Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonGoogle taber angiveligt milliarder i satsning på sports-tv - FlatpanelsDK

Google taber angiveligt milliarder i satsning på sports-tv

30 Oct 2023 | Rasmus Larsen |

Amazon, Apple og Google har alle søsat storstilede satsninger på live-sport. Google står til at miste milliarder af dollars på NFL, ifølge investeringsbank, men måske det stadig kan give mening.

Priserne på sportsrettigheder er på himmelflugt, hvilket seerne får at mærke ved årlige prisstigninger på tv-pakken.

Prisspiralen forstærkes af, at store tech-selskaber som Amazon, Apple og Google med dybe lommer har meldt sig ind i budkrigene. Netflix rygtes ligeledes interesseret i sportsrettigheder.

Amazon har rettigheder til National Football League (torsdagskampe) i USA, UEFA Champions League i Storbritannien, Tyskland og Italien, samt Premier League i Storbritannien. Apple har de globale rettigheder til Major League Soccer. Google har rettigheder til NFL (søndagskampe) i USA.


Google taber milliarder

Google betaler ifølge investeringsbanken Morgan Stanley ca. 1,77 mia. dollars om året for NFL i 2023, hvilket stiger til 2,24 mia. om året i 2029. Det skriver mediet NextTV. Den årlige rettighedsbetaling overstiger langt den omsætning, som Google får fra kunder på NFL-pakken, hvorfor underskuddet vil stige fra 1,2 mia. dollars i 2023 til 1,4 mia. dollars i 2029, ifølge Morgan Stanley. Google sælger NFL via egen tv-tjeneste YouTube TV og normal YouTube i USA. Det estimeres, at YouTube pt. har 1,5 mio. abonnenter til NFL. Alligevel kan satsningen på sport ende med at give pote, idet den muligvis øger antallet af betalende kunder til Googles tv-pakker og andre underholdningstjenester. Læs også: Apples opgør med sport i tv-pakken går godt: Messi fordobler MLS-abonnenter

YouTube NFL

Google sælger adgang til National Football League (NFL) på YouTube i USA. Foto: Google

Kan du lide at tabe 1 mia. årligt?

Aftalen illustrerer det skifte, der er undervejs indenfor sports-tv. Når tech-selskabernes fangarme griber fast, får de klassiske tv-kanaler sværere ved at konkurrere om rettighederne. Tech-selskaber viser efter sigende også interesse for bl.a. Formel 1. De efterhånden meget dyre sportsrettigheder får et par ord med på vejen fra tv-distributøren DirectTV, der siden 1994 har haft rettighederne til NFL (søndagskampe) i USA, før Google overtog i år. - "Tja, lad mig stille dig et spørgsmål: Kan du lide at tabe en milliard dollars om året? Det var den gamle aftale. I den nye aftale ville det være halvanden milliard. Det gav ikke mening for vores platform, fordi ... vi mister abonnenter, fordi vi er en ren videoudbyder, og prisen på indhold fortsætter med at eskalere ud over, hvad folk er villige til at betale," sagde Rob Thun, Chief Content Officer hos DirecTV, til Sports Business Journal. - Kilde: NextTV, Sports Business Journal

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Sharp trækker sig fra produktion af skærmpaneler

23 May 2024 |

'Dune 2' kan nu streames på Max i 4K – se hvad der ellers er på vej

22 May 2024 |

MicroLED-monitorer rykker nærmere

22 May 2024 |

Sonos Ace virker også som Dolby Atmos-hovedtelefoner til film

21 May 2024 |

Discoverys kanaler vender tilbage hos YouSee

21 May 2024 |

Så er Max åben i Danmark

21 May 2024 |