Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonKalibrering af LG OLED - 3. del - FlatpanelsDK

Kalibrering af LG OLED - 3. del

27 Dec 2016 | Lars �sterballe |

Læs med, når gæsteskribent Lars Østerballe kaster sig over en omfattende kalibrering af et LG OLED-tv i en artikelserie i 6 dele. Lars giver dig undervejs indblik i nogle af de fundamentale elementer i billedgengivelse og kalibrering samt billedstandarder, herunder HDR. Alt sammen illustreret i grafer og med billedeksempler. God fornøjelse!
- Forord af Rasmus Larsen, redaktør.


Indholdsfortegnelse:

  1. Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver
  2. Synet, tolerance og adaptering
  3. Udbrænding/WtW
  4. HDR og udbrænding
  5. Kalibrering til mørke og lyse omgivelser
  6. Problemer introduceret ved kalibrering & afrunding


3. Udbrænding & WtW (Whiter-than-White)


Lad os vende tilbage til luma-kurven og se lidt nærmere på udbrænding - dvs. de problemer, der opstår, hvis lysudbyttet ikke længere stiger som funktion af øget stimulus. Normalt er dette ikke et problem, men hvis man stimulerer med over 100% (og ja, det kan man), har nogle TV/kilder problemer med at gengive de lyse nuancer, som man kalder whiter-than-white (WtW).

Prøv at betragte disse billeder (benævnt PS3 og PS4, fordi disse to kilder let kan bringes til at opføre sig forskelligt mht. WtW på det samme input på samme LCD-TV (ikke det samme som blev kalibreret ovenfor)):

LG OLED kalibreringBilledproblemer stammende fra klippet WtW (nederst)
vs. korrekt vist WtW (øverst)


Læg mærke til, at de lyse nuancer i billedet for PS3 er decideret udbrændte - der mangler detaljer/nuancer i billedet i forhold til PS4-billedet. Hvorfor (ud over, at jeg har indstillet PS3'eren til det)? Lad os prøve at se på luma-kurverne for de to setups:

LG OLED kalibreringLuma-kurver med hhv. synligt gengivet WtW (blå kurve)
og klippet WtW (rød kurve)


Vi kan notere os, at den røde kurve (PS3) knækker af ved 100% stimulus, mens den blå kurve fortsætter opad (svagt knækket). Det er ikke svært at forestille sig, at dette vil have betydning for meget lyse områder af billedet - og man ser det straks i virkeligheden, selvom eksemplet herover ikke er helt så tydeligt pga. de små billeder, som tilmed er komprimeret ret hårdt.

En anden interessant detalje er, at den nederste del af luma-kurven er mere udbøjet for PS3’eren i den lave ende af gråtoneskalaen (lave stimuli, forstørret udsnit indsat nederst til venstre). Dette viser sig som et svagt mørkere/mere kontrastfyldt billede, end det gør sig gældende for PS4’eren.

Vi kan verificere udbrændingsproblemet ved at smide et par sigende testmønstre på skærmen med de to kilder:

LG OLED kalibreringKorrekt gengivet WtW opsplittet i RGB (øverst)
vs. klippet WtW som RGB (nederst)


Igen er den øverste del af det samlede billede fra PS4, mens den nederste del stammer fra PS3. Det er tydeligt, at PS3 som kilde i dette tilfælde ikke kan levere yderligere farve over niveau 235 (som vi også kalder 100% stimulus) - modsat PS4, som er indstillet til at fungere korrekt.

Vi kan gøre det samme for gråtoneskalaen:

LG OLED kalibreringWtW gengivet korrekt (øverst)
vs. klippet WtW (nederst)


Ikke så let at fotografere - men samme problem er synligt. Problemstillingen her tydeliggør i øvrigt vigtigheden af, at en kalibrering i praksis handler om tilpasning af hele signalvejen (altså kilder + TV) - og ikke kun udmåling og justering af farvegengivelsen fra en kendt testgenerator (som fint kan bruges til kalibrering af selve billedgengivelsen, men som bør følges op af korrekt/bedst mulig indstilling af kilden i det faktiske setup, hvor det er muligt).

Hvis man nu vælger at lægge billedinformation op i WtW-området, kan vi med den viden, vi har om luma-kurvens indflydelse på farvegengivelsen godt regne ud, at dette vil medføre både mætningsfejl og fejl i hue/tint, da forholdet mellem R, G og B bliver forvansket - men jo heldigvis kun i disse meget lyse områder: Vi ved fra tidligere, at det meste billedindhold er mastered til langt lavere lysstyrke, så vi ser det nok ikke i større omfang - og hvis man blot bruger WtW til kortlivede spekulære highlights, opfattes problemet nok af de færreste i farten.

---

4. del af artikelserien bringes den 28. december. Den handler om "HDR og udbrænding".

Om Lars Østerballe:
Jeg har de sidste godt 10 år beskæftiget mig med emnet “kalibrering af TV” - med udspring i en oplevelse, hvor jeg en dag kom til at indstille mit gode, gamle Philips billedrørs-TV på en måde, som gjorde, at jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle indstille det tilbage til en lige så god indstilling som jeg mente det havde før jeg pillede ved det…

Denne oplevelse affødte hundredvis (hvis ikke tusindvis) af timers studier og eksperimenter med kalibrering af forskellige TV, hvor folk ville lægge udstyr og tid til. Mange tak for det - disse folk har også aktiver i denne artikelserie.

Min baggrund er uddannelser som programmør, svagstrømsingeniør og erhvervspædagog - og jeg oplever, at alle disse kompetencer kommer i spil i arbejdet med og formidlingen af TV-kalibrering i et eller andet omfang - men det er absolut ikke kompetencer, som er påkrævede for at kunne kalibrere et TV: Dertil kræves faktisk kun en brændende interesse for emnet.

Jeg håber at kunne videreformidle noget af denne entusiasme til dig som læser.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Smugkig på den kommende X (Twitter) app til Smart TV

26 Apr 2024 |

Får du også hvid skærm på DRTV? DR arbejder på løsning

26 Apr 2024 |

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |