Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TJMacGyver
Jeg vil høre om der er nogen herinde som har erfaringer med samsungs syncmaster 225MW (ikke at forveklse med 225BW)

Samsung 225MW

det er en skærm med indbygget tv tuner, og mulighed for komponent og hdmi tilslutning.

jeg overvejer at købe den da jeg har en xbox360 jeg gerne vil kunne koble til den.

men problemet er at jeg slet ikke har kunnet finde nogle "reviews" af den. Er der nogle herinde som kan komme med nogle erfaringer +/-'er eller andet.

jeg har læst meget i tråden om de 2 forskellige paneltyper i 225BW men kan ikke helt finde ud af om det måske også gælder for 225MW modellen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er nu 226BW der har 3 forskellige modelbetegnelser, men panelerne skulle nu altså være de samme - de er blot samlet forskellige steder. Hvis prisen på skærmen er i samme region som eksempelvis 226BW så bør alarmklokkerne ringe idet du jo får en TV-tuner med i købet hvorfor der så må være sparet på andre fronter.

Umiddelbart ser skærmen dog fin nok ud.
Af TJMacGyver
den koster (billigst på nettet nemdirect.dk 3010kr)
og 3599kr i fona.

Jeg har lige været henne og kigge på den, og den ser rigtig sej ud :)

og han fik mig faktisk også overtalt til at tage den med hjem og prøve den. han sagde jeg kunne bare aflevere den tilbage efter 14 dage hvis ikke jeg gad at have den alligevel, der behøvede ikke at være noget gal med den eller noget.

så nu når jeg har den, hvad skal jeg så kigge efter? det er den første fladskærm jeg har, undtaget min 14" SXGA skærm i min Thinkpad T43
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan med fordel benytte vores eget testprogram:
http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php

og se på de testmønstre vi har deri. Den ting du nok bør være mest opmærksom på er om der er backlight bleed - dvs. om baggrundsbelysningen er homogen. Det kan du først gøre når det er mørkt i det lokale du sidder i og det er helt enkelt:
Start vores testprogram i .exe versionen og vælg den sorte farve i "Homogenuity" sektionen. Se efter om der er lyse områder på skærmen især langs kanterne. Det er næsten umulight HELT at undgå det, men det må helst ikke være store oplyste plamager for det vil du blive meget træt af i længden. Især hvis de sidder i top eller bund og du skal se letterbox-film hvor der er sort for oven og for neden.

Dernæst kan du se efter pixelfejl. Det gøres med den sorte og hvide baggrundsfarve i samme menu. Hvis der er en pixel der skiller sig ud på hhv. den sorte eller den hvide baggrund så er den pixel defekt uanset hvilken farve den har.
Brugeravatar
Af Winther
Jeg er meget interesseret i den skærm her som du har fået med hjem, så jeg venter med spænding på du skriver lidt om dine erfaringer med den.

Specielt om LCD monitordelen er okay til grafik og spil(gode farver, ingen ghosting osv.) og om selve tv-tuneren giver et godt resultat. Ligeledes hvordan man skifter fra TV til computerdelen og om man evt. kan have TV'et i et lille vindue i toppen at skærmen medens man bruger computerdelen.

Har en laptop med indbygget tv-tuner, men den har ikke særlig god lyd eller billede, så med en sådan her skærm ville jeg kunne springe den over og forhåbentlig få et meget bedre billede og lyd.

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har selv en af de mindre versioner af TV'et, nemlig 710MP og forvent ikke noget synderligt af højttaleren. Det skulle dog være muligt at få TV-signalet vist som PIP/PBP. Der sidder en omskifter på fronten som kan vælge input, men ellers følger der jo en fjernbetjening med som også kan gøre det direkte.

Tuneren i det TV jeg har er udmærket til sporadisk TV-kiggeri i soveværelset, men som fuldblods-TV er det ikke noget at råbe hurra for.
Af TJMacGyver
nu har jeg haft skærmen en dag, og jeg er sikker på den kommer tilbage til Fona.

da jeg i går satte den til virkede den med det samme, men da jeg satte min xbox til, og trykkede på source var der ikke mere noget billede på skærmen, OSD'et virkede dog fint.

efter et stykke tid med undren slukkede jeg skærmen, og hev strømmen fra, lidt efter prøvede jeg igen, og billedet var tilbage.

nu er problemet så med OSD'et.
jeg har flere gange lagt mærke til at der har manglet en stribe ned i den ene side, men har troet at det var noget design-ting.

men nu er det kun den førnævnte stribe jeg kan se, jeg kan altså overhovedet ikke bruge OSD'et.

Ang. backlight bleed, så er der ret meget at komme efter, men jeg ved jo selvfølgelig ikke hvor galt det normalt er. jeg prøvede i et helt mørkt rum at sætte den sorte skærm på.
jeg kunne både i hele top og bund se ret meget lys (ca. 1 cm, måske lidt mere) i højre side er det lidt mere sporadisk, men faktisk mere hvid end i top og bund.
og så er der også en stor rund-agtig plet midt på skærmen, ca. 20cm i diameter, den er ikke så tydelig, men man kan godt se den når der kommer sorte klip i film ol.

Hvad gør jeg, skal jeg helt afskrive denne model, eller skal jeg prøve at købe en fra nemdirect og se om den er bedre? jeg kan jo bare levere denne tilbage i fona nede om hjørnet.

#edit
ang. nemdirect.dk så er jeg lidt blank, det er priser uden moms, så den bliver jo lidt for dyr. (det står dog ikke så det er nemt at se, jeg havde faktisk kigget efter det)

men den koster så 3314kr incl porto fra getmore. hvad ville i foretrække, at bruge 280kr ekstra på at have en butik med service og lign. så ´man slipper for at sende. eller at spare 280kr fra en netbutik?
Af TJMacGyver
jeg har desværre ikke rigtig mulighed for at teste tv-delen så grundigt da jeg ikke har nogen antenne hvor det står, så signalet er jo meget dårligt.

der er Picture in Picture funktion, men man kan ikke indstille størrelse eller placering, tror jeg ikke.,
og der er også en ok fjernbetjening med (hvilket man ikke kan læse nogen steder)

hvad angår farverne, så er jeg ret dårlig til at vurdere den slags. sorry
Brugeravatar
Af Winther
Fandt lige denne lille video med 225MW:

http://www.hardware.fr/news/8676/cebit- ... 225mw.html

På denne video ser den jo rigtig lækker ud!

-------
Ang. hvor du skal købe en anden TJMacGyver, så kan jeg sige at de også har den på lager ved ComputerCity.dk også til 3599kr. som i Fona.

Getmore og alle de andre over Edbpriser.dk har den ikke på lager så vidt jeg kan se. Og husk at bestille den over ComputerCitys hjemmeside og ikke hente den i deres butik, så du er sikker på at kunne afl. den igen hvis du stadig er utilfreds inden 14 dage. Normalt giver de ikke denne returret når man handler i en fysisk forretning (lige på nær den flinke mand du købte din hos i Fona).

-------
Med hensyn til min situation, så er jeg stadig i tvivl, hvis TV-tuneren muligvis ikke er særlig god og der er meget backlight bleed, 20cm plet og OSD problemer som du skriver TJMacGyver. Måske jeg istedet for denne skulle bestille en HP w2207 og så nøjes med min TV-tuner i min laptop indtil jeg får råd til et ordentligt LCD-TV. O-O
Af TJMacGyver
hvis jeg skal have skærmen tror jeg bare jeg køber det i fona, med mindre jeg finder ud af hvad det er der galt med OSD'et og beholder dette.

ang. backlight bleeding, så tror jeg lyset var skruet helt op på skærmen da jeg testede. så jeg prøver lige igen i aften når det blir mørkt.

men min bekymring går mest på at det er et 5ms panel der sidder i, men jeg ved ikke hvor meget det reelt har at sige i forhold til et 2ms der sidder i f.eks. 226BW.

jeg prøvede at installere den farve profil der fulgte med på cd'en, men jeg syntes ikke rigtig jeg kunne se nogen ændring.
men jeg syntes faktisk farverne er gode, der ikke en bestemt farve som jeg tænker "hold da kæft der er godtnok alt for meget *** på denne skærm" :D

hvis ikke der havde været alle de problemer med manglende billeder og OSD så tror jeg at beslutningen var tage om at beholde det.
Af TJMacGyver
ok, nu prøvede jeg igen at hive strømmen fra fjernsynet, også nogle af input kablerne, og så var der ikke problemer med menuen mere :)

men nu må vi se om det kommer igen.

jeg har fundet ud af at man godt kan indstille PIP - 4 positioner og 3 størelser og halv halv, hvor den presser billederne sammen på midten lodret deling
Af TJMacGyver
ok, lige en ting til.

der står den er hd 1080P(specifikationer) men er det ikke en opløsning på 1920x1080?

jeg har prøvet at sætte den indstilling i windows, det kan den ikke. hvorfor ikk? :)
Af NC
HD 1080P betyder bare at den kan tag HD sinalet 1080P.
Skærmen behøver ikke at være 1920x1080, den skal blot kunne vise det korrekt (nedskalere det i dit tilfælde).
Af TJMacGyver
Men er da ikke ret sejt.

giver det ikke dårlig billedkvalitet at det bliver nedskalleret?

vil jeg få en bedre billedkvalitet fra min xbox360 ved at sætte opløsningen et tak lavere end 1080P så?