Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#222595
Jeg har 17 tordenfluer i mit tv. (2014 model)
Elgiganten har sendt mit Tv til reparation og via sms,- er mit Tv (forventet) repareret d/18/11/2015.
Ind-leveret-11/11/2015.
Er noget forundret over pasiviteten, fra producenternes side.(Udskiftning af panel,-overstiger prisen på Tv)
De burde komme med en samlet udmelding,-der indrømmede fejl i produktion og samling af fladskærme.
(”Nævnet har vurderet, at tv’et er mangelfuldt (købelovens § 76, stk. 1, nr. 4).
Nævnet har ved afgørelsen lagt vægt på, at fejlen, som første gang er konstateret mindre end seks måneder efter leveringen, ifølge den sagkyndige skyldes en materiale- eller fabrikationsfejl, idet forseglingen mellem tv’ets beskyttende frontglas og LCD-panelet ikke er lavet korrekt.)

Da den erhvervsdrivende har afvist forbrugerens reklamation, er forbrugeren berettiget til at ophæve købet af tv’et (købelovens § 78, stk. 4)-
-------------------------------------------------------------------------------

Jeg tør simphelthen ikke, at købe nyt Tv,-pågrund af Tordenfluer.
Da, jeg stod i Elgigantens service lobby, var der ophængt et 50 tommer Samsung Tv, der kun havde til formål, at oplyse kunder om info + diverse. Dette Tv, havde allerede 6 stk tordenfluer indenbords.
Hvis vi alle fremtidige købere af Tv'-kunne blive forsikret mod Torden-Fluer via Tillægs-forsikring-vil i så tegne en ? ::l


PS-mit gamle Panasonic plasma tv fra 2011, der har stået på samme sted i stue, er ikke angrebet af fluer.
#222603
Jeg har/havde også tordenfluer i mit 65AX800E. Først ville Panasonic ikke gøre noget, dog ser det ud til at de nu ordner dette. Tv'et er til rep. pt (med en anden fejl), men får det i morgen. Så er spændt på om de virkelig har lavet det.
#222610
Nu er der ikke mange producenter af tv som selv står for udviklingen og produktionen af paneler mere, Panasonic lavede deres egen før, men som tidligere ejer af et Samsung 8005 i 55" har jeg selv kørt og vundet en sag ang. de famøse tordenfluer, de har den fællesnævner, at de er monteret med paneler som er produceret af Samsung, meget tyder på at problemet er hos Samsung, og derfor vi ser flere mærker som får problemer med tordenfluer.
#222623
Som det ser ud,-på nuværende tidspunkt, har vi desværre ikke nogen garanti for, at fluerene udebliver fra vores tv,-selvom panelet bliver udskiftet.
Håber'- at denne tråd og tidligere indlæg,- vil sætte fokus på problemet og bidrage til en opsang, der kan resultere i, at fremtidige paneler bliver tætnet.

Det kan simpelthen ikke være rigtig, at vi som forbrugere kan risikere,
at stå med et usælgeligt fjernsyn fordi de ikke gider, at gøre noget ved problemet.
#222626
Endnu en grund til at holde sig fra Samsung og Panasonic , sjovt nok har vores Panasonic elsker ingen kommentar her .
#222631
janbau skrev:Endnu en grund til at holde sig fra Samsung og Panasonic , sjovt nok har vores Panasonic elsker ingen kommentar her .
Jamen jeg har altid været meget glad for Panasonic, har haft 7-8 af deres paneler, og har aldrig nogen problemer, så hermed en kommentar fra endnu en Panasonic Fan :)
#222635
En plasma-skærm er som udgangspunkt helt lukket - det er en LCD-skærm ikke. Der kan så være plasma-modeller med en forsats-skærm på, som der muligvis kunne komme fluer ind bagved. Derudover så vil der ikke være tordenfluer inde midt i byen i lejligheder over en hvis højde fra jorden, så hvis man ikke lige bor et udsat sted, så er manglen på tordenfluer nok ikke et udtryk for, at TV'et er robust...
#222645
Torben har ret. Og svaret ligner iøvrigt en gentagelse af en skrivelse til Hother, der tilsyneladende helt har glemt, hvad der blev skrevet.

Selv om tordenfluer er problematiske at have inden i sit TV - dog kun hvis de kan ses ved normal fjernsynskigning - er det teknisk set ikke muligt af fremstille LCDskærme, der er tætte. Problemet er ikke relateret til bestemte LCDfabrikanter.

Jeg har forsøgt at undersøge markedet, og desværre har jeg endnu ikke fundet et eneste TVfabrikat, der ikke har problemer med tordenfluer. Selv B&O, der er kendt for at sortere skærme til deres brug, kæmper med problemet. Mange andre produkter har også samme problem.

Der findes iøvrigt en fremragende monitor test på
http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php
hvor man fx kan fremskaffe en fuldskærm på TVet i fx ensartet lys farve. Testen gør det muligt at se både pixelfejl og tordenfluer og andre ubehagelige ting.

Upload fx testen til computeren og sendt signalet til TVskærmen.

Og hvis jeres TV er ældre end een dansk sommer, så er der ret stor sandsynlighed for at finde tordenfluer inde bag skærmen. Ofte opdager man ikke, at man selv har problemet, førend man gennemfører en monitortest.

Jeg anbefaler kritikere af fx Samsung til at udføre testen. Faktualitet findes som bekendt på et højere bevidsthedsniveau end meninger og tro.

Måske dukker der en overraskelse op på TVet, som man hverken tror eller ønsker.

Så test eget TV, hvis du tør!
#222828
Mit tv biver leveret fredag d/20/11-2015
Hvis andre får problemer med fluer bag skærm, er her en indikator
for reparationstid.


Angående de sidste indlæg, har man jo en formodning om, at de ikke repræsentere den almindelige
forbruger, men kun har til hensigt,- at tilsidesætte forbrugerstyrelsen's afgørelse.

Uddrag af afgørelse.:
(Nævnet har ved afgørelsen lagt vægt på, at fejlen, som første gang er konstateret mindre end seks måneder efter leveringen, ifølge den sagkyndige skyldes en materiale- eller fabrikationsfejl, idet forseglingen mellem tv’ets beskyttende frontglas og LCD-panelet ikke er lavet korrekt.)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvis i fortsætter med jeres påstand og ikke vil erkende forbrugerstyrelsen's afgørelse,- hvad skal vi så med folket's nævn ?