Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#56457
PIONEER PDP-LX5090H

Billede

Vejledning

Der kommer ofte spørgsmål til køb af Pioneer PDP-LX5090H i Sverige og hvordan man er dækket af garanti og Pioneers egen PDP Plus service-ordning. Og netop i denne tid hvor kursen er lav, krisen krasser og Pioneer har sænket sin salgspris på 5090H med 1.000 euro, er det mere end nogensinde interessant at købe TV i Sverige.

Jeg har i februar måned 2009 modtaget mit 5090H fra www.fyndborsen.se og har i den forbindelse undersøgt forholdene og gjort mig nogle erfarringer.
Derfor er priser, kurser mv. baseret på det tidspunkt hvor jeg købte.

Denne post skal således ikke ses som en reklame for Fyndbörsen, men skal besvare nogle af alle de spørgsmål jeg havde og som flere med jævne mellemrum stiller.

www.valutakurser.dk kan du altid tjekke den svenske kurs. Lige nu (26-02-2009) er den helt nede i kr. 65.80 så det er et rigtigt godt tidspunkt at handle i sverige på.
Da jeg købte, var prisen omkring 70, så havde jeg ventet havde jeg sparet ca. kr. 1.100,- Men på den anden side kunne kursen jo også have steget.


Prissammenligninger
Inden man begiver sig ud på et fremmed marked for at købe ind, skal man selvfølgelig undersøge om det kan betale sig. Og skal man have det tilsendt, kan besparelsen hurtigt forsvinde i fragtomkostninger. Og vælger man at bestille uden for EU er der stor sansynlighed for at der kommer told på.

Jeg har undersøgt priserne på Pioneer 5090H hos Fona (som på daværende tidspunkt var billigst) og det så nogenlunde sådan ud:

20.000,- Pioneer LX5090H
2.000,- Pioneer PDP-S63 højttaler
1.000,- Væg-beslag (anslået pris, da der er mange varianter)
---------------------------------------------------------
ca. kr. 23.000,- plus evt. fragt og leveringsomk.

Hos Fyndbörsen ser regnestykket således ud:

21.900,- Pioneer LX5090H
990,- Pioneer PDP-S63 højttaler
495,- Accurate PDP-1 væg-beslag
700,- Fragt
---------------------------------------------------------
SEK 24.085,- = DKK 15.870,- (med dagens kurs på 65,89)

Det giver en besparelse på ca. 7.100,- ;;)

Momsen betales således i Sverige og du skal ikke være bange for straf-told, da det er handel mellem 2 EU-lande.

Prisen på www.fyndborsen.se står godt nok til SEK 24.890,- men send en mail til [email protected] og wupti så er prisen neden på SEK 21.900,-
Jeg kan jo selvfølgelig ikke garantere at de stadig vil sælge til den pris, men det er da forsøget værd.

Skriv evt. til Hasse noget i retningen af, at du gerne vil have samme tilbud som de MANGE :D andre danskere, til SEK 21.900,- plus fragt for Pioneer 5090H.

Når du så bestiller TV'et på hjemmesiden, skal du taste OFFHL i rabatfeltet. Efter bestilling mailer du til Hasse og så retter han prisen til inden der faktureres.


Tilbehør
Pioneer 5090H er et rigtigt "nørd-produkt" og der således hverken højttalere, vægbeslag eller fod med til TV'et.
Når man køber TV'et hos Fyndbörsen får man godt nok rabat på TV'et, men resten er efter listepriserne på deres hjemmeside.

Højttalere
Der kan vælges mellem højttalere i siderne (Pioneer PDP-S62) eller en underhøjttaler (Pioneer PDP-S63).
Du kan også vælge at koble det direkte til dit anlæg via den optiske udgang på TV'et. Der er vel også en analog udgang...
Jeg købte Pioneer PDP-S63 højttaler, da jeg synes at TV'et kommer til at virke alt for bredt med 2 højttalere ved siden af TV'et.

BilledeBillede
__PDP-S62_____PDP-S63___


Vægbeslag/TV-fod
Her fås flere forskellige beslag, da størstedelen af beslagene på markedet er universal-beslag.
Jeg valgte Accurate PDP-1 væg-beslag og er meget tilfreds med det. TV'et hænger fint på vægen. Dog er der ikke voldsom meget luft mellem væg og TV, men jeg kan ikke se eller mærke at det skulle være noget problem.
Du kan se Fyndbörsens udvalg af vægbeslag og fødder her...


Parallent importeret TV?
Fyndbörsen får sine TV direkte fra Pioneer Sverige, så man løber ikke i samme potentielle problemer ved at købe i Sverige som at købe et parallelimporteret TV over nettet (her tænkes: forskellige versioner ikke tilpasset det danske marked).
Menuen i TV'et er på dansk og der medfølger dansk brugsvildledning.


Dansk garanti på et svensk-købt Pioneer TV?
Jeg var selv meget i tvivl om hvordan jeg var stillet ved køb af et Pioneer TV i sverige. Derfor skrev jeg en mail til Pioneer Danmark.
Uddrag af mail sendt til Pioneer Danmark
Dækker den "almindelige" garanti i det første år gælder i Danmark selvom det er købt i Sverige?



Svar fra Pioneer Danmark

Ja, det er korrekt

Med venlig hilsen
Pioneer Danmark A/S
Niels Lund
Husk selvfølgelig at gemme din kvittering.


Dækker Pioneers PDP+ Service?
I første omgang jeg skrev til Pioneer Danmark, fik jeg oplyst at denne service kun gælder hvis TV'et er købt i Danmark. Talte derefter med Hasse hos Fyndbörsen som var uforstående overfor dette, da flere nordmænd havde benyttet denne service til trods for at tv'et var købt i Sverige. Det skrev jeg så tilbage til Pioneer og fik et nyt positivt svar.

Mail til Pioneer Danmark
Hej igen Niels

Jeg er netop blevet oplyst (fra en forhandler i Sverige) at "PDP+"-servicen gælder i Norge, selvom at TV'et er købt i Sverige, da der er tale om en nordisk garanti.

Er dette korrekt? I så fald burde den jo også være gældende i Danmark?

Mvh
Torben


Svar fra Pioneer Danmark
Hej Torben
Det er korrekt. Jeg havde gamle oplysninger. Det er rigtigt at PDP+ servicen nu gælder i hele norden.

Med venlig hilsen
Pioneer Danmark A/S
Niels Lund


Mail til Pioneer Danmark
Hej Niels

Mange tak for oplysningen.

Lad os nu forestille os at jeg køber dette TV i Sverige, og der så bliver noget i vejen med det, skal jeg så bare indlevere det på ét af jeres service-værksteder jf. jeres hjemmeside http://www.pioneer.dk/dk/content/suppor ... rvice.html ?
Så tager de imod det hvis jeg fremviser min svenske kvittering og/eller
PDP+ servicegaranti?

Mvh
Torben


Svar fra Pioneer Danmark
Du skal kontakte service Center Nord og aftale nærmere med dem.
De er vores aut. service center for plasma TV. De kan afhente over hele landet.

Med venlig hilsen
Pioneer Danmark A/S
Niels Lund
PDP+ mappen bør følge med TV'et og uden er omkostninger.
Da jeg så modtog mit 5090H, var der desværre ikke nogen PDP Plus mappe i kassen. Jeg skrev til Fyndbørsen, og de oplyste at Pioneer (Sverige?) var holdt op med at sende disse mapper med ud.
Jeg skrev efterfølgende til Pioneer Danmark og oplyste dem om at Pioneer Sverige havde glemt at sende denne mappe med.
Jeg oplyste mit serienummer, købsdato, købssted osv. og 2 dage efter havde jeg min PDP Plus mappe fra Pioneer Danmark.


Hvad er inkluderet i PDP Plus service'en?
- Onsite reparation indenfor 72 timer
- Fri låne plasma
- Fuld garanti i 2 år
- Gratis transport frem og tilbage
- Gratis emballage ved transport
- Gratis telefon support

Får man brug for sin PDP Plus garanti, skal man bruge aftalenummeret og fortsætte på denne side:
http://www.pioneer.dk/dk/content/suppor ... lasma.html


Betaling
Becka har tilføjet følgende til vejledningen:
Hasse fra Fyndbörsen har oplyst følgende:
Vi drar inte några pengar förrän ordern skickas från oss och då är det den dagens kurs som gäller.

Endvidere oplyste han følgende vedr. hvornår fakturabeløbet trækkes:
Vid kortbetalning bli bara summan reserverad och rätt belopp dras när din order skickas.
Altså reserveres pengene på din konto når TV'et bestilles og trækkes til dagskurs når TV'et afsendes. Deraf er der en kursrisiko i forhold til den dag du bestiller det og den dag du betaler det.
Om der er mulighed for at forudbetale og deraf forudbetale ved lav kurs ved jeg ikke. Spørg Hasse.


Levering
Jeg bestilt mit TV hos fyndbörsen d. 27/01/2009 og fik det leveret d. 13/02/2009. Der gik altså ca. 17 dage. Men leveringstiden er helt afhængig af hvornår Fyndbörsen får sine leverancer fra Pioneer.
I mit tilfælde ventede de på at modtage højttaleren til mit TV. Fra de modtog den gik der ca. 3-4 dage indtil jeg havde hele pallen.

TV'et pakkes på en palle og "afskærmes" så andre ikke kan se hvad det er. Den sendes med svenske Posten og herefter tog HIT-Danmark over i mit tilfælde. Desværre oplyser de ikke hvornår på dagen de ankommer, Men selve dagen kan du regne ud når du tjekker din Track&Trace.
Derudover er skærmen forsikret under trasnport. Tjek derfor grundigt emballagen inden du kvitterer for modtagelsen. Konstaterer du skader på emballagen, kan du enten afvise, eller kvittere og skrive at det er med forbehold grundet beskadiget emballage.

Du kan også selv hente TV'et på adressen i sverige, men du skal være opmærksom på at kassen har følgende mål: 134cm x 88cm x 35cm


Derudover
- TV'et har ikke DVB-C tuner, men derimod DVB-T og DVB-S tuner med mpeg4 understøttelse. Derfor skal du have en ekstra tunerboks hvis du vil se digitalt kabel-tv på TV'et.
- Pioneer's 5090H findes også i en anden udgave (uden H). Forskellen er at H-modellen har DVB-S og DVB-T tuner med MPEG4-understøttelse, og derudover DLNA - desværre kun med understøttelse af billeder og lyd.


Nyttige links
Anmeldelse af Pioneer 5090H på flatpanels.dk
Dagens svenske kurs
Omregn prisen til danske kroner her
Fyndbörsens hjemmeside
Pioneer 5090H på fyndborsen.se
Svenske Posten hvor du kan tracke din forsendelse
5090H på Pioneers hjemmeside
Kalibrering af 9050H
Find info om Pioneer 5090H i flatpanel.dk's forum
Find info om Pioneer 5090H Recordere.dk
Find info om Pioneer 5090H hifi4all.dk
Find info om Pioneer 5090H avforums.com
Opdatering af 5090H


Nyttige mail-adresser
Hasse hos Fyndbörsen: [email protected]
Pioneer Danmark
Niels Lund fra Pioneer Danmark: [email protected] - Tlf: 43555445


Andre er selvfølgelig meget velkomne til at spæde til med oplysninger såfremt der mangler noget... Det gør der sikkert... :D
Senest rettet af Tobster 17. apr 2010, 13:48, rettet i alt 24 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#56458
Godt arbejde. Betragtningerne er naturligvis også gyldige hvis man overvejer et andet Pioneer TV end LX5090H. Om samme garantiregler gælder ved køb af andet udstyr fremgår dog ikke af hjemmesiden.
Af TYBO
#56465
Bare synd den ikke har en DVB-C Mpeg4 tuner.
Af LencoTB
#56467
Wau. Sikke et indlæg. Det er sku et godt arbejde. Nok det bedste indlæg jeg nogensinde har læst.
#56471
jep godt indlæg, men før i bestiller allesammen så vil jeg lige sige at jeg modtog en mail fra hasse i dag, hvori der stod at de havde problemer med at få 5090H hjem og det kunne gå hen og blive april-maj før den bliver leveret ;) bare en lille note
Af nazcov
#56474
Super godt indlæg ja.. Man overvejer det jo næsten selvom budgettet siger lidt nej :)

Men TYBO, men dvb-c er vel som sådan ikke det vigtigste, da man kan leje/købe en boks hos udlejeren, hvor der er lidt flere muligheder i? Eller kan man også leje film osv. på de indbyggede? (undskyld jeg lige afsporer tråden lidt)
Af TYBO
#56485
nazcov: Nu er vi nogen som sætter pris på at have et TV som vi altid har haft det og ikke at man skal til at tænde TVet...tænde en boks (eller at boxen er tændt og suger standbystrøm) skifte over til HDMI og så en ny remote for at se TV.

Når man giver så mange penge for et TV så skal det bare være i orden.

Nu ved jeg godt at der er nogen som ikke har brug for en DVB-C tuner og der er det sikkert fint nok men derfor synes jeg stadig at det er lamt at den ikke har en dvb-c tuner.
Af nazcov
#56487
TYBO, ja det er selvfølgelig ritigt nok, du må undskylde tonen i mit forrige indlæg, det kunne godt virke lidt provokerende, men sætningerne var nu udformet som spørgsmål og ikke af provokerende art :) - Men kan godt se det fra din side nu du nævner de ting der taler lidt imod.
Af penther
#56488
nu kunne du så bruge den dvb-s2 der ligger i og få flere hd kanaler, ellers gør som alle andre, lav en lille pc, smid et dvb-c tuner card i og læg media portal på så har en fuldblodsoptager evt med blueray!
man kan vel ikke straffe en japansk producent for at tænke globalt og ikke danmark
Af TYBO
#56493
Selvfølgelig kan man det. Når konkurrenterne kan det så kan de vel også :)

Var jeg kommet hjem til min kone med sådan en løsning så havde jeg fået at vide at det var en ommer.

Mange går ikke op i om der er en anelse mere dybde i billedet..så snart TV er inde for døren og man ikke har et TV ved siden af til at sammenligne med så er det funktionaliteten/brugervenligheden der tæller.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#56498
Det er helt fint, at det pointeres at der ikke er DVB-C tuner i TVet, men jeg synes det er lidt off-topic at omdanne denne tråd til endnu et korstog for indbyggede tunere og MPEG4. Ja, det er "nice to have", men det blæses ofte op til, at et TV med DVB-C tuner løser alle problemer, hvor sandheden nok nærmere er, at der er mindst ligeså meget bøvl med rent faktisk at få tuneren og CA modulet til at køre ordenligt, som der ville være ved at have en ekstern boks stående.

En universalfjernbetjening ville løse alle problemer med betjeningen. Med mindre du køber alle dine enheder på én gang og holder dig til ét gennemprøvet mærke, så slipper du nok ikke for at samle dig en bunke af fjernbetjeninger alligevel. Jeg agter at lave en anmeldelse af Lintronics IR repeater løsning, så snart mit LX5090 er sat ordenligt op. Så må vi se hvor problemfrit tingene kan gøres uden brug af andet end en Beo4 betjening...
Af scuba
#56515
Jeg er meget tæt på at bestille, er dog i tvivl omkring mailen til Fyndbåorsen.

Hvad skriver jeg til dem ?
"Hej, jeg vil gerne have tv'et billigere..."

Og sender man først efter at have bestilt? i så fald kunne man vel risikere at de fakturerede inden de læste mailen?

Ellers tak for en vanvittig god post!! Gjort det muligt for mig at købe dette drømme tv
:D

----------------------
EDIT:
Tv'et er HD-ready, hvilket vil sige det kan modtage 1080p. Burde det ikke være HD-TV 1080p ?

Ud fra hvad jeg har læst, så er HD-ready et mærke man smider efter alle tv, der ikke køre 1080 som native.

Vil selvf. gerne kunne sætte en blu-ray disk i og opleve den i bedst mulige kvalitet
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#56517
Jeg ved ikke om der er nogen af kriterierne i HD Ready 1080p TVet ikke opfylder, men du kan naturligvis se BluRay-film i den bedste kvalitet - ingen problemer dér.
Brugeravatar
Af Tobster
#56520
Det glæder mig at I kan bruge "artiklen". Den egner sig næsten til en "sticky", så længe den er relevant 8)
Jeg har hen ad vejen tilføjet flere informationer. Bl.a. Tilbehør og Nyttige e-mails.

yakken din skælm... :D
scuba TV'et er i den grad HD-RDY. Den kan endda vise dine bluray film i 24p, såfremt du har nogle.
At de skriver HD ready kan godt virke forvirrende, men når der står 1080p, så kan du godt regne med at den kører Full HD. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl...
Skriv evt. til Hasse noget i retningen af, at du gerne vil have samme tilbud som de MANGE :D andre danskere, til SEK 21.900,- plus fragt for Pioneer 5090H.