Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej i gruppen

Jeg har et problem som jeg ikke lige udmiidelbart kan få løst hos hverken sælger, fabrikant eller udbyder, så jeg håber nogen her kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg er den lykkelige ejer af et i emnet nævnt apperat.
Jeg vidste at jeg tog en chance ved at købe et tv med "alt" indbygget, men gjorde det da jeg ikke ønskede flere "bokse/fjernbetjeninger" (har så rigeliget af dem).
Det vil sige, at tv'et indeholder en DVB-C tuner samt MPEG-4. Jeg får mit signal fra Yousee.
CA-modul er købt af Yousee.
Har haft TV'et i ca. 6-7 mdr. og i starten var problemet ikke så udbredt som det er nu.
Og så til selve problemet:
Mit tv/CA-modul promt'er mig for denne fejl: VIACCESS CA PROMT, Geographical blackout for the video.
Der er stadig tv-signal inde bagved, og jeg har nu to muligheder, 1 trykke OK på min fjenbetjening og promt'en forsvinder, 2 vente til den selv forsvinder (tager ca. 10-30 sek.) efter promt'en forsvinder, opstår der altid "pixel-fejl", det vil sige billedet fryser/vælter/hakker et kort øjeblik.
I de første par måneder skete dette ca. 3-5 gange om ugen. Nu sker det 3-5 gange i timen.
Har haft fat i SONY, og de kender ikke til problemet, men henviser til YOUSEE da CA-modulet kommer fra dem.
YOUSEE kender ikke til problemet og henviser til SONY, da tv'et kommer fra dem, og at de iøvrigt ikke yder support på tv, kun på deres "bokse"
Sælger henviser til de 2 ovennævnte.
Og så står jeg der........ og har ikke fået løst mit problem.

Så nu vil jeg høre:
Er der andre med SONY tv med DVB-C tuner og YOUSEE som udbyder som har oplevet det samme?
Nogen som har et forslag til løsning af mit problem?

Skal lige sige til sidst her, at jeg har fået en firmware update af SONY til tv'et, og det hjalp kun på at jeg nu kan se tv2 regional tv igen.

mvh

Kristian
Af xprezz
Hej Kristian,

Jeg går ud fra du bor i lejlighed, hvis ikke er jeg lidt mere på bar bund.

jeg har nøjagtig samme problem dog med et samsung TV. Jeg kan desværre slet ikke tage tv2 regional digitalt. Det kommer sig af det antenneanlæg jeg er tilkoblet, det er forældet og signalstyrken er dårlig. Jeg har samme problem med en selektor tilkoblet, der får jeg dog ikke prompten om black out, bare et pixeleret billede uden lyd et kort øjeblik.

Du har ikke oplevet problemet tidligere da du sandsynligvis har været den eneste eller en af få der har trukket et digitalt signal gennem jeres anlæg. Der er sikkert kommet flere på og det stiller større krav til anlægget og båndbredde.

Da den forening jeg bor i ikke har serviceaftale med yousee kan jeg ikke gøre noget. Bor du et sted hvor i har en serviceaftale SKAL yousee udbedre det. Find evt nogen du kan låne en selector af for at replikere fejlen.

Hvis du har dit TV langt fra antennestikket eller bruger et dårligt kabel vil det også indvirke når signalstyrken er lav.

Faktum er desværre at mange af de antenneanlæg der er i boligforeninger rundt omkring er relativt gamle og dårligt stillede i forhold til udrulningen af digitalt og HDTV.
Af Maddog5
Nej, jeg bor ikke i lejlighed, men i hus.

Jeg har glemt at give alle oplysninger kan jeg se, så jeg prøver lige at give de sidste her:

Signalet er trukket fa TDC's stander som står i skellet i indkørslen. Der er ca. 10 m. fra stander til hus. Hvad der sker med signalet når det når huset har jeg ikke fundet ud af, om der sidder en forstærker eller lign. i huset er der 2 udtag til tv og de bliver brugt begge to.
Jeg kører med et selvlavet, dobbeltskærmet coax-kabel af god kvalitet med gode stik på. Det er ca. 6 m. fra udtag til tv. Selvom jeg ikke tvivler på mine evner som ledningssamler, købte jeg et nyt fabrikskabel for at prøve det. Det bedste resultat var med mit eget hjemmelavet kabel.
Jeg har ikke nogen DB-måler (kan muligvis låne en på jobbet) så jeg kan ikke måle signalstyrken direkte, men mit tv har en "signal-måler" under en af menuerne. Her viser den mellem 80 og 100% signal-styrke alt efter hvilken kanal jeg befinder mig på. Men sjovt nok, er de kanaler som er hårdest ramt af udfaldet, er signal styrken 100%
Med det fabrikslavet kabel, lå signalstyrken på mellem 50 og 100%.
Så jeg tror ikke det har noget med signalstyken af gøre.

Kristian
Af Elsted
"Hvad der sker med signalet når det når huset har jeg ikke fundet ud af, om der sidder en forstærker eller lign. i huset er der 2 udtag til tv og de bliver brugt begge to."

Mht. dine "2 udtag", så skal jeg lige nævne, at jeg netop i YouSees vejledning til den harddiskoptager jeg har lejet, har læst at signalet er meget følsomt: Feks. kan et "T" udtag som fordeler til 2 fjernsyn være nok til at forstyrre signalet! Prøv at finde stedet hvor du får signalet ind i huset (på loftet?) og tjek om der sidder et sådant stik og fordeler til dine to udtag.

Hvis der gør så prøv at fjerne "T" stikket samt det ene af de 2 udtag, og tjek om det giver en løsning på problemet.

Elsted
Af Maddog5
Jeg tvivler nu på at der sidder et T-stykke, da der rigtig nok er 3-10 db dæmpning i disse splittere. Jeg går stærkt ud fra at det er lavet korrekt, altså med en gennemgangs dåse samt en slutdåse for at få den rigtige impedans.
Årsagen til at jeg tror dette er, at jeg jo netop på 90% af alle mine kanaler har 100% signal-styrke. Jeg har taget de oplysninger med, for at kunne belyse emnet helt, men tvivler stærkt på at fejlen ligger i mit signal.
Min egen formodning er at der er en "bug" i mit CA-modul, og at Y-S "bare" fralægger sig ansvaret fordi jeg har et tv med C-tuner og ikke behøver en af deres bokse for at se de digitale kanaler.
Mit håb med dette indlæg er selvfølge at se om jeg kan få pejlet mig ind på fejlen, men ligeså meget for at høre om der er andre med samme problem som mig.
Jeg har lige haft fat i Sony igen, og der er kommet en ny firmware opdatering til mit tv, så nu må jeg se om det hjælper noget.

Kristian
Af xprezz
Hvis det ikke er signal lytter jeg med her. Jeg har nøjagtig samme problem, men er dog rimelig sikker på det er signal.
Af Exact
Jeg har samme problem med blackout (ind imellem også for audio)
Jeg er den lykkelige ejer af Sony's KDL-40W4000.
Jeg tror bestemt det er et problem mellem CA-modulet og Yousee's programkort. Ellers skulle Sony, Samsung og Yousee's egen boks have samme fejl!
Fejlmeddelelsen kommer jo også fra CA-modulet. Om det er modulet eller kortet, der har fejlen er ikke helt klart. Jeg hælder dog mest til Yousee's programkort, som afkoder forkert.
Da jeg kontaktede Yousee angående problemet sagde de, at det var et problem i Sony's TV. Af indlæggene at dømme er dette indlysende forkert, så løsningen ligger efter min mening hos Yousee, men de er godt nok tunge at danse med.
Hos Sony fik jeg at vide, at Yousee ville komme med en opdatering til CA-modulet, men han kendte ikke datoen.
Dermed ingen løsning fra parterne, kun frem og tilbage med bolden....
Dybt utilfredsstillende.
Af Maddog5
Det er også det jeg hælder til...... altså at det er kortet eller CA-modulet. Jeg fik lidt af samme svar fra YouSee (US), at de mente det var Sony's tv'er der var problemer med, og dermed kan "fralægge" sig ansvaret.
Men jeg er da glad for dit indlæg, da du åbenbart har fået noget mere at vide af Sony end jeg har.
Så er det bare vente på at de får udgivet den update.

Kristian
Af Exact
:)
Apropos mit tidligere indlæg om "blackout".
Jeg har ikke haft blackout for video/audio efter nytår.
Heller ikke programmer, der "ikke er indstillet", som krævede midlertidig fjernelse af CA-modulet. (Irriterende)
Yousee har åbentbart opdateret CA-modulet, som jeg fik besked om fra Sony sidst i december.
Hvis det holder fremover, er Sony hermed frikendt. (Og sikkert også Samsung og Philips.)
Jeg vender tilbage, hvis fejlene genopstår.
Af Exact
:((
Har stadig problemer med blackout og "ikke indstillede kanaler". Surt.
Ydermere har Yousee ombyttet pladsen for Eurosport-HD og NGC-HD.
Det virker som ren chikane efterhånden.
De burde retsforfølges med alle de problemer de giver de kunder, som ikke vil investere i deres bokse.
Now Yousee, now you don't.......
Af standy
Hej
Har de samme proplemmer tv2hd, yuo see siger at de vil sende en tek
ud og tjekke inst. det har været værre med opdaterning når man ser film
hvor der sker hurtige bevælgser, mer det tvet eller er der nogle der ved
noget om det----tak :((