Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFørste kig på TiVo Smart TV der kommer til Danmark næste år - FlatpanelsDK

Første kig på TiVo Smart TV der kommer til Danmark næste år

06 Nov 2023 | Rasmus Larsen |

Google TV, LG webOS og Samsung Tizen får snart konkurrence fra TiVo, der har skabt en TV-platform med fokus på indholdet. Flatpanels har set TiVo i aktion.

Xperi, selskabet bag DTS, IMAX Enhanced og TiVo, annoncerede tidligere planer om at samarbejde med TV-mærker om at tilbyde TiVo-baserede Smart TV i Europa og senere i Nordamerika.

Flatpanels har haft lejlighed til at tale med personer involveret i dette projekt og fået en demonstration. Her er vores første indtryk.


TiVo søger TV-partnere

TiVo siger, at de har som mål at etablere sig som en uafhængig TV-platform og agere en slags mellemmand for TV-producenter og forbrugere. - "Vi har ikke planer om at lave en set-top-boks eller dongle i Europa. Vi har ikke ambitioner om at være et forbrugermærke, da vi ser TV-producenter som et fundamentalt led i kæden," lagde Tudor Teusan, Senior Product Manager hos Xperi, ud da han talte med Flatpanels. For at komme i mål skal TiVo overtale TV-producenter til at lege med. De har foreløbigt præsenteret to partnere: Sharp og Vestel. Sidstnævnte er ikke et forbrugermærke, men en af de største OEM-producenter, som andre TV-mærker går til, når de vil have hjælp at samle produkter. - "Et af vores væsentlige tilbud til TV-producenter er, at vi hjælper dem med at differentiere sig og fremme deres eget brand. Vores system er fokuseret på brandet. For eksempel i tilfældet med Sharp, så vil Sharp-logoet fremtræde i brugerflade; TV'et har også en Sharp-markeret indstillingsmenu," forklarede Tudor Teusan. TiVos forretningsmodel er baseret på reklameindtægter, der deles med TV-producenten. - "Vi kan tilbyde skala og det tilhørende indholdsøkosystem, hvilket er svært at opbygge fra bunden for mange TV-producenter. Vi giver adgang til alt det indhold, der betyder noget, globalt, regionalt, men også super-lokalt. Vores forretningsmodel er hovedsageligt baseret på reklameindtægter gennem monetisering såsom indlejret reklame," sagde han.

TiVo Smart TV

Et af de førte TiVo Smart TV, lavet af Vestel

Første kig på TiVo Smart TV

Flatpanels fik en demonstration af et Smart TV baseret på TiVo OS. Det blev blev sammenlignet med et Roku TV, et Hisense Vidaa-baseret Smart TV og et Google TV. Selvom vi ikke havde mulighed for at interagere med skærmene selv, så vi lovende takter. TiVo-platformen lader til at have relativ bred understøttelse af streamingtjenester og metadata. Det indebærer, at når man søger efter en bestemt film, lander man på en titelside med masser af information og en liste over tjenester, hvorfra den pågældende film kan streames. - "TiVo-drevne Smart TV har en enkel brugerflade og en ukompliceret brugeroplevelse uden fyld. TiVo OS prioriterer indhold og er bygget oven på vores brugercentrerede, personlige anbefalingssystem, men vi tilbyder også nem adgang til apps. Vores egen stemmeløsning spiller en central rolle i oplevelsen af at opdage indhold," lød det fra Teusan. Teusan uddybede, at metadata-systemet, der indeholder information om film og serier, er TiVos eget. Der indhentes ikke metadata fra andre virksomheder.

TiVo Smart TV

Titelsiden foreslår forskellige måder til at streame en film eller tv-serie

Vi fik demonstreret stemmesystemet, der rent faktisk formåede at finde det indhold, der blev spurgt til, samtidig med, at det forstod opfølgende kommandoer til at indskrænke søgningen. Det står i kontrast til eksempelvis Google TV, der ofte giver irrelevante resultater fra YouTube og heller ikke klarer opfølgende forespørgler. - "Det er vores egen stemmemotor, der er skabt kun til medier og underholdning. Den kan ikke styre det smarte hjem eller besvare andre spørgsmål. Vi planlægger at integrere med andre stemmeassistenter til generelle formål og andre opgaver, men jeg kan ikke nævne konkrete partnere på nuværende tidspunkt." Vi så overordnet en brugerflade, der fremstod enkel og indbydende, med anbefalinger af indhold – i hvert fald under den relativt korte demonstration – der virkede relevante.

TiVo Smart TV

Brugerfladen på TiVo Smart TV

Manglende apps og metadata

Ikke desto mindre manglede visse apps, primært lokale apps såsom de danske, men også større apps som Apple TV (iTunes) og Apple TV+. Visse eksisterende apps manglede den nødvendige metadata til at fungere med indekseringssystemet. Teusan sagde, at TiVo arbejder på at lukke hullerne. Vi havde bekymringer med hensyn til, hvordan systemet prioriterer, hvilken app, der bliver foreslået som førstevalg til en film, når filmen er tilgængelig på flere streamingtjenester. - "Brugervalg og -kontrol er en af vores kerneprincipper. I modsætning til visse andre Smart TV-platforme vinkler vi ikke oplevelsen mod nogen bestemt kilde eller type indhold. Vi er uafhængige, og vi samarbejder med alle," understregede Teusan. Han erkendte dog, at visse valg i brugerfladen er dikteret af kontrakter. Dette gælder 'originalt' indhold, hvor f.eks. Disney+ vil blive fremvist som førstevalg til en Disney-film som Toy Story, selvom filmen også er tilgængelig til leje eller køb på andre tjenester. Han tilføjede, at brugeren kan kontrollere, hvilke streamingtjenester, der fremgår som muligheder på titelsiden, idet brugeren manuelt kan deaktivere apps fra en liste i indstillingsmenun. Hvis en app, der tilbyder den relevante film, fravælges, vil appen blive skjult under en "+1 mere"-fane på indholdssiden. Hvad med reklamer og indsamling af brugerdata? - "Vi stiller ikke krav om en brugerkonto. Vi tilbyder heller ikke brugerprofiler på nuværende tidspunkt. Vi stræber efter at forstå slutbrugeren og tilbyde en personlig indholdsoplevelse, men i stedet for konti eller profiler, er dette baseret på, hvordan og hvornår enheden bruges, hvad der ses eller tilføjes til se-senere-listen, hvordan indhold bedømmes osv."

OLED og 8K?

De første Vestel-producerede Smart TV med TiVo forventes klar i Europa i dette kvartal og Sharp-modeller i andet kvartal 2024. Danmark er dog ikke med i første lanceringsrunde. Den nordiske lancering er pt. skemalagt til slutningen af 2024. I løbet af 2024 vil TiVo også udvide til Nordamerika. I takt med, at der udvides til flere lande, er målet at understøtte lokale sprog og lokale streaming-apps inkl. danske apps. - "Ved lanceringen fokuserer vi på entry-level og mid-level TV. Vores mærker har ikke planer om 8K eller OLED. Vi kan understøtte det, men ikke lige nu," afsluttede Tudor Teusan.

TiVo Smart TV

Sidemenuen i TiVos brugerflade

TiVo samarbejder på hardwaredelen med Amlogic og MediaTek om chipset for at reducere omkostningerne og konkurrere direkte med bl.a. Roku og Amazon Fire TV, der pt. tilbyder de billigste Smart TV i Europa. En typisk konfiguration har 1,5GB RAM og 4GB flash-lager. Fjernbetjeningen bruger som udgangspunkt Bluetooth, men de allerbilligste modeller kan komme med infrarød. I august 2023 udtalte Xperi CEO Jon Kirchner, at forventningen er at have 7 millioner TiVo Smart TV ude i stuerne inden for de næste tre år.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Smugkig på den kommende X (Twitter) app til Smart TV

26 Apr 2024 |

Får du også hvid skærm på DRTV? DR arbejder på løsning

26 Apr 2024 |

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |