Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af trp79
Hejsa

Jeg modtager forhåbentlig meget snart mit 50VT30Y. Det er min første plasma skærm og skal i den forbindelse høre om jeg skal/bør "køre den ind" på en bestemt måde for at undgå burn-in eller andet?

Af hvad jeg kan læse på nettet, så er der lidt delte meninger omkring det - men kunne godt tænke mig at høre jeres holdning og hvad i ville gøre.

På forhånd mange tak, mvh
Torben
Af Mysen
Det skader aldrig at være forsigtig. Brug THX-profilen, undgå logoer i al for lang tid af gangen, undgå spil med faste elementer, undgå pauseskærm. Brug en indkørings-dvd om natten eller bare en gang imellem.

Det er ikke sikkert, at nogle af disse ting overhovedet er nødvendige, men VT30 er et dyrt tv, og det er ikke svært at være påpasselig.
Af trp79
Mysen skrev:Det skader aldrig at være forsigtig. Brug THX-profilen, undgå logoer i al for lang tid af gangen, undgå spil med faste elementer, undgå pauseskærm. Brug en indkørings-dvd om natten eller bare en gang imellem.

Det er ikke sikkert, at nogle af disse ting overhovedet er nødvendige, men VT30 er et dyrt tv, og det er ikke svært at være påpasselig.
Tak for det hurtige svar og ikke mindst forslagene :)

Hvor finder man sådan en indkørsels DVD? Kan man forvente en sådan følger med?

Derudover har jeg læst at nogen nedsætter lysstyrken (ikke VT30 specifikt) de første XXX timer - hvad er din/jeres holdning til det?
Af Mysen
THX profilen har nedsat kontrasten ift. standardprofiler på forskellige modeller, hvilket betyder, at den har en flad gammakurve. Det bør være tilstrækkeligt forsigtigt.

En indkørings-dvd kan du hente på recorder.dk under downloads. Den skal så bare brændes over. Mit 2010-tv har det som en integreret funktion, og det er muligt at Panasonics 2011 modeller også har det, men det ved jeg altså ikke.
Af trp79
Mysen skrev:THX profilen har nedsat kontrasten ift. standardprofiler på forskellige modeller, hvilket betyder, at den har en flad gammakurve. Det bør være tilstrækkeligt forsigtigt.

En indkørings-dvd kan du hente på recorder.dk under downloads. Den skal så bare brændes over. Mit 2010-tv har det som en integreret funktion, og det er muligt at Panasonics 2011 modeller også har det, men det ved jeg altså ikke.
Jeg prøver at hente den fra recordere.dk og så må jeg lige tjekke om der er en integreret funktion i tv'et når jeg får det.

Tak for hjælpen
Brugeravatar
Af MigSelv
trp79 skrev:
Mysen skrev:THX profilen har nedsat kontrasten ift. standardprofiler på forskellige modeller, hvilket betyder, at den har en flad gammakurve. Det bør være tilstrækkeligt forsigtigt.

Jeg prøver at hente den fra recordere.dk og så må jeg lige tjekke om der er en integreret funktion i tv'et når jeg får det.

Tak for hjælpen
Brug dit tv næsten normalt, undgå for meget med sorte bjælker i top og bund. Dette gælder de første par hundrede timer, eller så, det gælder om jævn slitage af fosforen i starten. Den indbyggede pixel orbiter, klarer nemt alm. logoer, selv efter 1,5 timer med Canal Film HD logo ses ingen retention.
Af trp79
MigSelv skrev:
trp79 skrev:

Tak for hjælpen
Brug dit tv næsten normalt, undgå for meget med sorte bjælker i top og bund. Dette gælder de første par hundrede timer, eller så, det gælder om jævn slitage af fosforen i starten. Den indbyggede pixel orbiter, klarer nemt alm. logoer, selv efter 1,5 timer med Canal Film HD logo ses ingen retention.
Tak for input.

Jeg har nu modtaget mit tv - f*** hvor er det lækkert og det gælder såvel design som billede i min optik (uden at jeg ved specielt meget om TV). Må også sige at jeg er rimelig imponeret og lyden i det - det er selvfølgelig altid bedre med ekstern lyd, men det spiller dælme helt okay.