Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er MPEG4 tunere i 676 modellen. Det står også i specifikationerne på hjemmesiden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MPEG4 er en kompressionsmetode, som er mere effektiv end den MPEG2 kompression der benyttes på de fleste digitale signaler i dag. I anderkendelse af dette, så vil man gradvist overgå til MPEG4 komprimering med tiden fordi det giver mulighed for at klemme flere kanaler ind på samme båndbredde.

For dig har det den konsekvens, at man i stigende grad vil gå væk fra den type tunere der findes i 656 og i stedet benytte den type der sidder i 676. Dette er eksempelvis tilfældet for luftbårne signaler, der fuldstændigt overgår fra MPEG2 til MPEG4 i år 2012.

For kabel-TV er der endnu ikke nogen varsling om udfasing af MPEG2 kompressionen, men alle HD kanaler er i dag udsendt i MPEG4, så hvis du agter at se HD kanaler via kabel-TV (og ikke vil have en ekstern boks stående), så er det 676 modellen du skal se på.

Det skal tilføjes at merprisen på 676 ift. 656 svarer til indkøbet af en ekstern HD boks fra eksempelvis Yousee, så hvis du ikke er skræmt af at have en sådan stående (den er fra Samsung), så får du jo også en harddiskoptager med i købet.
Af ntenz
Mange tak for hjælpen og fordi du gad give dig tid til at hjælpe mig.

Men lige et sidste spørgsmål?
Hvad vil du evt vælge af 656 og 676?

For i mine øjne kunne det være meget rart at slippe for den boks, men det kan jo også være de finder på et helt tredje signal. så ender man måske alligevel med at have en boks stående,så er jeg jo lige vidt eller det ligger så langt ude i fremtiden at de kan være lige meget?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I dit tilfælde (givet at det kun er 656 eller 676 der er interessante), så ville jeg nok holde mig til en model med indbygget tuner til det hele, dvs. 676. Jeg synes dog ikke helt at MPEG4 tuneren er så mange penge værd, så det kan være du skulle se om prisen ikke faldt lidt?

Du skal også huske at du skal have et CA modul ved siden af for at få det digitale dekoderkort sat i dit TV. Du kan se mere om det her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=8821

CA modulet koster ca. 600 kr. plus de 200 kr./halvår for selve dekoderkortet.