YouSee hævede på ny priserne ved årsskiftet og det har været medvirkende til at yderligere 21.000 danske husstande har sagt farvel til Danmarks største tv-distributør.
YouSee har siden 2016 i gennemsnit mistet 15.000 tv-kunder per kvartal eller omtrent 167 dagligt, hvis man ikke medregner det ekstraordinære tab efter bruddet med Discovery.
I 1. kvartal 2022 sagde yderligere 21.000 husstande farvel, når den samlede opgørelsen for YouSes og YouTv er gjort op.
Selskabet peger på prisstigningerne per 1. januar 2022 som en af de primære årsager. YouSee hævede priserne med 10-50 kr/md. for de fleste kunder, men visse husstande fik prisstigninger på helt op til 69 kr/md.
- "TV-forretningen registrerede et tab på 21.000 RGU’er (revenue generating unit, red) i Q1," skriver Nuuday, som ejer YouSee, i forbindelse med dagens kvartalsregnskab. "Antallet af RGU’er på TV-området blev påvirket af prisstigninger, der trådte i kraft den 1. januar."
Konkurrenten Stofa valgte at holde priserne i ro i både 2021 og 2022.
Dermed har YouSee og YouTv i alt 959.000 tv-kunder. Kundebasen toppede i starten af 2015 på 1,41 mio. tv-kunder.
De andre tv-distributører rapporterer ikke antallet af tv-kunder, men der er i Danmark en generel tendens mod opsigelse af klassiske tv-pakker i takt med, at seere søger mod streamingtjenester. YouSee forsøger at samle de mange kanaler og tjenester i 'Bland Selv'.
Den interaktive graf (Infogram) kan ikke fremvises pga. dine valg i cookie-boksen.