Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har sådan et samsung PS63C7705YSXXE som jeg ellers var meget glad for men det har desværre ændret sig lidt her i dag.

Jeg kom til at se i bunden af min skærm nederste i venstre hjørne at der efter et par timers spil på min Ps3 med Fifa 11 i at der nu er kommet en fast fastbrænding af et EA logo som bar ik vil gå væk igen.

Jeg spiller stor set ikke andet end mit fifa 11 for tiden på min ps3 måske derfor at logo nu har brændt sig fast ?

Jeg spiller max et par timer af gangen vær dag har ik haft problemer med tv logoer så som DR TV2 zulu med mere.

Tvet er lige godt et år gammel nu jeg har passet rigtig godt på det syntes jeg da selv alt tid passet på ikke at køre med logo på i for lang tid af gangen så heller zome lidt i billede så logoer ikke er synlig i billedet ved godt det måske lyder lidt fjollet med hey jeg kan godt lide at pas lidt på mine ting.

Men hva går jeg nu jeg køre og køre med mine ruller for at kom det fastbrændt logo til livs men vis ik det hjælper hvad kan jeg så gør ?

Har kør de ruller i en lille times tid nu det ser ikke ud til at ha hjulpet ret meget...
Brugeravatar
Af MigSelv
Du skal vel nærmere køre en "vask" i en 14 dages tid.
Af NintendoB
MigSelv skrev:Du skal vel nærmere køre en "vask" i en 14 dages tid.
Nu spørger jeg sikket dumt men er de ruller ikke en form for vask ? og vis ja mener du så virkelig at de skal køres i end 14 dages tid :o
Brugeravatar
Af MigSelv
NintendoB skrev:
Nu spørger jeg sikket dumt men er de ruller ikke en form for vask ? og vis ja mener du så virkelig at de skal køres i end 14 dages tid :o
Ja, dine ruller er skærmvask. Og ja, de skal nærmere køre i 14 dage, frem for 1 time.
Af NintendoB
MigSelv skrev:
NintendoB skrev:
Ja, dine ruller er skærmvask. Og ja, de skal nærmere køre i 14 dage, frem for 1 time.
Er der en god chance for at de vil løs problemet helt ?
Ved godt det er lidt svært at udtale sig om uden at ha set problemet med det fastbrændte logo.

Jeg får væl ikke en pind ud af at kontakt samsung såframt jeg ikke kan komme det logo til livs ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Burn-in kan du ikke klage over. Det er selvforskyldt. Du skal dog køre din "ruller" i VÆSENTLIG længere tid end 1 time. Som MINIMUM ligeså lang tid som du har brugt på at brænde billedet fast.

Samtidigt, så vil det være en ret god idé ikke at spille spillet i den periode du forsøger at vaske billeredet rent, da du eller ikke kommer nogen vegne.
Af klj
Vel er det da ej selvforskyldt!

Der er ingen tv-station som ikke i dag har et permanent logo i ét af hjørnerne af billedet - ligesom der i spil er div. point-tællere m.v. som er fast på billedet med høj kontrast, hvilket netop er problemet for NintendoB.

Hvis et tv i 2011 (2010) ikke kan klare at man er glad for et spil uden at få ødelagt billedet, må det klart anses for at være defekt. Det svarer til at købe en ovn der ikke kan tåle at man bager særlig mange kager i den, da den ellers bliver for varm.

Det være sagt, så har jeg 50" modellen af det nævnte tv - og der har logoer m.v. også en tendens til at blive hængende rigtig længe (alt for længe). De går dog altid væk igen efter et stykke tid med anden video. "Rulleren" derimod, syntes jeg ikke virker særligt godt. Kør evt. en blu-ray film igennem et par gange (uden undertekster), og se om ikke det alligevel hjælper.
Af DavidHimself
klj skrev:Vel er det da ej selvforskyldt!
Burn-in vil ALTID bliver takseret som selvforskyldt fejl. Man kender problemet og man kan undgå det hvis man er lidt op mærksom.
Serviceværkstederne reparere ikke burn-in inden for rammerne af garantien og forbrugerrådet giver værkstederne medhold!
Af BaSsE_-
Ja det sku for dårligt, jeg var nede i hifiklubben i mandags, og snakke tv med dem, de sagde også da jeg spurgte til plasma, at de er holdt op med at have dem i forretningen, efter de har haft 3 af de nye modeller, med fastbrænding af logoer.
Og de anbefalede ikke at købe plasma længere, som han sagde han havde selv været plasma mand, men efter de nye Samsung led modeller var kommet, anbefalede han klart dem... Og det giver jeg ham ret i, der er et meget bedre billede på samsungs led modeller, synes jeg..

Men smag og behag.
:)

P.s.

det er da heller ikke særlig fedt at skulle tænke over hvad man bruger sit tv til, når man betaler kassen for det...
Af Mysen
Smag og behag... netop.

Der er jo også ufatteligt mange, der ikke kan acceptere clouding/ betragtningsvinkel på LCD, og af samme grund ville jeg aldrig selv følge hifiklubbens anbefalinger, som jeg iøvrigt synes er tåbelige. Pointen i at sælge både plasma og LCD er jo, at man tilgodeser flere behov og dermed også flere folk. Da jeg i sin tid købte mit tv i hifiklubben, spurgte jeg også, hvorfor de kun havde 1 plasmaskærm i udstillingen blandt ca. 20 LED-modeller, og her var svaret ærligt: At LED solgte bedre. Og dette skyldes jo ikke, at billedkvaliteten er bedre, men rettere at "tynd" og "strømbesparende" er populære ting for hr. og fru Danmark. Desuden er LED markedsført, som den "teknologi", der er plasma OG LCD overlegen. ;;)

Det er uhyre sjældent, at fastbrændingen er permanent, og NintendoB's tilfælde er jo efter en lang periode med samme spil på en skærm, der lider meget af det pga. at 3D ikke er færdig- eller i det hele taget vel-udviklet på daværende tidspunkt. Det er desværee ikke noget man kan klage over, men for folk, der ikke gider bekymre sig om, hvad de bruger skærmen til, er det blot at vælge en anden teknologi og så acceptere de "fejl", man finder der i stedet. Jeg er dog enig i, at man bør oplyse disse tinge bedre (gælder iøvrigt også mange andre fejl), så folk som NintendoB ikke lærer det på den hårde måde. Det er dog langt fra sikkert, den er permanent skadet, når rulleren kun har kørt i en time.
Senest rettet af Mysen 17. aug 2011, 12:32, rettet i alt 1 gang.
Af kena
DavidHimself skrev:
Burn-in vil ALTID bliver takseret som selvforskyldt fejl. Man kender problemet og man kan undgå det hvis man er lidt op mærksom.
Serviceværkstederne reparere ikke burn-in inden for rammerne af garantien og forbrugerrådet giver værkstederne medhold!
Har du erfaring for at Forbrugerrådet giver værkstederne medhold? At producenterne i deres manualer fraskriver sig ansvar hvis problemet opstår, giver jeg ikke meget for. TV må kunne klare at blive brugt "normalt", og jeg kan ikke tro andet end at Forbrugerklagenævnet er af samme opfattelse.

Her til aften opdagede jeg at TVNews logoet kunne ses mod den grønne baggrund under en fodboldkamp, og det blev ikke bedre i løbet af et par timer. Jeg har typisk set et par timer news i løbet af dagen på mit under et år gamle Panasonic G20. Jeg har haft Panasonic PX80 og X20 uden at der opstod noget lignende. Nu vil jeg prøve at køre noget "vask", men jeg frygter det værste. Selvom det skulle gå væk, kan det ikke passe at man skal være specielt varsom med at bruge sit tv (naturligvis skal man ikke have et fast billede stående i timevis).
Af DavidHimself
kena skrev:
DavidHimself skrev:
Har du erfaring for at Forbrugerrådet giver værkstederne medhold? At producenterne i deres manualer fraskriver sig ansvar hvis problemet opstår, giver jeg ikke meget for. TV må kunne klare at blive brugt "normalt", og jeg kan ikke tro andet end at Forbrugerklagenævnet er af samme opfattelse.
Jeg har selv stået i butik, og har i den forbindelse flere gange været bindeled, mellem kunde, værksted og nogle gange forbrugerrådet. Og i de 4 år har jeg aldrig oplevet at en kunde fik et TV med burn-in, lavet på garantien, uanset grunden til det.
Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, meeen.... der er en klar tendens.

Mht om TV'et kan bruge normalt eller ej... mig bekendt er der en "indkøringsperiode", hvorefter burn-in bliver mere og mere usandsynlig. Men jeg er ret sikker på at når kunderne er gjort bekendt med faren, så ses burn-in som deres egen skyld, da der specielt på de nyere tv skal relativt meget til at skabe burn-in. Retention forekommer relativt ofte, men det forsvinder jo igen... og mig bekendt er der meget få der direkte anbefaler plasma til konsolspil hvor problemet med logoer er værst!
Brugeravatar
Af Weissbier
Jeg har selv haft PS63C7705, og jeg også oplevet, at logoer sætter sig fast. En halv times TV-Avis hver dag, og man kunne efter en uge en skimte en skygge i nederste venstre hjørne. Det var ikke meget, men den var der. Jeg holdt problemet stangen med en ugentlig vask, hvor jeg efterlod rulleprogrammet kørende om morgenen, før jeg tog på arbejde, hvorefter den kørte til aften. Det koster selvfølgelig på el-regningen, men skygger kan jeg ikke acceptere. Til alt held er min nye PS64D8005 langt mere resistent, så nu betragter jeg ikke længere retention som et problem.
Af NintendoB
Jeg har lige fra dag et af da jeg fik tvet ind af døren vært meget meget påpasselig med hvad der var af logoer & point-tællere i spil med mere.

Jeg har hele tiden kørt med livrem og seler hvad angår det tv alt tid passet på.

Tvet fik en rigtig god tilkørings periode hvor det blive passet meget på netop for at undgå de helt store problemer i fram tiden det har så desværre ikke hjulpet det helt store.

Det skal dog siges at jeg pt har kørt med mine ruller i små 14 timer nu.

Tvet har stået nattet over og det meste af dagen her med rullernen på det har hjulpet en hel del nu kan jeg da ikke se at der står EA i den runde cirkel der er kun en svag skygge af logoet nu som jeg håber at jeg kan komme til livs med nogen fler timer med rullernen..