Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

(har kopieret tråden "andet" til her.. håber ikke jeg bliver slagtet)

Har søgt lidt på nettet.. Pt er der ikke så meget på markedet som kombinere en DVDplayer i helst 1080p samt en optagefunktion på et antal GB, hvor outputtet er 1080..
-Med mindre det koster over 10-15k... - Det har jeg ikke lige råd til...

Så tænkte jeg lidt på at skrue en lille meget kraftig computer sammen, der måske kunne gøre det samme for mindre penge..

Altså..
Er godt klar over systemkravene er store, da det er store mængder informationer der skal bebejdes, men hvis nogen har idéer, viden eller måske endda prøvet at bikse et sådant kræ sammen, ville det være fedt at høre fra Jer...
men udgangspunktet er vel:
- En god hurtig processor (men hvilket ?)
- Et rimeligt hurtigt grafikkort med hdmi-udgang i 1080p(men hvilket?)
- Et kort med TV-tuner af en art som kan klare 1080p(men hvilket ?)

Det er her vigtig at outputtet er på 1080i/p!!!...

Input ønskes..
Senest rettet af Mr Topshot 25. mar 2007, 13:10, rettet i alt 1 gang.
Af Mr Topshot
Af Narkhaj
Hmm nu er jeg normalt en amd mand, men tror nu jeg ville vælge at bygge min HTPC på en Intel Core 2 Duo E6400.

http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=216461

Den er kun en lille smule dyrere end den du amd du kigger på, men en del hurtigere og skulle bruge en del mindere strøm, elstå mindre varme.
Plus den selvføligelig kan overclockes en del hvis man er til det..

Læs evnt. anmeldelsen her..

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/sh ... i=2802&p=1
Narkhaj skrev:Hmm nu er jeg normalt en amd mand, men tror nu jeg ville vælge at bygge min HTPC på en Intel Core 2 Duo E6400.

http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=216461

Den er kun en lille smule dyrere end den du amd du kigger på, men en del hurtigere og skulle bruge en del mindere strøm, elstå mindre varme.
Plus den selvføligelig kan overclockes en del hvis man er til det..

Læs evnt. anmeldelsen her..

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/sh ... i=2802&p=1
Måske Apple TV (http://www.apple.com/dk/appletv/connect.html) til 2.299 var en mulighed? Jeg skulle få en leveret i næste uge. Apple TV'et er tænkt sat foran end Sharp 37 XD1E, meen den lader vente på sig :((
Af Mr Topshot
Att: Narkhaj...

Ja... det overveje jeg også.. men kunne ikke lige finde et mini/micro-bundkort til disse duohjerner, da jeg søgte... derfor amd.. men du har da ret,- intellen er da helt klart bedst....
Af Daath
Jeg har tænkt mig at bygge en selv ud af:
Kode: Vælg alt
Intel Core 2 Duo T5500, 1.66GHz, S479 	1.460,00 		 
Asus N4L-VM/DH, 945GM, ViiV, S479 		890,00 		 
SATA Power Cable 							25,00  
Antec Fusion, Media Center Case, 430W 	1.260,00
MSI NX7300GS-MD256EH, 7300GS, PCI-E 		630,00 		 
Kingston DDR2-800, 2x512MB, CAS 5 		870,00 		 
NorthQ NQ3392, Media Center Cooler 		270,00 		 
Samsung SP T166 400GB, SATAII, 16MB 		910,00 		 
LiteOn LH-18A1H-483C, White, Bulk	 		250,00
FlyDVB Trio									750,00

Det er ca. priser...

Den burde være stort set lydløs og rimeligt strømeffektiv...
Af Mr Topshot
JAAAAA... Nu begynder det at tage form det her...
Det er et FEDT kabinet du har fundet og til rimelige penge...

Har du også overvejet hvilken software du ville bruge?
Af Daath
Jeg ville helt klart bruge en linux (nok ubuntu eller kubuntu) med MythTV.
Af Kasper DK
Følger lige lidt med på side linien...

Hvorfor Linux? Kender ikke rigtigt noget til Linux, men den version der Ubumtu el kubuntu er det noget der minder om Win XP MCE? Eller hvordan er det med det?

Hvor får de de der underlige navne til de forskellige Linux versioner fra?

Er det til at finde Linux drivere til det meste hardware? Jeg tænker fx. på nogle af de der snedige trådløse keybords fra fx. logitech og fx. TV kort, kunne gå hen og give problemer med Linix drivere!?
Af Daath
Fordi det er gratis og godt :) Man skal bare ikke være bange for at lære lidt nyt ;)

Ubuntu/Kubuntu er en distro, den er i sig selv ikke som MCE, men MythTV er. Endda med DVB-undertekster osv ;)

Hvor de får navnene fra? Finder på dem vel ;)

Drivere er traditionelt et problem. Hvis man vælger lidt ældre hardware er der som regel ikke nogle problemer. Google kan som regel fortælle dig om en dims virker under linux... linuxtv.org ved som regel om et TV-kort virker eller ej...
Af Narkhaj
Er selv i gang med at få fundet dele til min HTPC.

Man går efter en lidt kraftigere en så jeg også kan spille lidt på den..

Her er hvad jeg indtil videre regner med at bruge.

..

Silverstone LASCALA LC16M 1.789 kr. 3,24 % 1.789 kr.

WD Caviar SE16 WD3200KS 320 GB 634 kr. 2,31 % 634 kr.

Chill Innovation CP-450A4 589 kr. 0,00 % 589 kr.

Core 2 Duo E6300 1.86 GHz 1.297 kr. 0,00 % 1.297 kr.

ASUS EAX1950PRO CrossFire/HTDP (Detailsalg) 1.339 kr. 2,41 % 1.339 kr.

..

Har valgt Silverstone kabinettet fordi det matcher min Denon forstærker. Det skal jo også være pænt ikke ;-)

Kan ses her:
http://www.silverstonetek.com/products-lc16m.htm
Brugeravatar
Af azrael
Jeg har også kigget lidt med fra sidelinjen, og jeg synes egentlig, at de komponenter, som Daath har fundet frem er rigtig gode. Særligt hans valg af en Core 2 Duo (Mobile) synes jeg er spændende. Man skal vist bare lige passe på, at motherboardet er flashet til seneste BIOS. Ellers genkender det ikke C2D revisionerne (et ikke ukendt problem med ASUS :)).

Jeg har dog to problemer med den valgte hardware, og det er grafikkort og DVD-brænder. Grafikkortet er nok valgt fordi det er passivt kølet og har HDMI-udgang. Desværre virker det ganske underdimensioneret. Der skal alligevel noget power til at dekodere et HD signal.

Jeg ville nok vælge noget i retning af Narkhajs ATi/AMD X1950 (eller i det mindste et X1600) kort, selvom modellerne ikke er passivt kølet. Hvis køleren skulle larme for meget (ikke givet), kunne man selv retrofitte kortet med en bedre køler. Noget fra Arctic Cooling eller Zalman måske. Alternativt kunne man vælge et nVidia 7600GS/GT, og om nødvendigt også her smide en anden køler på.

Mht. brænderen, så er jeg bare ikke vild med Lite-Ons produkter. Der er alt for meget hit'n'miss. Der er så mange fejl i deres produkter, at man ikke kan nøjes med at snakke om mandagsvarer. Adskillige ugedage mere skal inddrages for at dække fejlprocenten. :)

Mit forslag ville være BenQ DW1640/1650/1655 (og OEM) eller alternativt en model fra NEC eller Pioneer.

Sidst men ikke mindst vil jeg lige henlede opmærksomheden til mCubed produkterne som kan ses under http://www.hifiatx.com/hfx.php?lang=EN
Produkterne forhandles bl.a. gennem SHG.dk og selv om de ikke er helt billige, så synes jeg faktisk at de virker ret spændende.
Af Daath
azrael skrev:Grafikkortet er nok valgt fordi det er passivt kølet og har HDMI-udgang. Desværre virker det ganske underdimensioneret. Der skal alligevel noget power til at dekodere et HD signal.
Korrekt. Jeg var selv lidt i tvivl om dette, men mit gamle X800XT kort klarer ærterne fint, synes jeg ;)
Men det kan være at det skal til genovervejelse!
azrael skrev:Mht. brænderen, så er jeg bare ikke vild med Lite-Ons produkter. Der er alt for meget hit'n'miss. Der er så mange fejl i deres produkter, at man ikke kan nøjes med at snakke om mandagsvarer. Adskillige ugedage mere skal inddrages for at dække fejlprocenten. :)
Før min nuværende Lite-On (over 1 år gammel nu) havde jeg en trofast Plextor. Den var god. Da jeg skiftede maskine, skiftede jeg til endnu en plextor, og det var ikke godt. Den blev skiftet ud med en NEC, efterfulgt af endnu en NEC da den første døde efter 14 dage, den anden holdt en uge. Lite-On'en er uden tvivl den bedste brænder jeg har prøvet - Den er bedre end de plextor's jeg har ejet.
Men ok, jeg kan have været heldig ;)
azrael skrev:Sidst men ikke mindst vil jeg lige henlede opmærksomheden til mCubed produkterne som kan ses under http://www.hifiatx.com/hfx.php?lang=EN
Produkterne forhandles bl.a. gennem SHG.dk og selv om de ikke er helt billige, så synes jeg faktisk at de virker ret spændende.
mCubed er rigtig lækre, men de er små og meget dyre ;) Mit forslag har jeg sat sammen med et lidt mere stramt budget for øje (mit eget) ;)

Edit: I take that back. mCubed laver jo også nogle lidt større, som shg også sælger! Men stadig liiidt dyre ;)