Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#137588
Hej Flatpanels brugere.

Har nu brugt, jeg ved ikke hvor mange timer på at lede i fladskærmsjunglen, samt på at lære om de forskellige begreber herunder. Kort kan det siges at jeg leder efter en 40"+ fladskærm, med god billedkvalitet og flot design (det er også et stort plus hvis det ikke bruger enorme mængder strøm, til under 6000 kr.

Det skal primært bruges til TV, samt sættes til computer som mediecenter.

Jeg har på nuværende tidspunkt fundet følgende kandidater
- Samsung 40C6005 (er fuldstændig vild med designet)
- Samsung 40C650/C655 (Billigt og okay design)
- Samsung 40D5005 (fedt design, til en god pris)
- Sony 40EX500 (skulle være et rigtig godt LCD til prisen)


Jeg har et par konkret spørgsmål til hver af modellerne, som jeg vil være meget taknemmlig for, hvis der er nogen der kan besvare:

Først til Samsung 40C6005:
Har generelt læst positive anmeldelser om C6005 tv, med den primære undtagelse af deres auto-dimming funktion, der eftersigende ikke kan slås fra. Mit spørgsmål er så, om der er nogen der har erfaring med denne funktion, og om hvor stort et problem det egentlig er? (tænker især på mørke scener i tv og film)

Samsung 40C650/C655:
Hvad er forskellen på C650 og C655, for prisen varierer lidt?
Den største skruppel jeg har ved dette TV, er der røde ned i bunden af skærmrammen, er det meget tydeligt, og kan det evt. slås fra hvis det er lys?

Samsung 40D5005:
Var ude og se på dette TV i en forretning igår, og hver stod der på specifikationerne, at den havde 100 hz. Fik dog at vide af en sælger at det er 100 hz CMR, hvilken han sagde faktisk kun svarede til 50 hz. Har prøvet at finde noget der kunne understøtte dette men har intet held haft. Er der noget der ved noget om dette?

Er der nogen af disse der klart kan anbefales over hinanden?

Hvis der er andre bud på gode TV, der passer til mit brug og budget, er jeg meget åben for forslag.

På forhånd mange tak for svar.

Mvh,
Niklas
Af Feierskov
#137870
Næsten alle producenter har valgt at lave om på Hz betegnelsen i 2011 for at kunne tydeliggøre forskellen til 2010 modellerne.
Det er efter min mening rent svindel at lave om på begrebet Hz, men alle producenterne gør det i større eller mindre grad.

For samsung er det således:
100(Hz) CMR = 50Hz
200(Hz) CMR = 100Hz
400(Hz) CMR = 200Hz
800(Hz) CMR = 200Hz

Hvis man altså antager at Hz er betegnelsen for antal billeder pr. sekund.
Forklaringen er at man måler flere steder - skærm, processor osv.
Der er dog stadig forbedringer i forhold til tidligere modeller fx. i form af scanning backlight som forbedrer effekten.

Mht. forskellen på de modeller du nævner:

Generelt om Sony vs. Samsung:
Sony har lidt nemmere menustruktur
Samsung har lidt bedre opbygget system til multimedia brug (fx. via netværk).
Sony har lidt mere naturlige farver.
Samsung har lidt kraftigere billede (lys og farver).

Små forskelle, men ser man på billedkvalitet foretrækker jeg personligt Sony.

C655 vs. EX500 - Disse TV er så tilsvarende som de kan blive. Samme specs, og med de små forskelle som der nu er på mærkerne.

C6005 er LED udgaven af C655. Design og belysning er ændret, ikke meget andet. (Dette kan bedst sammenlignes med fx. EX710 fra Sony).

D5005 er lidt pænere end C6005 og har fået glasfod. Det er en relativt skrabet model, men der er lidt flere muligheder i menuen da det er en 2011 model.
Nærmere kan jeg ikke komme det da jeg ikke har personlig erfaring med produkterne udover det man kan læse sig til og se i butikkerne.
Af NLM
#137885
Feierskov skrev:Næsten alle producenter har valgt at lave om på Hz betegnelsen i 2011 for at kunne tydeliggøre forskellen til 2010 modellerne.
Det er efter min mening rent svindel at lave om på begrebet Hz, men alle producenterne gør det i større eller mindre grad.

For samsung er det således:
100(Hz) CMR = 50Hz
200(Hz) CMR = 100Hz
400(Hz) CMR = 200Hz
800(Hz) CMR = 200Hz

Hvis man altså antager at Hz er betegnelsen for antal billeder pr. sekund.
Forklaringen er at man måler flere steder - skærm, processor osv.
Der er dog stadig forbedringer i forhold til tidligere modeller fx. i form af scanning backlight som forbedrer effekten.

Mht. forskellen på de modeller du nævner:

Generelt om Sony vs. Samsung:
Sony har lidt nemmere menustruktur
Samsung har lidt bedre opbygget system til multimedia brug (fx. via netværk).
Sony har lidt mere naturlige farver.
Samsung har lidt kraftigere billede (lys og farver).

Små forskelle, men ser man på billedkvalitet foretrækker jeg personligt Sony.

C655 vs. EX500 - Disse TV er så tilsvarende som de kan blive. Samme specs, og med de små forskelle som der nu er på mærkerne.

C6005 er LED udgaven af C655. Design og belysning er ændret, ikke meget andet. (Dette kan bedst sammenlignes med fx. EX710 fra Sony).

D5005 er lidt pænere end C6005 og har fået glasfod. Det er en relativt skrabet model, men der er lidt flere muligheder i menuen da det er en 2011 model.
Nærmere kan jeg ikke komme det da jeg ikke har personlig erfaring med produkterne udover det man kan læse sig til og se i butikkerne.
Jeg siger mange tak for svaret, det vil jeg helt sikkert tage med i mine overvejelser.

Jeg var ude og kigge på C655 i dag, i forhold til EX500 - og i mine øjne vinder Sony stort her, med den ene undtagelse af at C655 er en del tyndere, selv om begge er LCD.

Jeg er dog stadig meget i tvivl om at vælge end LCD frem for LED, da er jeg er blevet helt vild med at LED er så tynde. :s
Af Feierskov
#137888
Det er lidt utroligt at man efter så kort tid som de tynde skærme har været på markedet har vænnet sig til det og synes at de "gamle" skræme på under 10cm ligner mosefund :)
Men ikke desto mindre er det tilfældet.

Taget i betragtning at du gerne vil have LED kunne det nye Sony EX520 også være en mulighed, det vil være nogenlunde tilsvarende D5005 men med lidt flere funktioner.
Sonys 2010 LED modeller (eksempelvis EX710) er mere end dobbelt så tykke som Samsungs.

40EX520 ligger vist i små 6000 kr.
Af NLM
#137898
Feierskov skrev:Det er lidt utroligt at man efter så kort tid som de tynde skærme har været på markedet har vænnet sig til det og synes at de "gamle" skræme på under 10cm ligner mosefund :)
Men ikke desto mindre er det tilfældet.

Taget i betragtning at du gerne vil have LED kunne det nye Sony EX520 også være en mulighed, det vil være nogenlunde tilsvarende D5005 men med lidt flere funktioner.
Sonys 2010 LED modeller (eksempelvis EX710) er mere end dobbelt så tykke som Samsungs.

40EX520 ligger vist i små 6000 kr.
Det vil jeg give dig fuldstændig ret i, jeg vil dog sige, til de gode gamle LCD'ers fordel, at de er ved at blive en del tyndere - desværre er det bare ikke så mange af de "gode" der er det.

Jeg finder også 40EX520 yderst interessant, dog er der det kæmpe store problem med den, at det ikke er 100hz. :s
Af THM
#137900
det skal også lige med at ulempen ved edge led er at der er forholdsvis stor chance for ujævnt baggrundlys(backlight bleed).
i og med du vil have et med 100hz er det så fordi du foretrækker de lidt kunstigt flydende billeder man får når tv'et selv indsætter kunstige billeder mellem de eksisterende? for det er hvad de 100hz står for.
et 50hz tv viser fint de billeder i sekundet der kommer gennem det signal det modtager...
Af Steen Bay
#137906
Feierskov skrev:Næsten alle producenter har valgt at lave om på Hz betegnelsen i 2011 for at kunne tydeliggøre forskellen til 2010 modellerne.
Det er efter min mening rent svindel at lave om på begrebet Hz, men alle producenterne gør det i større eller mindre grad.

For samsung er det således:
100(Hz) CMR = 50Hz
200(Hz) CMR = 100Hz
400(Hz) CMR = 200Hz
800(Hz) CMR = 200Hz
Ja, det nærmer sig rent svindel at markedsføre f.eks. D5005 som et '100Hz' TV. Samsung 'opfandt' dog CMR (Clear Motion Rate) allerede sidste år, i hvad der virker som en del af deres misvisende markedsføring af LED som en ny overlegen teknologi. De tildelte konsekvent deres LED-TV en dobbelt så høj CMR værdi som 'almindelige' LCD-TV med iøvrigt samme specs, bortset fra typen af baggrundsbelysning.

For eksempel, så gav de C5005 betegnelsen 'CMR 100' mens C535 kun fik tildelt betegnelsen 'CMR 50', og i år har Samsung så valgt at gøre forvirringen komplet ved at omdøbe 'CMR 100' til '100Hz CMR', hvilket selvfølgelig (sikkert ganske som tilsigtet) gør det endnu sværere for den 'almindelige' forbruger at gennemskue hvad det egentlig er de køber.
#192624
jahmj skrev:Jeg så i denne tråd, at der var nogle eksperter vedrørende hertz.

Nu overvejer jeg at købe denne skærm fra Sony.

Hvor mange hertz ville den være i de klassiske og er 6.000kr en god pris?

http://issuu.com/sonycenterdk/docs/sony ... talog_fall

Jeg vil minimum have 200hertz, så det ikke hakker under DVD film.

Modellen hedder KDL-42w807
Flatpanels' Torben Rasmussen siger det udmærket her...
Torben Rasmussen skrev:For at undgå sløring, så skal skærmen have "Scanning backlight". Det skal ikke have 800 Hz Clear Motion Ultimate Smooth Cinema Plus... Nøgleordet er scanning backlight! Alle øvrige frekvenssystemer har til formål at udjævne bevægelse og introducerer dermed ekstra billeder med artefakter til følge. Det er ret enkelt.

Producenterne har så valgt, at gemme scanning backlight angivelsen, som en del af de mange andre frekvenser, som de pumper i vejret med forskellige måder at gange og addere på. Der må være nogle matematiklærere derude, som græmmer sig og det er bestemt intet under at den almene forbruger kan have svært ved at finde rundt i de mange frekvensangivelser.

Bottom line: Et TV med 50 Hz alm. gengivelse plus scanning backlight bør være tilstrækkeligt til enhver lejlighed, med mindre man har soap-opera-effekt som et krav til funktionalitet. Det er dog ikke alle producenter, der laver et TV hvor du KUN får scanning backlight og intet af det andet lir, så man skal stadig rode gennem menuer for at slå de uønskede features fra når man har betalt ved kasse 1.

For de interesserede kan man læse mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
#192630
Hej Torben

Tusind tak for dit svar!

Jeg er nu bare i det dilemma, at jeg har fået reserveret en skærm hos Sony til og med idag for 6.000kr.

Det er denne model: Sony KDL-42w807


I mellemtiden er jeg blevet lidt forelsket i denne Samsung UE40F6500 til 4.800kr.

Hvis du skulle vælge imellem en af de 2 skærme, hvilken ville du så vælge?

Her tænker jeg ikke præferencer i forhold til design. Der har jeg allerede en klar præference til Samsung skærmen.

Nu tænker jeg ren indmad og kvalitet i forhold til at se Blue-ray og HD-TV. Jeg kører en del IMAX fillm, og de er ganske/meget tunge. Jeg har en Samsung 100hertz i forvejen, og den kan ikke følge med.

Kan jeg være sikker på, at det ikke vil "hakke" på begge skærme? Er de lige gode?

Håber du kan svare mig kort, idag:-)


God weekend...








edinger skrev:
jahmj skrev:Jeg så i denne tråd, at der var nogle eksperter vedrørende hertz.

Nu overvejer jeg at købe denne skærm fra Sony.

Hvor mange hertz ville den være i de klassiske og er 6.000kr en god pris?

http://issuu.com/sonycenterdk/docs/sony ... talog_fall

Jeg vil minimum have 200hertz, så det ikke hakker under DVD film.

Modellen hedder KDL-42w807
Flatpanels' Torben Rasmussen siger det udmærket her...
Torben Rasmussen skrev:For at undgå sløring, så skal skærmen have "Scanning backlight". Det skal ikke have 800 Hz Clear Motion Ultimate Smooth Cinema Plus... Nøgleordet er scanning backlight! Alle øvrige frekvenssystemer har til formål at udjævne bevægelse og introducerer dermed ekstra billeder med artefakter til følge. Det er ret enkelt.

Producenterne har så valgt, at gemme scanning backlight angivelsen, som en del af de mange andre frekvenser, som de pumper i vejret med forskellige måder at gange og addere på. Der må være nogle matematiklærere derude, som græmmer sig og det er bestemt intet under at den almene forbruger kan have svært ved at finde rundt i de mange frekvensangivelser.

Bottom line: Et TV med 50 Hz alm. gengivelse plus scanning backlight bør være tilstrækkeligt til enhver lejlighed, med mindre man har soap-opera-effekt som et krav til funktionalitet. Det er dog ikke alle producenter, der laver et TV hvor du KUN får scanning backlight og intet af det andet lir, så man skal stadig rode gennem menuer for at slå de uønskede features fra når man har betalt ved kasse 1.

For de interesserede kan man læse mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
#192632
Har lige kigget på Samsung specifikationerne. Det her er vel ikke scanning backlight?

LCD-baggrundsbelysningsteknik LED baglys
Type LED-backlit LCD TV
Teknologi LED-bagbelyst LCD
400 Hz Clear Motion Rate


Sony har følgende specifikationer.


Screen type
LCD
Backlight type
LED
Dimming Type
Frame Dimming
Picture processing engine
X-Reality PRO™




Hej Torben

Tusind tak for dit svar!

Jeg er nu bare i det dilemma, at jeg har fået reserveret en skærm hos Sony til og med idag for 6.000kr.

Det er denne model: Sony KDL-42w807


I mellemtiden er jeg blevet lidt forelsket i denne Samsung UE40F6500 til 4.800kr.

Hvis du skulle vælge imellem en af de 2 skærme, hvilken ville du så vælge?

Her tænker jeg ikke præferencer i forhold til design. Der har jeg allerede en klar præference til Samsung skærmen.

Nu tænker jeg ren indmad og kvalitet i forhold til at se Blue-ray og HD-TV. Jeg kører en del IMAX fillm, og de er ganske/meget tunge. Jeg har en Samsung 100hertz i forvejen, og den kan ikke følge med.

Kan jeg være sikker på, at det ikke vil "hakke" på begge skærme? Er de lige gode?

Håber du kan svare mig kort, idag:-)


God weekend...








edinger skrev:
jahmj skrev:Jeg så i denne tråd, at der var nogle eksperter vedrørende hertz.

Nu overvejer jeg at købe denne skærm fra Sony.

Hvor mange hertz ville den være i de klassiske og er 6.000kr en god pris?

http://issuu.com/sonycenterdk/docs/sony ... talog_fall

Jeg vil minimum have 200hertz, så det ikke hakker under DVD film.

Modellen hedder KDL-42w807
Flatpanels' Torben Rasmussen siger det udmærket her...
Torben Rasmussen skrev:For at undgå sløring, så skal skærmen have "Scanning backlight". Det skal ikke have 800 Hz Clear Motion Ultimate Smooth Cinema Plus... Nøgleordet er scanning backlight! Alle øvrige frekvenssystemer har til formål at udjævne bevægelse og introducerer dermed ekstra billeder med artefakter til følge. Det er ret enkelt.

Producenterne har så valgt, at gemme scanning backlight angivelsen, som en del af de mange andre frekvenser, som de pumper i vejret med forskellige måder at gange og addere på. Der må være nogle matematiklærere derude, som græmmer sig og det er bestemt intet under at den almene forbruger kan have svært ved at finde rundt i de mange frekvensangivelser.

Bottom line: Et TV med 50 Hz alm. gengivelse plus scanning backlight bør være tilstrækkeligt til enhver lejlighed, med mindre man har soap-opera-effekt som et krav til funktionalitet. Det er dog ikke alle producenter, der laver et TV hvor du KUN får scanning backlight og intet af det andet lir, så man skal stadig rode gennem menuer for at slå de uønskede features fra når man har betalt ved kasse 1.

For de interesserede kan man læse mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af jahmj
#192640
Har lige kigget på Samsung specifikationerne. Det her er vel ikke scanning backlight?

LCD-baggrundsbelysningsteknik LED baglys
Type LED-backlit LCD TV
Teknologi LED-bagbelyst LCD
400 Hz Clear Motion Rate


Sony har følgende specifikationer.


Screen type
LCD
Backlight type
LED
Dimming Type
Frame Dimming
Picture processing engine
X-Reality PRO™