Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jay
Når jeg ser DR-HD (DVB-T) på mit nyindkøbte Samsung LE26C455, så sker det ofte, at lyden går ud af sync, og mundbevægelserne så ikke passer til talen.

Jeg har forsøgt at finde frem til hvordan det sker, og det lader til, at det altid sker lige efter at billedet har pixeleret en del. Altså, som om at signallet ikke opfanges korrekt i et sekund, og når billedet så kommer korrekt frem igen, så passer det ikke med lyden.

Jeg kan så få det til at passe igen, ved at skifte kanal, og så skifte tilbage til DR-HD igen, men det er jo ikke ligefrem en optimal løsning, især ikke da det kan ske 5-10 gange i løbet af en film.

Jeg har forsøgt med både 5.1 og 2.0 lydsignallet, og troede først at jeg havde løst problemet ved at benytte 2.0 signallet, men opdager så nu, at det samme kan ske alligevel.

Jeg har ikke umiddelbart oplevet problemet på SD kanalerne.

Er der andre der har oplevet samme problem, og evt. har en løsning? Det kommer jo til at blive et større og større problem, som der kommer flere HD kanaler til.
Af Jay
Tillader mig lige at bumpe den her (B

Er der ikke andre der har disse problemer med lyden på DR-HD?
Af mhca
Jeg skiftede væk under TV-serien Lykke forleden aften. Lyden var ude af sync. Det er ikke første gang, at jeg har oplevet det på DR HD. - Jeg mener, at det var under Borgen på DR HD, at jeg oplevede de samme problemer.

Som min signatur afslører, så er det på et Sony V4500.
Pt. benytter jeg en DVB-T tuner fra Harald Nyborg.
Af Jay
Tak for dit svar mcha.

Skal det forstås sådan, at du har sat en dvb-t boks til, fordi dit TVs indbyggede tuner ikke kan vise DR-HD ordenligt, eller er der også problemer med selve dvb-t boksen?
Brugeravatar
Af Princesslea
har I samme problem med andre HD kanaler? jeg mener nemlig jeg har hørt/læst på et tidspunkt at det er DR HD den er gal med. Altså intet med jeres tv eller bokse at gøre, men altså DR selv....

se også denne tråd fra andet forum: http://93.167.198.111/forum_posts.asp?T ... de-af-sync
Af Jay
Princesslea skrev:har I samme problem med andre HD kanaler? jeg mener nemlig jeg har hørt/læst på et tidspunkt at det er DR HD den er gal med. Altså intet med jeres tv eller bokse at gøre, men altså DR selv....
Jeg har desværre kun DR-HD, da jeg kører over antenne, så det ved jeg ikke. Det er dog lidt et stort problem, da jeg går ud fra at DR vil køre med samme system når DR1 og DR2 skifter til HD, hvilket vil gøre det hele ret ubrugeligt :-(
Princesslea skrev:se også denne tråd fra andet forum: http://93.167.198.111/forum_posts.asp?T ... de-af-sync
Tak for linket, jeg har set tråden og det var også det folk skriver der, der fik mig til at skifte fra 5.1 lydsporet til 2.0 lydsporet. Det lod også til at virke i starten, men jeg har senere konstateret at lyden også kan gå ud af sync med 2.0 sporet :-(
Af Jay
3Dbenny skrev:Hej

Du skal skifte lydinstillingerne på dit tv.

Lydformat skal ændres.

Så er der ikke problemer mere.

Har hørt fra andre at dette løser problemet med DRHD lydformat på DVB-T

Og prøv evt at opdater dit tv, med seneste software

http://www.samsung.com/dk/support/downl ... oadMain.do

3Dbenny
Tak for svaret. Jeg har prøvet både 5.1 og 2.0 lydformatet på DR-HD. Problemet eksisterer ved begge. Men det er måske noget andet lydformat du tænker på?

Må lige prøve det med firmware :-)
Af mhca
Jay skrev:Tak for dit svar mcha.

Skal det forstås sådan, at du har sat en dvb-t boks til, fordi dit TVs indbyggede tuner ikke kan vise DR-HD ordenligt, eller er der også problemer med selve dvb-t boksen?
Nej, jeg har bare tilsluttet en aktiv stue-antenne til at modtage det luftbårne signal. Den er så tilsluttet til TV'ets egen tuner.

3Dbenny skrev:Hej

Du skal skifte lydinstillingerne på dit tv.

Lydformat skal ændres.

Så er der ikke problemer mere.

Har hørt fra andre at dette løser problemet med DRHD lydformat på DVB-T
Jeg vil forsøge dette på mit Sony.
Jeg har ikke bemærket om lipsync problemerne på DR HD skifter afhængigt af det tilhørende lyd-signal, men det er i hvert fald ikke altid et problem på DR HD.
Af Jay
Nu er den gal igen, under Lykke på DR-HD.

Er der andre der har problemer lige nu?
Af JesperAndersen
Jeg har lige set Lykke på DR HD på mit Samsung & med Yousee cabel ; lyden passer fint. Jeg har dog tidl. modtaget DR HD via parabol, og der var lyden HELT forfærdelig fra DR HD
( jeg har dog et andet problem med DR HD; om jeg ikke har skruet HELT ned for "Skarphed" er billedet vordsomt kornet - ligesom om at der er FOR megen "blæs" på signalet...)

- En tanke; mon det har betydning for DR HD lyden, om man har indstillet sit TV lyd-/HD mæssigt til PCM el. Digital ?? ( jeg kører digitalt, og 5.1 lyden fra DR HD fungerer rigtig godt)

MVH
Jesper
Af Jay
Jeg benytter kun fjernsynets indbyggede højtalere og kører over DVB-T.

På DVB-T er lyden i AAC - så vidt jeg husker er det noget andet på kabel-tv og parabol, så måske kan dette også spille ind?
Af Jay
Så har jeg haft kommunikeret med Samsungs support, uden rigtigt at få noget videre ud af det.
Jay skrev:Når jeg ser DR-HD (DVB-T) på mit nyindkøbte Samsung LE26C455, så sker det ofte, at lyden går ud af sync, og mundbevægelserne så ikke passer til talen.

Jeg har forsøgt at finde frem til hvordan det sker, og det lader til, at det altid sker lige efter at billedet har pixeleret en del. Altså, som om at signallet ikke opfanges korrekt i et sekund, og når billedet så kommer korrekt frem igen, så passer det ikke med lyden.

Jeg kan så få det til at passe igen, ved at skifte kanal, og så skifte tilbage til DR-HD igen, men det er jo ikke ligefrem en optimal løsning, især ikke da det kan ske 5-10 gange i løbet af en film.

Jeg har forsøgt med både 5.1 og 2.0 lydsignallet, og troede først at jeg havde løst problemet ved at benytte 2.0 signallet, men opdager så nu, at det samme kan ske alligevel.

Jeg har ikke umiddelbart oplevet problemet på SD kanalerne.

Er det et problem I har hørt om før? Noget der eventuelt kan rettes i en firmware opdatering?
Samsung skrev:Ja, en firmware opdatering er en mulig løsning,
der findes 2 opdateringer på hjemmesiden.

Gå ind på samsung.dk og vælg support og indtast model nr
og vælg firmware. Og download opgraderings filen, som er
en program fil og skal køres efter download. Folderen skal
så flyttes til en tom usb og sættes i tv´et.

Opgraderings fil ...1023.0 skal ned først, derefter filen ...2009.0
Problemet er lidt, at jeg har opdateret til 1023.0 - og det har ikke hjulpet. 2009.0 vil ikke opdatere mit TV, og er så vidt jeg har forstået til en model med en anden processor.

Det er godt nok et frustrerende problem :((

Kan kun håbe, at der kommer mere fokus på det når DR1 skifter til HD. Jeg vil gætte på, at grunden til at der ikke er flere der har problemet, er at der ikke er så mange der ser DR-HD.
Af MF-DK
Jeg synes ikke at have nogen problemer med DR HD, i hvert fald ikke med de indbyggede højtalere.
Hvordan er dit signalstyrke? (hvis du kan se det)