurtig skærmen kan reagere.



    På VX924 oplevede jeg en smule mere markant Overdrive trailing efter en kalibrering og det viste sig f.eks. på overgange fra grå til hvid. Her kunne skærmen få et lyserødt slør, men det ses ikke på VX922. Jeg kunne faktisk kun fremkalde det en lille smule i en specifik stresstest.



    De fleste store hjemmesider, som måler responstiden, tager heller ikke det aspekt med i vurderingen. Man ser tit en graf med responstiden uden nogen egentligt kommentar. Det vigtigste er stadig ydelsen i praksis og det kan man ikke se ud fra en graf med mindre man både har rise og fall tiden, en måling af den procentvise overdrive/underdrive samt en nuancering af målingerne - f.eks. ved at måle den for forskellige farvetemperaturer.


    Men nok om det. Det er virkelig en fornøjelse at spille på VX922. Jeg prøvede spil som Fifa 2006, Counter Strike og Need for Speed Most Wanted. Der var ingen nævneværdige problemer, men VX922 er naturligvis ikke fuldstændig slør-fri.



    Om kort tid kommer der også en anmeldelse af Samsungs 730BF. Derfor har jeg også sammenlignet responstiden for VX922 med responstiden for 730BF. I praksis er ændringen svær at spotte, men den er der. Skærmene er nogenlunde lige hurtigere ud fra et generelt synspunkt, men forskellen faldet alligevel til VX922's fordel. Samsungs 730BF har stadig et lidt mere markant Overdrive slør - altså det hvide slør - end VX922 har. Hvis man tester dem i monitorTest, kan det godt ses, og i enkelte spil kan det virke en lille smule mere markant.



    For at sammenligne den lidt med VX924, så husker du muligvis, at jeg omtalte et rødligt slør når skærmen blev indstillet på farvetemperaturen 6500K. Hvis man justerede farvetemperaturen en smule væk fra 6500K, så forsvandt det. VX922 er også bedre på dette punkt. Man kan svagt se det i enkelte film, men som sagt, så kan det justeres væk i OSD.



    VX922 vinder på et punkt, hvor Samsungs 730BF/930BF/VX924 før blev betragtet som noget af det ypperligste. Forskellen er ikke stor, men den er der.



    Film og betragtningsvinkler:



    TN paneler kan have to former for forstyrrelse i video. Først er der Overdrive aspektet, som kan forekomme på alle skærme med Overdrive integreret, og så er dithering forstyrrelsen, der kommer af den måde et TN panel kompenserer for de manglende farver på. Det gøres ved skiftevis at vise forskellige farvekombinationer, som så visuelt ligner en anden farve for det menneskelige øje.



    Som nævnt i sidste afsnit var Overdrive trailingen stort set ikke synligt. Derfor undgår man også så vidt muligt dette fænomen når man ser video på skærmen - det er et klart plus.

    Dithering fænomenet slipper man aldrig helt uden om, men det er heller ikke så markant. FRC metoden afvikles fint og der er ingen kritiske problemer for gengivelsen af video.



    Den forholdsvis gode baggrundsbelysning er også et plus i widescreen film, hvor der er sorte bjælker i top og bund.



    Skærmen er specificeret til 170 grader for betragtningsvinklerne og det hører til sjældenhederne for TN paneler. De 170 grader er begribeligvis målt for et kontrastfald på 5:1, hvor man på andre paneltyper måler betragtningsvinklerne for et kontrastfald til 10:1, men tallet lyder umiddelbart højt alligevel.

    De horisontale vinkler er også gode - dog uden at være på højde med dem for MVA, PVA og S-IPS paneler. De horisontale er imidlertid stadig begrænsede og tallet 170 grader er nok lige optimistisk nok, selvom det i sammenhæng med andre TN paneler nok passer fint ind.
    Fra bunden af bliver billedet ret mørkt, fra toppen af får mange nuancer et blåligt/lyslilla skær.



    Det er primært kontrastforholdet som falder fra siderne, hvilket medvirker en smule til nedsat farveintensitet.
    Reelt set er der en lille forbedring i forhold til forgængeren VX924, men de reelle betragtningsvinkler er ikke 170 grader.



    Jeg har taget nogle billeder af betragtningsvinklerne herunder:









    Digital (DVI-D) <-> Analog (D-SUB):



    Umiddelbart står D-SUB signalet nogenlunde. Tekst er stadig skarpt, men der er dog en del afvigelser i farvepræcisionen, hvilket jeg næsten altid oplever.



    Det er ikke noget problem at køre over den analoge indgang, men man må blot forberede sig på at det typisk kræver en lidt længere justering af farverne for at opnå samme resultat, som ved DVI.



    Det anbefales at køre med DVI på VX922.



    Konklusion:



    ViewSonic VX922 er virkelig en god skærm på mange punkter og kan henvende sig til både allround brugere og specielt gamere. På papiret er der små ændringer, men de ses faktisk også i praksis flere af dem - VX922 er både hurtigere end Samsungs 730BF/930BF og ViewSonics tidligere generation af skærmen kaldet VX924.



    VX922 kan derfor også sagtens overtage tronen som den foretrukne gamerskærm i øjeblikket og det er af god grund. Ikke mindst har ViewSonic skabt en hurtig skærm, de har også leveret et produkt, som er fri for de kraftige gennemskær fra baggrundsbelysningen nær rammen. Der er en smule mere lyd ind over midten på en helt sort baggrund, men slet ikke noget der irriterer på samme måde i praksis, som de lyse kanter almindeligvis gør.



    Skærmen har bedre farvegengivelse end flere andre gamerskærme og ligger på den måde også i den gode ende. Man skal lige lege lidt med standardfarverne på skærmen, da udgangspunktet ikke er det bedste vi har set, men det er relativt let, selv for den lidt mere uerfarne bruger. Man kan ligeledes opnå en relativ dyb sort - dog ved at gå lidt på kompromis for hvordan de helt mørke gråtoner skelnes.



    Designet er tilsvarende til det der er brugt i et par generationer af skærmen og hvis man kunne lide den tidligere, så kan man også lide VX922. Den tilbyder ikke de store ergonomiske muligheder, og man kan som sådan kun tilte skærmen, men det er også hvad man typisk ser på skærme i gamersegmentet.



    Alt i alt en meget positiv oplevelse og VX922 må i sandhed siges at være den nye arvtager af tronen for spilleskærme. Den koster lidt mere en konkurrenternes gameralternativer, men de ekstra penge kan sagntes lægges, hvis man vil have noget af det bedste i øjeblikket.



    ---



    Skærmen diskuteres i forummet i denne tråd, hvor du har mulighed for at stille spørgsmål, give kommentarer eller diskutere med andre forumbrugere: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=2495


  • Flere anmeldelser

    Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

    01 Mar 2024 |

    Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

    23 Feb 2024 |

    Test: Sony A95L (QD-OLED)

    21 Dec 2023 |

    Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

    07 Sep 2023 |