Kalibrering af LG OLED - 3. del - FlatpanelsDK
LG OLED kalibrering

Kalibrering af LG OLED - 3. del

27 Dec 2016 | Lars sterballe |

Ls med, nr gsteskribent Lars sterballe kaster sig over en omfattende kalibrering af et LG OLED-tv i en artikelserie i 6 dele. Lars giver dig undervejs indblik i nogle af de fundamentale elementer i billedgengivelse og kalibrering samt billedstandarder, herunder HDR. Alt sammen illustreret i grafer og med billedeksempler. God fornjelse!
- Forord af Rasmus Larsen, redaktr.


Indholdsfortegnelse:

  1. Luma, gamma, kontrast, skyggedetaljer og farver
  2. Synet, tolerance og adaptering
  3. Udbrnding/WtW
  4. HDR og udbrnding
  5. Kalibrering til mrke og lyse omgivelser
  6. Problemer introduceret ved kalibrering & afrunding


3. Udbrnding & WtW (Whiter-than-White)


Lad os vende tilbage til luma-kurven og se lidt nrmere p udbrnding - dvs. de problemer, der opstr, hvis lysudbyttet ikke lngere stiger som funktion af get stimulus. Normalt er dette ikke et problem, men hvis man stimulerer med over 100% (og ja, det kan man), har nogle TV/kilder problemer med at gengive de lyse nuancer, som man kalder whiter-than-white (WtW).

Prv at betragte disse billeder (benvnt PS3 og PS4, fordi disse to kilder let kan bringes til at opfre sig forskelligt mht. WtW p det samme input p samme LCD-TV (ikke det samme som blev kalibreret ovenfor)):

LG OLED kalibreringBilledproblemer stammende fra klippet WtW (nederst)
vs. korrekt vist WtW (verst)


Lg mrke til, at de lyse nuancer i billedet for PS3 er decideret udbrndte - der mangler detaljer/nuancer i billedet i forhold til PS4-billedet. Hvorfor (ud over, at jeg har indstillet PS3'eren til det)? Lad os prve at se p luma-kurverne for de to setups:

LG OLED kalibreringLuma-kurver med hhv. synligt gengivet WtW (bl kurve)
og klippet WtW (rd kurve)


Vi kan notere os, at den rde kurve (PS3) knkker af ved 100% stimulus, mens den bl kurve fortstter opad (svagt knkket). Det er ikke svrt at forestille sig, at dette vil have betydning for meget lyse omrder af billedet - og man ser det straks i virkeligheden, selvom eksemplet herover ikke er helt s tydeligt pga. de sm billeder, som tilmed er komprimeret ret hrdt.

En anden interessant detalje er, at den nederste del af luma-kurven er mere udbjet for PS3eren i den lave ende af grtoneskalaen (lave stimuli, forstrret udsnit indsat nederst til venstre). Dette viser sig som et svagt mrkere/mere kontrastfyldt billede, end det gr sig gldende for PS4eren.

Vi kan verificere udbrndingsproblemet ved at smide et par sigende testmnstre p skrmen med de to kilder:

LG OLED kalibreringKorrekt gengivet WtW opsplittet i RGB (verst)
vs. klippet WtW som RGB (nederst)


Igen er den verste del af det samlede billede fra PS4, mens den nederste del stammer fra PS3. Det er tydeligt, at PS3 som kilde i dette tilflde ikke kan levere yderligere farve over niveau 235 (som vi ogs kalder 100% stimulus) - modsat PS4, som er indstillet til at fungere korrekt.

Vi kan gre det samme for grtoneskalaen:

LG OLED kalibreringWtW gengivet korrekt (verst)
vs. klippet WtW (nederst)


Ikke s let at fotografere - men samme problem er synligt. Problemstillingen her tydeliggr i vrigt vigtigheden af, at en kalibrering i praksis handler om tilpasning af hele signalvejen (alts kilder + TV) - og ikke kun udmling og justering af farvegengivelsen fra en kendt testgenerator (som fint kan bruges til kalibrering af selve billedgengivelsen, men som br flges op af korrekt/bedst mulig indstilling af kilden i det faktiske setup, hvor det er muligt).

Hvis man nu vlger at lgge billedinformation op i WtW-omrdet, kan vi med den viden, vi har om luma-kurvens indflydelse p farvegengivelsen godt regne ud, at dette vil medfre bde mtningsfejl og fejl i hue/tint, da forholdet mellem R, G og B bliver forvansket - men jo heldigvis kun i disse meget lyse omrder: Vi ved fra tidligere, at det meste billedindhold er mastered til langt lavere lysstyrke, s vi ser det nok ikke i strre omfang - og hvis man blot bruger WtW til kortlivede spekulre highlights, opfattes problemet nok af de frreste i farten.

---

4. del af artikelserien bringes den 28. december. Den handler om "HDR og udbrnding".

Om Lars sterballe:
Jeg har de sidste godt 10 r beskftiget mig med emnet kalibrering af TV - med udspring i en oplevelse, hvor jeg en dag kom til at indstille mit gode, gamle Philips billedrrs-TV p en mde, som gjorde, at jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle indstille det tilbage til en lige s god indstilling som jeg mente det havde fr jeg pillede ved det

Denne oplevelse affdte hundredvis (hvis ikke tusindvis) af timers studier og eksperimenter med kalibrering af forskellige TV, hvor folk ville lgge udstyr og tid til. Mange tak for det - disse folk har ogs aktiver i denne artikelserie.

Min baggrund er uddannelser som programmr, svagstrmsingenir og erhvervspdagog - og jeg oplever, at alle disse kompetencer kommer i spil i arbejdet med og formidlingen af TV-kalibrering i et eller andet omfang - men det er absolut ikke kompetencer, som er pkrvede for at kunne kalibrere et TV: Dertil krves faktisk kun en brndende interesse for emnet.

Jeg hber at kunne videreformidle noget af denne entusiasme til dig som lser.



Del p:


Flere nyheder

Viasat

Viasat hver prisen med op til 24 kr/md. fra januar 2018

23 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
TV til spilkonsollen

Guide: De bedste tv-skrme til spilkonsollen

22 Nov 2017 | Flatpanels |
MPEG2

Waoo udfaser MPEG2 men holder fast i analogt tv

21 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Nolan 4K HDR

7 film af Christopher Nolan udkommer p UHD Blu-ray i december

20 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Black Friday 2017

Black Friday 2017: Bedste tilbud

20 Nov 2017 | Flatpanels |
Polk Audio

Polk Audio melder sin ankomst i Skandinavien

20 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Black Friday 2017

Hvad vi holder srligt je med p Black Friday 2017

17 Nov 2017 | Flatpanels |
Vimeo

Vimeo streamer nu i HDR og 8K-oplsning

17 Nov 2017 | Rasmus Larsen |