Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonAmazons FireTV fuldender forvandling til reklamesøjle - FlatpanelsDK

Amazons FireTV fuldender forvandling til reklamesøjle

07 Nov 2023 | Rasmus Larsen |

Amazon sniger regulære reklamer for andre typer produkter end video-underholdning ind på brugernes eksisterende FireTV bokse, sticks og skærme via en server-opdatering.

FireTV blev søsat i april 2014 og Amazons TV-platform nærmer sig dermed sit 10-års jubilæum.

Panasonic bliver første mærke med FireTV i Danmark. Den danske lancering er sat til "efteråret 2023", ifølge Panasonic Center. I andre europæiske lande og USA findes også bokse og sticks bygget på FireTV.

På de 10 år har FireTV forvandlet sig på flere områder; mest iøjnefaldende fra en TV-platform med bokse til en startpris på 100 dollars, til en TV-platform understøttet af ekstremt billige sticks, der koster helt ned til 20 dollars.

For at kompensere for faldet i omsætning fra hardware, har Amazon – ligesom mange konkurrenter – valgt at vende blikket mod reklamer.


Søgereklamer og bannerreklamer

Amazon introducerer nu en række nye reklameformater til FireTV. Det første format er reklamer i søgninger, som brugeren foretager efter film og serier. Den anden store ændring er, at FireTV – ligesom Google TV – begynder at vise bannerreklamer øverst på hovedskærmen for andet end film og serier, f.eks. elektronik, biler og mad. Dermed bliver FireTV en regulær reklamesøjle, der ikke længere er begrænset til promovering af videounderholdning.

FireTV ads

Eksempel på en reklame for andet end videounderholdning på FireTV-hjemmeskærmen. Foto: Amazon

Ifølge nyhedsbrevet Lowpass består de nye reklameformater på FireTV af følgende:
  • Dette inkluderer kontekst-relevante søgereklamer. Amazon annoncerede en ny, AI-drevet søgeoplevelse for FireTV tidligere på efteråret. "Du kan spørge Alexa: Afspil tv-serien med fyren, der spiller advokaten fra 'Breaking Bad'," sagde Maines. Og nu kan annoncører, der tilfældigvis har serier eller film med Bob Odenkirk på deres tjeneste, køre relevante reklamefliser i forbindelse med den søgning.
  • Amazon begynder også, blandt andet, at vise kontekst-relevante reklamer, når forbrugerne gennemser FireTV-kataloget.
  • Til sidst giver Amazon flere annoncører adgang til det store fremhævede banner øverst på FireTV-hjemmeskærmen. Disse reklameplaceringer var tidligere forbeholdt streamingtjenester og andre underholdningskunder. Nu kan ikke-underholdningsmærker også annoncere ved hjælp af det, Maines kaldte "reklamens Cadillac." "Det er absolut vores mest effektive native reklameplacering," sagde hun.
  • Hvilken TV-platform vælger du?

    Danskere kan se frem til lignende reklamer på FireTV, når platformen melder sin officielle ankomst, og Amazon er klar over, at det kan koste kunder. - "Hvis man ikke nyder at bruge sit FireTV, stopper man med at bruge det," sagde Charlotte Maines, Amazons direktør for reklamer på FireTV, til Lowpass. "Så har jeg ikke nogen muligheder til annoncører, fordi jeg ikke har en bruger." Amazon er dog langt fra alene om forvandle sin TV-platform til en reklamesøjle. Samme udvikling ses hos Google TV, LG webOS og Samsung Tizen i Smart TV, foruden Roku, der er den mest udbredte TV-platform i USA. Apple har mestendels styret udenom reklamer i tvOS på Apple TV. - Kilde: Lowpass

    Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere nyheder

    Status på UHD Blu-ray i 2024

    26 Apr 2024 |

    Smugkig på den kommende X (Twitter) app til Smart TV

    26 Apr 2024 |

    Får du også hvid skærm på DRTV? DR arbejder på løsning

    26 Apr 2024 |

    Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

    25 Apr 2024 |

    1 million har oprettet login på DRTV

    25 Apr 2024 |

    Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

    25 Apr 2024 |