Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Janus
#233
Hej allesammen,
Jeg er på jagt efter det kommende tv til stuen og er derfor glad for at dette forum er etableret. Jeg syntes det er svært at finde gode informative hjemmesider, bortset fra producenternes, som vel må betegnes som meget subjektive.

Som sagt er jeg igang med at finde det helt rigtige tv til stuen, men er i fuldstændig vildrede med hensyn til valget lcd eller plasma? Jeg har to kriterier, som er 42-50 tommer og relativ god kvalitet. Jeg har et forventet budget på 30.000 - 35.000 kr.

Jeg har læst artiklen på hjemmesiden og kan se at plasma ikke levnes gode chancer for overlevelse? Skal jeg gå efter lcd? Mit størrelseskriterium levner dog ikke lcd mange chancer, hvis størrelsen skal med? Hvor er vi på hen og hvad sker der primo 2006?

Jeg er nået ned til tre produkter som jeg finder yderst spændende..
1: HITACHI 42PD7200 plasma-skærm ca 30.000
2: Samsung LE-46M51B Pris ukendt men sikkert for dyr?
3: Fujitsu P50XTS40GS lidt over budgettet....

Et kriterie er også at skærmen kan kobles til min pc, som godt nok står nogle rum fra det sted hvor skærmen skal hænge.. Men tanken er selvfølgelig, at anvende de muligheder der er for bruge steder som Sputnik mfl.

Ja det kan godt være mit indlæg er lidt rodet, men jeg har søgt længe nu.. ca ½ år og føler helen tiden, at nye input skaber lidt kaos! Derfor kunne det være lidt sjovt, at høre om andre der står for at købe et nyt tv.. og ja for mig er det sku lidt af en spændende investering.

Mvh.
Janus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#239
Hej Janus og velkommen :)

Som sådan bør valget mere gå på behov overfor behov i stedet for valget mellem plasma og LCD. Det er klart, at hver teknologi har visse fordele og ulemper og ud fra de ting kan man forholdsvis simpelt indkredse sit valg.
Plasma bliver så småt presset op mod større og større Tv når LCD begynder at komme på markedet. Den primære grund til konkurrencen er, at produktionsomkostningerne for et LCD panel er lavere, og da folk sjældent er interesserede i at købe de dyreste alternativer, bliver tendensen lidt der hen af. Indtil nu er det sket for 32 tommer segmentet, dernæst 37 og LCD producenterne satser nu på 40-47, selvom det nok bliver en sværere nød at knække.
Det er også derfor LCD stadig er relativt dyrt i størrelser over 37 tommer. Der er endnu ikke en reel masseproduktion af 40 og 42 tommer skærme til at konkurrencen kan skabes, men det forventes at ske i slutningen af dette år og starten af 2006, hvor der kommer flere interessante modeller.

Jeg har ikke så mange erfaringer med plasma skærme i hjemmet og de erfaringer jeg har, stammer fra min gamle arbejdsplads eller det som jeg har læst fra tid til anden.

Jeg synes dog der er et kriterium, som er ret vigtigt fra start af; nemlig kravet om, at skærmen skal sættes til en computer. Først og fremmest er der få skærme, som reelt set egner sig til det og de få der er, er primært LCD. Det er klart, at hvis der er et input til VGA eller DVI, så vil du få et billede på skærmen, men ofte behandler skærmen signalet, så du ikke får et skarpt billede. Hertil er plasma skærme og de opløsninger, som følger, ikke specielt egnede. Tag f.eks. den Hitachi model du kigger på, den har opløsningen 1024 x 1024 og egner sig meget lidt til computerbrug.

Den pågældende Samsung model er spændende, men som du selv siger også lidt dyr. Deres tidligere modeller har dog fået meget ros for super billedkvalitet, men der er blot en anke. Hvis du vil sætte den til computeren og stadig få et skarpt billede, altså i den rigtige opløsning 1366 x 768, så kan du kun bruge VGA indgangen - sådan var det hvert fald for de gamle modeller og jeg er ikke sikker på om de har ændret det eller ej. Hvis du kører med en DVI-> HDMI konverter, så vil skærmen konsekvent nedskalere signalet til 1280x720 (fordi det er en af HDTV standarderne) og dernæst opskalere til den rigtige opløsning igen.
En anden ting er, at opløsningen 1366 x 768 ikke kan sendes fra computeren. Den nærmeste er 1360 x 768. Det som skærmen så gør, er at slukke tre pixellinjer i hver side, så du får opløsningen 1360 x 768 og den kan du så sende via VGA forbindelsen uden billedet skaleres.

Ovenfornævnte scenario er tilfældet for rigtig mange skærme. Du kan selvfølgelig godt tilslutte eksempelvis Samsung skærmen via VGA og kvaliteten bliver rost for at blive god, men hvis det er over en længere afstand, så skal signalet hvert fald forstærkes.

Jeg kender desværre heller ikke prisen for Samsung LE-46M51B, men til sammenligning kan det nævnes, at deres nuværende 40 tommer kan fås til 20.000 kroner over nettet. Så mon ikke LE-46M51B holder sig indenfor budgettet når vi får den at se på markedet?

Hvis computerdelen er et meget vigtigt krav, f.eks. hvis du skal arbejde på computeren eller vise billeder og tekst, så synes jeg ikke plasma skærme er oplagt. Dels er der problemet med for store fysiske pixels, dels er det en nødvendighed, at de flimrer/blinker for at skabe grå nuancer og det er ikke noget man kan sidde med som en computer skærm. Hvis du lægger mere i ovenstående og ønsker at køre eksempelvis DVI på en LCD skærm i den rigtige opløsning (altså et skarpt billede uden kvalitetstab), så kan du kigge på LGs kommende modeller, som også samtidig får ros. Der er tale om deres LP1 serie, hvor der blandt andet kommer en 42 tommer model kaldet LG 42LP1D. De er nogle af de få skærme som også er i stand til at modtage et signal på 1360 x 768 via DVI indgangen.

De er dog ikke at finde i Danmark endnu, men skulle gerne snart ramme landet. Jeg har forespurgt på en dato hos LG, men jeg har intet fået endnu =(
Af Janus
#247
Tak for det super gode svar.. jeg er da blevet en del klogere..

Men for at køre den lidt videre.. Så er det ikke et kriterium at skærmen skal bruges til internet og lign. da jeg her har en super dell fladskærm på kontoret.
Derfor er absolut tale om en tv skærm.. men det vil være optimalt at den kan vise streamet video og lign. fra nettet.

Mit lille forbehold for lcd stammer fra en kammerat der har købt Sony KLV-L32MRX1 og ja billedet er sku ok, men det er bare ligesom, at opdateringen ikke kan følge med! ja det er svært at forklare, men vi så senest en fodboldkamp og her "hang" spiller og bold ikke altid sammen..

Nå kan du ikke komme med et par bud på rigtige gode tv skærme? Udover LG som jeg klart vil tjekke ud.

Men det er godt nok fantastisk at læse på HIFIklubbens hjemmeside at Hitachis model er fantastisk sammen med pc, når den reelt ikke er det???

Jeg håber da at der vil komme gang i denne her debat.. da mange andre må have disse overvejelser..

Ps.: Hvorfor passer producenternes opløsning ikke bedre sammen med hd begrebet..Som jeg ser det skal de oftes scaleres for at passe??

Mvh.
Janus
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#248
De større modeller (altså dyrere) viser TV i udmærket kvalitet. Denne model er f.eks. faldet meget i pris:
http://dk.kelkoo.com/b/a/sbs/100311823/9307900.html

Jeg giver dig ret i at Sony's billige modeller er et usandsynligt ringe køb. Deres betragtningsvinkler er små og hastigheden er ligeledes alt for lav til at kunne anvendes til noget som helst - ud over reklamebanner i Illum :)

Generelt synes jeg dog at man skal op i 20K klassen før TV'ene begynder at have en kvalitet der egner sig til erstatning af tuberører i stuen. Personligt venter jeg et par generationer endnu idet både tunere og kontrastforhold på LCD TV endnu ikke er optimale.

Hifi-klubben skriver hvad de skal for at sælge skærmen. Set i forhold til andre plasma TV byder Hitachi skærmen da også på en lidt højere opløsning, men ikke noget ekseptionelt - 1024x1024 ER et meget mystisk format!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#249
Der er sket meget siden KLV-L32MRX1 og den vil jeg nu være ked af, at du bruger som reference for de nye LCD skærme :)
Jeg er ikke helt sikker på hvad du refererer til med opdateringen, men flere skærme har en tendens til at hakke lidt i billedet i f.eks. panoreringer over fodboldbaner. Du skal derimod bemærke, at hvis det var en udsendelse fra Tv 3 eller 3+, så er billedet meget ofte komprimeret ret kraftigt og underholdningsværdien falder så lidt. Skærmens responstid kan naturligvis også blot være for langsom.

Det førstnævnte er faktisk også tydeligt på helt almindelige Tv. Hvis der kører to kampe på samme tid, så prøv at skift mellem dem og bemærk den dårlige kvalitet på den ene kanal i forhold til en anden. Det er ikke tilfældet hver gang, men ofte.

Det var lidt et sidespring, men det er hvert fald noget du bør være opmærksom på når du tager ud og kigger på et Tv, altså at billedet kan hakke lidt horisontalt på nogle skærme ved panoreringer.

Jeg kender desværre ikke så meget til Hitachis modeller endnu, men jeg kan ikke forestille mig, at den kan have egenskaberne som blandt andet det nævnte LG tv har. Det er desværre noget du hører mange steder og mange kundemedhjælpere får det til at lyde som en problemfri tilslutning.

Du kan som sådan godt vise videostreaming på en skærm som ikke har mulighed for 1:1 pixelmapping (det jeg snakkede om i sidste indlæg), men du får ikke det optimale billede.

Der er mange, som er meget begejstret for Samsungs LCD-TV og de er faktisk også rigtig gode, selv med standard indstillingerne. Sharps AQUOS serie er også et godt bud til et decideret Tv. Det er ikke sikkert, at du finder modeller over 40 tommer i butikkerne nu, men de er på vej og de lyder lovende. Deres nuværende modeller har dog ikke muligheden for den nævnte tilslutning med 1:1 pixelmapping, men jeg synes det er noget du bør gøre op med dig selv. Hvis det er en vigtig del af valget, så er det selvfølgelig at foretrække at finde et, som kan opfylde kravet fuldt ud. Derimod kan du evt. prøve at få set et PC signal på en skærm (hvis du har mulighed for det), som vil skalere signalet og se, om det er noget du på sigt er tilfreds med.

Philips nye 9830 serie kunne muligvis også være interessant. De er også en aktuel 42 tommer model kaldet 42pf9830. Jeg har set den til under 40000 enkelte steder og det overskrider selvfølgelig budgettet, men den har også lige ramt markedet og jeg tror, at prisen snart vil falde. Den har blandt andet en native opløsning på 1920x1080 og er en af de få skærme på markedet, som har det nu. Når andre ser dagens lyse kan man håbe på faldende priser.
Bemærk dog, at hvis du ser den i en butik, så er der utrolig meget forskel på hvordan billedet står som standard og hvordan det står efter indstilling, hvilket er ret generelt for mange Philips skærme. Og hvis butikken ikke har indstillet skærmen, så kan indtrykket muligvis mislede.

Grunden til at man bruger 1366x768 på mange LCD skærme er fordi det er en opløsning som passer bedre til vores nuværende PAL signaler når der skaleres op. Det er lidt en midlertidig vej indtil vi når til skærme med 1920x1080 opløsningen. Der er få skærme med 1280x720 på markedet, men panelerne produceres stort set ikke mere, så de går langsomt ud. Man kunne forestille sig, at de vender tilbage når HD standarden slår igennem på verdensmarkedet, men intet er sikkert endnu. Problemet er så imidlertid, at enkelte skærme skalerer signalet alligevel før de modtager det (lidt ligesom med pc-delen). Det er f.eks. tilfældet med Philips skærme med Pixel Plus 2 - de nye er med Pixel Plus 2 HD - og så falder idéen med HD jo lidt til jorden. Det ses f.eks. ved, at en skærm med opløsningen 1366x768 nedskalerer et signal først - selvom det er i opløsningen 1366x768 - for derefter at skalere det op igen til skærmens native opløsning. Altså et betydeligt og ulogisk kvalitetstab.

Jeg lancerer en af de kommende dage deciderede Tv sektioner her på siden, så der kan man også læse meget mere.

Mange af de ting, som jeg bringer frem her, er ikke noget man kan aflæse ud fra specifikationerne, så det er altså noget man skal ud og se i butikker. Og det vil jeg råde dig til lige meget hvad vi kommer frem til her i tråden. Det er en vigtig del af valget.
Af Peter
#300
Nu får jeg lidt røde øre, fordi jeg har netop bestilt dette sony KLV-V40A10. Så vil jeg lige spørge; er det et dårligt køb?
Af Janus
#302
Jeg vil bare lige kommentere indl. "ingen respons" Jeg har virkelig fået noget ud af dine indl. super gode. Jeg afventer meget tv sectionen.
De seneste dage har jeg fulgt rådet om at søge "marken" og se en masse tv...
og jeg har set en mange bl.a. Hitachis model fra første indl. Meget tilfredsstillende tv kvalitet, fik desværre ikke pc mulighed.

Herudover har jeg set Pioneer PDP 435HDE og en masse low budget og mellemklasse fra Thomson og philips.

Jeg har desværre kun haft mulighed for at se Samsungs 26 tommer lcd.. meget tilfredstillende.

Problemet er faktisk, at ikke ret mange af de forhandlere jeg har besøgt har de gode modeller hjemme.. Typisk et tv..
Så jeg kunne meget godt tænke mig at andre i debatten kom med erfaringsindlæg eller at der er nogen der kan komme med tips til steder hvor man kan se de gode modeller? evt kommende messer, forhandlerdage eller lign.

Jeg må desværre erkende, at kvalitet og pris hænger sammen... lavprisprodukterne er efter min mening bare for dårlige pt.


Herudover har jeg været på siden dagligt for at se om der er nye indlæg..

Mvh.
Janus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#307
Peter: Jeg mener ikke KLV-V40A10 er et dårligt køb. Sonys nye Bravia line er ikke top notch, men de største modeller er absolut gode Tv og har allerede fået ros. Enkelte har endda gjort sig overvejelser omkring valget mellem Bravia serien og Sharps AQUOS serie, hvor sidstnævnte almindeligvis er forbundet med en rigtig god kvalitet.

Det der primært blev hentydet til, var det Sony, som fås på tilbud i Fona lige i øjeblikket. KLV-S32A10.

Jeg vil meget gerne høre om KLV-V40A10 når du modtager det. Det kan muligvis også være interessant for Janus. Hvor har du købt det henne? :)

Janus: Jeg skulle bare lige sikre mig, at du ikke var hoppet fra i svinget ;)
I kan godt tage et smugkig på sektionerne her:
http://www.flatpanels.dk/tv.php
Og her:
http://www.flatpanels.dk/tvteknologi.php

Jeg mangler stadig nogle ting, hvor flere kommer når jeg officielt smider den på siden og andre kommer efterhånden.

Steder, som forhandler bedre Tv, er butikker som Hifi Klubben eller de mindre kendte, "ikke-kæde" forretninger. Expert har ind i mellem også gode modeller stående.
Jeg skal selv ud og kigge lidt her den kommende tid og så skal jeg nok også melde tilbage med lidt flere erfaringer og så håber vi andre kan bidrage lidt med deres valg og betragtninger =)
Senest rettet af Rasmus Larsen 15. okt 2005, 18:16, rettet i alt 1 gang.
Af Janus
#310
Hej Rasmus,
Jeg er dybt imponeret... og glæder mig til du officielt uploader.

Mvh
Janus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#441
Så har jeg lagt Tv sektionen op på siden. Der er tilføjet en smule siden jeg offentliggjorde den her og nogle småting er rettet.

Er du kommet videre med valget af Tv?
Af Janus
#464
Hej Rasmus mfl.,
Lige nu afventer jeg nogle gode anmeldelser i tv sectionen.

Så tror jeg nok at jeg anskaffer mig Samsungs LCD 26 tommer til kontoret... og venter til januar/februar 06 for at se om ikke der kommer et lidt større udbud af skærme med native HD opløsning? som kan købes indenfor mit budget.

Herudover har jeg besøgt Apples HD section for at udvide min horisont.. De har en dyr men umiddelbart spændende 23 og 30 tommer HD Cinema serie.
Jeg har fået zinioreader på pc'en og køber herigennem lidt engelske magaziner. Der sker jo spændende overgang i England nu.. (Digitalt sendenet..)

Nu er jeg lidt af en sportsidiot og selvom at Danmark ikke klarede det skal man jo nok se noget bold til sommer... Der reklameres meget med at HD TV skal boostes via denne begivenhed.. Men er der nogen der kan komme med et bud på, hvad man som dansk seer får mulighed for???

Ja, så følger jeg jo med på dette site, hvor det ser ud til at mange følger med i debatten eller i hvertfald kigger med :-))
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#472
Hvis du vil vente til starten af næste år, så ved jeg at du kommer til at møde mange nye og meget interessante produkter. Philips lancerer f.eks. deres skærme baseret på ClearLCD, som allerede har ophidset mange af de tilstedeværende ved præsentationerne.

Samsungs 26 tommer lyder som et fornuftigt bud.

Apples Cinema Display serie er jo mest computermonitors, så med mindre det er det du skal bruge dem til, vil jeg ikke mene de er så interessante i Tv sammenhæng.

World Cup 2006 skulle efter sigende bringe HDTV et skridt nærmere, men som dig, har jeg heller ikke hørt noget om udbydelsen blandt danske tv stationer. Man kunne evt. kontakte dem, jeg ville hvert fald også være meget interesseret i at vide det, selvom Danmark ikke skal med.
Af Janus
#475
Ja, jeg er helt klar over at Apples Cinema HD 23 og 30 tommer er computerskærme... Jeg syntes bare de er flotte og ville lige nævne dem.. da jeg igår besøgte Apples hjemmeside..
Har du set dem live??

Min tanke med, at vente til starten af 2006 er uden tvivl håbet om, at der kommer flere tv i størrelsen 42-50 med opløsningen 1920x1080 indenfor budgettet?? Hvorvidt dette er urealistisk må tiden jo vise???? Pt er det vel kun Philips og ja 43000,- er jo stadigvæk lidt over budgettet :-))

Vi kan jo starte en tråd omkring HD TV, udbud, perspektiver, WM 2006. Det kan jo være, at nogen i debatten har en god indsigt??