Netflix åbnede officielt sluserne i Frankrig i går og Tyskland i dag. Fire andre lande følger meget snart, og Netflix gør klar til sin hidtil største satsning i Europa, som kan have store konsekvenser for den etablerede tv-branche.
Kæmpe Europæisk satsning
Netflix findes allerede i Storbritannien, de fire nordiske lande og Holland. Lanceringen på vores hjemegn blev kaldt den bedste Netflix-lancering nogensinde, og lanceringen rystede da også de danske tv-udbydere, der ikke havde forventet så massiv succes.
I går gik Netflix så ind i Frankrig til en pris på 7,99 Euro per måned. Mange film og tv-serier er synkroniseret på fransk, men Netflix lader også kunderne se filmen på originalsproget. Herudover tilbydes lokalt fransk indhold og Netflix har også påbegyndt deres første store franske tv-serie kaldet Marseille – en slags fransk House of Cards. Herudover er Netflix’ egne tv-serier såsom House of Cards og Orange is the New Black en del af kataloget.
I dag lancerer Netflix i Tyskland.
I begge lande har eksisterende tv-udbydere og streamingtjenester febrilsk forsøgt at forberede sig med store reklamekampagner samt smædekampagner i pressen. Både Frankrig og Tyskland siges at svære markeder at komme ind på fordi så meget indhold talesynkroniseres og produceres lokalt. Derfor bliver det spændende at observere om Netflix kan sætte bryde med status quo.
På andre europæiske markeder har Netflix allerede haft en stor indflydelse på tv- og filmindustrien, inklusiv Danmark. Netop nu er vi vidne til hvordan den danske filmbranches klager over, at internettet har ødelagt deres forretningsmodel, hvorfor de vil have indført en filmafgift.
Over de næste dage eller uger, vil Netflix udvide til Østrig, Belgien, Luxembourg og Schweiz. Netflix rygtes også på vej til Spanien og Australien i løbet af 2015.