Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa.

Håber på en masse gode kommentarer fra jer.

Min søn har lige smadret mit 50" Pioneer 507XD Plasma, og er nu i gang med forsikringen. Sagen er, at de nu skal finde ud af, hvor meget erstatning jeg skal have for det. Alle med lidt kendskab til tv ved, at Pioneer længe har været ( er ) kongen inden for plasma.
Har lige haft kontakt med Forsikringens vurderings person ?? ( I øvrigt en medarbejder fra elektronik-centret ) Han mener at tilsvarende i dag ville være et Panasonic TX-P50X20E til 6000 kr.
Det blev jeg noget knotten over, men det behøver jeg vel ikke fortælle jer. Han blev ved med at nævne at nogle specs. var bedre på det, og det har han da også til dels ret i, men det kan jeg ikke bruge til noget, for jeg kigger næsten kun på billedkvalitet.

Hvad ville i mene ville være tilsvarende i dag ?

Jeg kører samme tråd på Recordere og der mener nogle at det kunne være Panasonic TX-P50G20 eller måske endda V20.
Senest rettet af BigAl 4. jul 2010, 19:04, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg er enig. Erstatningen er enten G20 eller V20. Og hvis man kigger isloeret på produktet ud fra et materialemæssigt synspunkt (og ikke billedmæssigt), så er ingen af modellerne vel retfærdige.

X20 lever på ingen måde op til selv en af de ældre Pioneer modeller, såsom 507XD.

Du kan jo fortælle vurderingsperson, at specifikationer ikke kan udtrykke et billede, hvorfor specifikationerne heller ikke kan bruges i for et produkt der skal vise noget visuelt/grafisk.
Hvis man kigger på f.eks. en grafikerskærm, så har den på papiret langt dårligere specifikationer end selv de billigeste PC skærme til under 1000 kroner, men det betyder jo ikke at billedkvaliteten derved er dårligere.
Brugeravatar
Af radiomand
Dit Pioneer 507XD har(havde) PIP/PAP funktion, så dette bør dit nye tv også have, og eneste Panasonic tv der har denne funktion er TX-P50V20E.
Senest rettet af radiomand 1. jul 2010, 14:29, rettet i alt 1 gang.
Af BigAl
Tak for de hurtige svar. ER det sådan at jeg må henvise til denne tråd når jeg snakker med dem ?
Af BigAl
Ja, det var et godt argument med PIP/PAP for det bruger jeg nemlig rigtigt meget.
Af BigAl
Flere kommentarer modtages gerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det står dig frit for at henvise, men hvordan er ordlyden i din forsikring helt specifikt udformet? Har du krav på et TV af tilsvarende kvalitet?

Der er absolut ingen tvivl om, at et X20E vil være inferiørt på stort set ethvert punkt ift. 507XD med undtagelse af mængden af indbyggede tunere. Som Rasmus også fremhæver, så kan du oftest smide arket med specifikationer over højre skulder, da de intet siger om billedkvalitet. Det virker en kende uprofessionelt af en elektronik-kendt person, at vurdere noget ud fra specifikationer alene.

Ser vi på billedkvalitet, så vil jeg også mene, at G20 er et minimum. Det er muligt, at forsikringsagenten igen vil henvise til specs. hvor opløsningen er højere på G20 ift. 507XD, men det er et faktum at opløsning ikke er en kvalitetsparameter når det kommer til billedgengivelse.

Uanset hvad, så vil du nok stå med et dårligere billede i sidste ende, da billedbehandlingen, som Pioneer benyttede, ikke helt kan matches i et nutidigt produkt, men Panasonic er nok den producent der kommer tættest på, hvis farvegengivelsen også skal følge trop.
Senest rettet af Torben Rasmussen 3. jul 2010, 00:10, rettet i alt 1 gang.
Af rapsac
Ved ikke om du kan bruge det, men da mit 42" pv500 gik i stykker sidste år blev jeg tilbudt et 42" V10. Så nej, i skal ikke stille jer tilfreds med et X20 som erstatning!
Af BigAl
Dejligt med sådan nogle bekræftende kommentarer og hører gerne flere, for jeg henviser forsikringen til denne tråd hvis det er ok med jer.
Lige for at få afklaret noget, så er det MIT tv min 2 årige søn har smadret.
Af BigAl
Jeg har sådan en udvidet indbo-forsikiring Der dækker mod fejl og uheld. Her er hvad der står i mine papirer.
Jeg har jo netop tegnet en tillægs-forsikring mod sådanne uheld som er sket her.

"Erstatningsopgørelse

Genstande, der er indkøbt som nye eller brugte, er
mindre end 5 år gamle og i øvrigt er ubeskadigede,
kan selskabet vælge at erstatte ved at:

•sætte den beskadigede genstand i væsentlig samme stand som før skaden.
• udskifte genstanden til en ny og tilsvarende
• betale kontanterstatning svarende til genanskaffel-
sesprisen for en tilsvarende ny genstand.

Forbedret afskrivning for radio- & tv
Forsikringen dækker enhver skade på radio- & tv-
apparater samt dvd/cd-afspiller/optager og lign., når
skaden kan henføres til en dækningsberettiget skade
på familieforsikringen.

Erstatning beregnes ud fra tilsvarende ny genstand
hos en leverandør, anvist af selskabet med fradrag i
henhold til nedenstående afskrivningstabel.
Alder % af genanskaffelsesprisen
som ny på skadetidspunktet
0-5 år 100%
5-6 år 75%
6-7 år 50%
7-8 år 40%
8- år 30%

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, jeg spottede lige den med din søn og hvem TV'et tilhørte 8) Det er rettet.

Det er jo en ret vag formulering, men umiddelbart så lægger den ikke op til at en usagkyndig medarbejder kan spise dig af med et Pana X20 når du tropper op med et smadret Pioneer. Dét de fejlagtigt tolker ud af specifikationerne er lidt problematisk og da de ikke selv er teknisk udrustede til at vurdere hvad "tilsvarende" betyder, så burde de rådføre sig med nogen der er.

Hvad nu hvis den sorte frontramme på dit 507XD var et must for dig? Så ville den nobrede overflade på et X20 nok være lidt af et turn-off. Og hvad med lydkvaliteten? Dit Pio kan leveres med noget af den bedste lyd i et TV til under 25.000 kr. hvor X20 spiller som en dåse. Det står heller ikke i specifikationerne. Og så er der fjernbetjeningen (som dog ikke bliver bedre i et V20)... jeg kunne blive ved. Og så har vi ikke engang snakket billedkvalitet endnu ;)

Som en analogi, så kunne jeg nok også finde en meget billigere Hyundai, som på papiret var magen til min VW, men jeg vil godt lægge mit hovede på blokken og postulere, at den nok ikke er helt så lækker at køre rundt i. Pointen er, at hvis man ved lidt om produktet, så ved man også, at man ikke får årgang 2007 Audi A3-kvalitet i en årgang 2010 Fiat Punto, selvom man måske kunne finde samme motorstørrelse i dem begge.
Af mhca
yakken, jeg gik netop i går og tænkte, at man kunne tage analogien til en bil.

Jeg håber meget for dig BigAl, at de lader en mere sagkyndig person vurdere din sag. Det kan ikke være rigtigt at et "tilsvarende" TV skal findes i X20. TV kan bare ikke sammenlignes på specifikationerne.

Det ville jo være det samme som at sige, at en Aldi Medion-skærm og en Eizo-grafiker skærm var tilsvarende pga. identiske specifikationer.
Af BigAl
Ja, der er jo ikke andet for end at ringe og tage en snak med dem på Mandag.
I og med at man i dag ikke kan få et tilsvarende tv af den kvalitet som Pioneer lavede dem, burde de så ikke udbetale mig et klækkeligt beløb, så jeg selv kan gå ud og finde en skærm JEG er tilfreds med.
I sidste ende, er det vel ikke dem der skal bestemme hvor JEG skal gå på kompromis henne med et all-round dårligere tv, eller hvad mener I ?
Man kan jo faktisk sige, at det tætteste jeg kommer på et kvalitets tv som Pioneer er vel Panasonics topmodel VT20 til 18-20.000. Ved godt at den har 3D, men det er jeg egentlig ligeglad med ,da det ikke er det jeg vægter højt.
Af BigAl
I øvrigt, rigtig gode analogier med bilerne. Det vil jeg bruge på Mandag når jeg snakker med dem.