Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTv-veteranen Keld Reinicke: De vigtigste streaming-trends i 2021 - FlatpanelsDK

Tv-veteranen Keld Reinicke: De vigtigste streaming-trends i 2021

22 Dec 2020 | Per Fanefjord Laursen |

Streamingmarkedets appetit på vækst er tilsyneladende umættelig, men måske sporer vi alligevel en vis træthed i 2021. Det spår tv-veteranen Keld Reinicke.

Hvad 2021 bringer

Keld Reinicke er én af Danmarks mest erfarne tv-folk med 25 års erfaring. Reinicke har medvirket til lanceringen af DR2, TV 2 Zulu, TV 2 Charlie og TV 2 Sputnik (i dag TV 2 Play). Reinicke var også programchef på TV 2 Danmark. Han arbejder i dag med strategisk udvikling af digitalt tv-indhold.
Keld Reinicke
Keld Reinicke, Medierådgiver, producer mm.
Keld Reinicke gør status op mod nytår og ser frem på, hvad vi kan forvente i 2021, når det gælder det rødglødende streamingmarked. Ét nøglespørgsmål ved indgangen til 2021 er, hvorvidt streaming som fænomen rammer et mætningspunkt i løbet af det nye år? - "Meget taler for fortsat vækst – ikke mindst et stadig stigende udbud – men jeg forudser alligevel, at en vis prisfølsomhed melder sig i familierne. Man kigger nærmere på, hvad man egentlig får for sit streamingabonnement. Måske streamingforelskelsen afløses af en større bevidsthed om pris kontra værdi" spår Keld Reinicke. Parolen har ellers lydt, at de danske familier dropper tv-pakker, eller skærer ned på dem, og derved frigiver store beløb, der kan investeres i at abonnere på streaming. Andre taler optimistisk om, at flertallet af husstande de kommende år vil tegne hele tre abonnementer på én gang. - "Det er givetvis rigtigt, men vi skal lige huske, at flow-tv er ikke dødt endnu. Omkring 80% har stadig en eller anden tv-pakke, de også skal betale for. Det påvirker det samlede råderum i husstandens underholdningsbudget. Og jeg forventer, at husstande med 50+ år beboere beholder deres tv-pakker i al overskuelig fremtid," siger han.

Corona boost

2021 får et særligt afsæt. De seneste 10 Corona-måneder i 2020 har boostet streaming af tv som fænomen – ligesom det er sket med virtuelle møder og online-handel. - "Vi vidste naturligvis, de muligheder fandtes, da vi gik ind i 2020, men flere har fået øjnene op for det på grund af de særlige omstændigheder i år. Det er nok muligt, at virtuelle møder aftager lidt, når verden en dag bliver mere eller mindre normal, men streaming fastholdes på et højt niveau og vokser i 2021 og frem," mener Keld Reinicke.

Netflix med globalt udsyn

Netflix er stadig streamingkongen i 2021, men der er tegn på, at kongen justerer programlinjen til et mere globalt perspektiv, noterer Keld Reinicke. - "Jeg tror, vi ser en bevægelse, hvor Netflix går fra at programmere til det amerikanske publikum, med visse nationale og regionale tilpasninger, til et fokus på at kunne opsnappe vækstpotentialet i hele verden. Jeg hæfter mig ved, at Netflix’s nye globale programdirektør er Netflix’s tidligere internationale programdirektør," siger Keld Reinicke med henvisning til, at Bela Bajaria i september blev indsat som global programdirektør, og Cindy Holland, en af arkitekterne bag streaminggiantens original content strategi, forlod Netflix. Netflix’s plads på tronen på verdensplan og her i landet rokkes ikke de næste 12 måneder. Men kongen møder for alvor konkurrence i 2021 fra en vrimmel af spændende udbydere, måske særlig fra Disney+. - "Disney+ er kommet rigtig godt fra start på få måneder. Husstande uden børn kan sagtens undvære Disney+ – men for husstande med børn er Disney+s programportefølje et must-have, vil jeg påstå. Det indbærer et ulmende pres på Netflix, som jeg ser det," siger Keld Reinicke.

HBO Max

HBO Max erstatter HBO Nordic næste år

Er HBO Max et fremskridt?

HBO Nordic kom til Danmark få måneder efter Netflix i 2012 og har været en betydelig streamingaktør her i landet. Så det vakte en vis opmærksomhed, da melding fra USA i start december lød, at HBO Nordic skulle afløses af HBO Max i 2. halvår 2021. Det lugter af en solid oprustning, men det er ikke sikkert set fra de danske hjørnesofaer. - "Bliver HBO Max et bedre programtilbud for danskerne i 2021? Jeg er ikke så sikker," siger Keld Reinicke. - "Vores HBO Nordic har bl.a. været drevet af masser af content fra Hulu, FX og Showtime. Men det indhold stopper nu, når HBO Max går ud med film, serier og andet indhold fra HBO, Warner Bros, New Line. For mig er det lige nu lidt uklart, hvilken programprofil HBO Max stiller med her i landet," siger Keld Reinicke.

Amazon – igen, igen

Vi har talt om Amazons entré, også som streamingaktør, i flere år. Ikke desto mindre er netop Amazon den streamingudbyder, som Reinicke holder øje med i 2021. - "Amazon Prime er en anderledes størrelse. Den er et gigantisk e-handel center, som også er en underholdningstjeneste. Amazon er en streamingaktør, der trækker abonnenter til, fordi det er et billigt, praktik indkøbsunivers – altså, en helt anderledes præmis end de rene tv-produkter," siger Keld Reincke, der også har et godt øje til streamingtjenesten Peacock, ejet af NBCUniversal.

Keld Reinicke

Keld Reinicke på Copenhaven TV Festival 2019. Foto: Ernst Tobisch

Tre trends: Indhold

Streaming af tv handler trods alt om indhold – ikke kun algoritmer. Keld Reinicke, der har beskæftiget sig med programudvikling i årtier, har disse spådomme om 2021:
  • Vi ser de første store streaminghits, der er internationale – ikke rene Hollywoodprodukter.
  • Reality rykker ind i streaming. Naturligvis, det har tiltrukket unge seere på flow tv i 20 år. Potentialet ligger i genren ”Crazy Docs”, som man kender fra ”Tiger Kings” serien.
  • Dansk indhold står stærkere i 2021. Der er opstået et hul i markedet, fordi Hollywood ikke har produceret nær så meget nyt pga af Cornona-nedlukninger.

    Nyt buzzword

    Endelig foreslår Keld Reinicke, at vi indfører et nyt ord i fagsproget. Streamingverdenen elsker sine buzzwords, ikke mindst ”Binge watching”, der – inspireret af binge-drinking – afspejlede streamingtjenesternes enorme udbud af hele serier. Men i 2021 skal vi lære et nyt streaming buzzword. - "Watch Parties er det nye ord næste år. Det er en sjov tanke, men alvorligt nok, for det dækker over nye vaner. Hvor man ser det samme indhold samtidig med sine venner, så man kan snakke om det bagefter. Det vil sige, man vender tilbage til flow-tv glæden ved at se noget samtidigt – en fælles oplevelse – men man bestemmer selv, hvad vennegruppen skal se og hvornår. Ikke tv-selskaberne," siger Keld Reinicke.

    Disney+ GroupWatch

    Disney+ er en af de tjenster, som har lanceret en 'Watch Party'-funktion

  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere fokusartikler

    Status på UHD Blu-ray i 2024

    26 Apr 2024 |

    Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

    29 Feb 2024 |

    Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

    05 Feb 2024 |

    Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

    02 Feb 2024 |

    Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

    31 Jan 2024 |

    Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

    04 Jan 2024 |