Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

>>Torben

Det lyder jo super! :)

Lige for at være sikker på jeg har forstået det rigtigt.

Jeg kan godt koble mine LAN HD Drev fra PC'erne til WDTV og dermed bruge PC'erne som NAS enhed? Uden at jeg skal hente/købe et eller andet specifikt codec eller konvertere filtyper på mediefilerne, for at WDTV kan genkende HD drevene som en NAS enhed?
(så længe drevene er delt i netværket)

Og jeg kan godt bruge internetforbindelsen i PC'erne/routeren til WDTV boxen og derigennem få adgang til Netflix, Viaplay, Youtube osv.?

Vil godt være 110% sikker på jeg køber det rigtige, inden jeg smider penge efter det ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du blander nok stadig tingene lidt sammen. En NAS er en specifik hardwarekomponent, og en PC er en PC - ikke en NAS. Du skal have sat sin PC op, så videoerne kan tilsås via en SMB protokol som du så kan koble dig til på WDTV.

WDTV har ikke Viaplay, så det kan du ikke se. Der er ikke nogen måde at streame tjenester fra din PC til en WDTV boks. Den kan kun afspille fysiske medier lagret et sted. Den har dog selv indbygget Netflix, så det kan du afspille på boksen.

Generelt så tror jeg ikke du har 100% forstået hvad en WDTV boks reelt er og hvilke fordele og ulemper man får. Den er udelukkende en boks, der kan afspille mediefiler, som du har lagret enten et sted i netværket som kan tilsås via en IP adresse, eller på en USB harddisk, som du kobler direkte i boksen. Den kan ikke bruges til at sende skræmbilledet fra din PC over i eller sende andre ting du foretager dig på PC med. At få vist sine film, som er gemt på PC på en WDTV er derudover ikke plug'n'play - der skal fifles med at få WDTV til at koble til den placering dine filer ligger på på din Pc.
Hmm tror måske du har ret i at jeg blander tingene sammen.

Jeg kan forstå at jeg IKKE kan lave en opstilling, som den førnævnte der opfylder behovet for både at dække internettjenester OG give adgang til lagret medier OG som kan styres fra sofaen.

Men kan jeg så ikke bare købe et HDMI kabel, tilslutte den LAN'et i den ene ende og fjernsynet i den anden.
Det burde da give adgang til både medielageret OG internet. korrekt?

Så kan jeg godt nok ikke styre det fra sofaen, men man kan så åbenbart ikke få det hele, kan jeg forstå.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tilslutte HDMI til LAN? Begge dele betegner en forbindelsestype, så hvad er det du vil koble sammen? Mener du ar du vil tilslutte PC'en via HDMI til dit TV eller hvad?
.....

Der er to (2) computere med div mediefiler, som deler netværk via en router. Altså et LAN netværk.

Hvis jeg tilslutter et HDMI i den ene (1) af de to (2) PC'ere, burde jeg have adgang til indholdet der er fordelt på begge (2) computere. altså LAN'et.

Det er tilslutningen i den ene ende. Altså HDMI kablet sidder nu i den ene (1) PC'er. Men fordi de to (2) PC'ere deler netværk (LAN) har jeg adgang til mediefilerne på begge computere. Korrekt?

De 2 computere er også tilsluttet internettet via routeren.

Så når jeg tilslutter HDMI kablets anden ende i TVet nedenunder, burde jeg kunne se skærmbilledet fra PC'eren. Altså burde jeg kunne se (på mit TV) det samme som der bliver vist på PC'erens skærm.
Basicly har jeg bare tilsluttet en extra skærm til PC'eren. Right?

Det betyder at når jeg afspiller medier fra PC'erne i LAN netværket, OG går på nettet via computeren (og dermed har adgang til Youtube, netflix, Viaplay - ALT hvad nettet kan tilbyde) så kan jeg, fordi det som sagt bare er en extra skærm der bliver tilsluttet, se det på TV'et.

Jeg kan så IKKE styre (play/pause/FF/RW film og musik) eller navigere på nettet (skrive "bob marley" i søgefeltet på Youtube) via en fjernbetjening/smartphone. Det skal gøres fra computeren.

Det var egentlig bare det jeg oprindeligt gerne ville. Styre hele l**tet fra sofaen med en fjernbetjening/smartphone app.
Og det var det jeg gerne ville vide om kunne lade sig gøre med en mediecenter box (a la WDTV) og det tillader teknologien altså ikke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Yes, det er korrekt forstået. Du kan dog godt få diverse Apps til din telefon, som gør det muligt at styre en PC. Hvis du blot vil bruge dit TV via den HDMI-forbindelse til PC'en, så findes der jo adskillige muligheder for at køre medie-interfaces. Det kunne eksempelvis være Windows Mediecenter softwaren. Der er nok andre herinde, der kan komme med bud for jeg bruger ikke selv mediecenter-software.

Vær OBS på, at et HDMI-kabel ikke fås i arbitrære længder. Over 20 m så begynder det et blive lidt af en udfordring at få signalet ført rundt og så skal man over i specielle forlænger-løsninger.
Det du beskriver med at koble et tv sammen med en Pc via HDMI, ka sagtens lade sig gøre og det ka også lade sig gøre at fjernstyre det hele, via enten App'en Splashtop eller TeamViewer fra din iPad eller iPhone - forudsætter kun at du har slået deling til på dine to Pc'er, så der er adgang til dine media filer på LAN netværket :) Kræver installation og opsætning af enten Splashtop eller TeamViewer på både Pc og iPad, så kører det :-)

Hva Media server og afspiller til netværk angår, så er VLC Streamer perfekt til formålet og den er 100% gratis :)

Held med projektet :)
Har lige hentet Splashtop (v. 2) og det virker like a charm!

Testede det ude fra badeværelset - og sandt nok. Få sekunder senere lød de bløde toner fra Kleerups Northern lights over computerens højtalere.

Friggin awesome!

Så skal jeg bare have købt mig et HDMI kabel på en 10m ca. ;)

Tak for hjælpen (og tålmodigheden)!!