Salget af OLED-tv i Danmark er steget med over 121% i år. På nordisk plan vinder OLED hastigt frem i 55 og 65". Tallene viser også, at Samsung taber andele.
OLED vinder frem
Brancheforeningen og GfK kunne på IFA 2018 fortælle om seneste tendenser indenfor forbrugerelektronik i Danmark. De fortalte, at 72% af alle solgte tv-skærme i år har 4K-opløsning og at andelen er stigende. Inden længe vil 8K-tv indgå i tallene, men for at kapre andele, vil det kræve, at danskere begynder at købe endnu større skærme.
I årets syv første måneder har salget af tv-skærme i Danmark været fladt (-0,5%) i forhold til samme periode sidste år. Salget af LCD-tv er gået 3% tilbage til 220.000 styk, mens salget af OLED er gået frem med 121% til ca. 10.000 styk. Der sælges således stadig langt, langt flere LCD-tv.
Flatpanels har herudover via en kilde fået indblik i nordiske GfK-tal, der ikke normalt deles med offentligheden. Tallene viser, at OLED taktfast indvaderer premium-segmentet. For 55" skærme over 1.250 Euro (9.300 DKK) sidder OLED nu på 2/3 af det nordiske salg (målt på styk). Det er i denne prisklasse, at OLED pt. kan købes. I 2017 var billedet lige omvendt, da 55" LCD sad på knap 2/3.
OLED er for alvor begyndt at rykke i prisklassen under 10.000 kroner
OLED vinder ligeledes hastigt indpas i 65” segmentet, hvilket formentlig skyldes, at priserne er dykket. Sidste år var 55% af alle 65” skærme solgt i prisklassen over 2.000 Euro (15.000 DKK) baseret på LCD-teknologi. I år udgør OLED over 2/3 af segmentet. Det er i denne prisklasse, at 65" OLED pt. kan købes.
I de lave prisklasser sælges der udelukende LCD, men tallene viser, at OLED tager store andele i takt med, at priserne falder. Salget af den nye skærmteknologi er således for alvor begyndt at rykke i prisklassen under 10.000 kroner. For at der virkelig skal volumen på OLED, kræver det dog, at producenterne prissætter dem lavere end 7.500 kroner – og eventuelt introducerer 40-49” modeller.
Samsung taber andele
På nordisk plan er Samsung stadig størst qua fortsat stærkt salg i mellemsegmentet. LG ligger på andenpladsen, Philips på tredjepladsen og Sony på fjerdepladsen. Finlux, Grundig og TCL har alle overhalet Panasonic, målt på styk.
Samsung oplever imidlertid stærk modvind og har tabt markedsandele i 17 ud af de seneste 19 måneder. I flere måneder er salget faldet over 20% år-til-år.
Sony tabte i 2017 andele i samtlige måneder, men selskabet er begyndte at kapre tv-kunder i 2018. Billedet ser nogenlunde identisk ud hos Panasonic, hvorimod LG og Philips begge har taget betydelige andele i 2017 og 2018.
Forskydningerne kan dog ikke forklares af OLEDs stærke position i premium-segmentet. Tallene vidner om forskydninger i den brede mellemklasse samt pres nedefra fra nye spillere.
I en kommende artikel kigger vi nærmere på tendenserne indenfor skærmstørrelser.