Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja...

Umiddelbart ser det dog ud som om, at de fortsætter på tv-skærme, men når mobil - det potentielt største marked - er sorteret fra, så kan man jo frygte, at ressourcerne og holdet hos Mozilla nødvendigvis må blive ramt.

Mozilla skriver i annonceringen om stoppet.
We are proud of the benefits Firefox OS added to the Web platform and will continue to experiment with the user experience across connected devices. We will build everything we do as a genuine open source project, focused on user experience first and build tools to enable the ecosystem to grow.

Firefox OS proved the flexibility of the Web, scaling from low-end smartphones all the way up to HD TVs. However, we weren’t able to offer the best user experience possible and so we will stop offering Firefox OS smartphones through carrier channels.

We’ll share more on our work and new experiments across connected devices soon
Jeg tror vi bliver klogere på CES i januar.
Man kan sige, at CZ950-modellen fra Pana kunne gå hen og blive et hint til hvilken retning de går - dvs. drop af Firefox. Om de så har en ny platform med på CES må tiden vise, men det ville godt nok være en lidt trist udvikling for især de der har købt i 2015.
Torben Rasmussen skrev:Man kan sige, at CZ950-modellen fra Pana kunne gå hen og blive et hint til hvilken retning de går - dvs. drop af Firefox. Om de så har en ny platform med på CES må tiden vise, men det ville godt nok være en lidt trist udvikling for især de der har købt i 2015.
Der er vel, når det kommer til stykket, ikke noget alternativ til Android?! Man kunne naturligvis håbe, at Panasonic hopper over på WebOs, for også at sikre denne platform en fremtid, når Panasonic nu har åbnet for samarbejde med LG i forbindelse med deres olead topmodel. Er klar over, at LG og LG Displays er forskellige virksomheder, men alligevel....
Firefox har fra dag 1 virket som en lidt svag konkurrent til de øvrige, da Panasonic ikke er så stærk en spiller på TV-markedet ift. eks. LG og Samsung, som jo også står alene med deres styresystemer. Af de to er det helt klart LG, som har den mest solide platform, men de har jo også et års forspring, så det kunne da være fedt at få en anden spiller med på deres vogn.
Ja, det er naturligvis én ting at det ville være fedt med WebOS på Pana, men noget helt andet om de så overhovedet MÅ være med. WebOS er jo ret sovset ind i LG's farver og fremtoning, hvor Firefox og Android jo ikke er bundet af fabrikant.

Android virker bare ikke som den rette hest at sadle om til lige nu, hvis man nu KAN vælge. Det bliver helt klart bedre og bedre for hver opdatering, men alt i alt, så er Android TV pt. på vej gennem samme udvikling, som Android til telefonerne var da det først kom frem, hvor man også gradvist blev mere og mere bevist om, at der skulle noget mere seriøst hardware og en del opdateringer til for at matche konkurrentens performance (iOS dengang).

Android TV i dag har lidt samme følelse. Det kører OK, men ift. eks. WebOS, så kan man godt mærke, at de bagud på udvikling og finpudsning. WebOS 2.0 var dog ikke kun software, så dér har man også erkendt, at kraftigere hardware var nødvendig.
Jeg er ikke helt overbevist om at det kun er hardwaren det er galt med, ved Android tv. De processorer der sidder i skærmene er måske ikke blandt de hurtigste i dag. Men de kan godt matche 2-3 år gamle topmodeller, og det burde være rigeligt til at give en ok brugeroplevelse. Og jeg kan bestemt ikke se noget galt i at man arbejder lidt mere sammen og anvender det samme system. Det vil gøre det noget lettere for Apps producenterne. Som det er nu, skal der jo produceres adskiller nye apps hvert år, fordi skærm producenterne har hver deres system, og samtidigt skifter dem jævnligt.
Rasmus Larsen skrev:Ja...

Umiddelbart ser det dog ud som om, at de fortsætter på tv-skærme, men når mobil - det potentielt største marked - er sorteret fra, så kan man jo frygte, at ressourcerne og holdet hos Mozilla nødvendigvis må blive ramt.
Mozilla er generelt ved at rydde op for tiden - Thunderbird virker også til at måtte lade livet, hvor latterligt det så end lyder.
Mozilla har aldrig haft succes med mobilmarkedet - fabrikanter virker ikke til at turde satse på noget, før de har set fornuftige salgstal. Se fx. Samsungs og HTCs manglende engagement med opdaterede Windows Phone-modeller. Det virker lidt som en gordisk knude, idet gamle modeller jo ikke skaber fornyet interesse.

Personligt håber jeg at Panasonic holder fast i Firefox OS som et slags "overlay", og ikke brænder nallerne på Android. Så hellere skrotte det og gå tilbage til det gamle kendte system, som for mig at se er simpelt, overskueligt og man kan kan komme let til alle former for indstillinger.

Man skulle tro det ville være i Panasonics interesse at lave en pressemeddelelse eller lignende, der forklarer planerne for OS fremover. Det, at man vælger en 2014-platform på CZ950 kombineret med at Mozilla indirekte siger at det ikke går så godt for Firefox OS som det burde, får desværre én til at tvivle på om man tør købe en 2015-model, eller vente til 2016.
Torben Rasmussen skrev:Firefox har fra dag 1 virket som en lidt svag konkurrent til de øvrige, da Panasonic ikke er så stærk en spiller på TV-markedet ift. eks. LG og Samsung, som jo også står alene med deres styresystemer. Af de to er det helt klart LG, som har den mest solide platform, men de har jo også et års forspring, så det kunne da være fedt at få en anden spiller med på deres vogn.
Hvad er det som ikke fungerer ved Firefox OS?
Jeg forstår simpelthen ikke OS på tv er så omskiftende og uden en egentlig standard? - På mit VT30 købt i 2011 mener jeg, kom bølgen lige bagefter med smart tv.
Siden har der været enormt mange systemer igennem de forskellige fabrikater har hver deres.
FireFox OS kører dejligt smooth, men var efter min mening dødsdømt fra start af. Hvad sigter de efter?
Et tv fra 2014 kan ikke få apps anno 2015 osv osv, smart tv er så ubruglige ganske få dage efter køb nærmest, at det undrer mig at det kan blive et salgsargument.
Mit "håb" var android tv på div tv, som kunne lave en egentlig standard, som kunne få konkurrence og lignende.
I den forbindelse - Er det sp urealistisk at se Apple tv styresystem integreret?
Ala airplay? Som først vel kom på apple tv, men blev en reel streamings metode der sidenhen er et must for de fleste. - På få år i virkeligheden.
Hvorfor holder de stædigt på at afvikle egne styresystemer ingen gider udvikle noget til alligevel? Det må da snart være en erkendelse?
Jeg ville meget gerne, at de fokuserede på det gode tv billede ELLER sadlede om og lavede lidt ensrettede styresystemer. Som sådan har jeg ikke et problem med at eks panasonic tror mere på et system og udvikler til det. Men de ændrer jo også retning hele tiden.
Waqas skrev:
Torben Rasmussen skrev:Firefox har fra dag 1 virket som en lidt svag konkurrent til de øvrige, da Panasonic ikke er så stærk en spiller på TV-markedet ift. eks. LG og Samsung, som jo også står alene med deres styresystemer. Af de to er det helt klart LG, som har den mest solide platform, men de har jo også et års forspring, så det kunne da være fedt at få en anden spiller med på deres vogn.
Hvad er det som ikke fungerer ved Firefox OS?
Hvor står der, at det ikke fungerer? Jeg skriver, at Firefox ikke har samme magt til at påvirke markedet fordi de kun findes hos Panasonic, som sidder på en forholdsvis lille del af det samlede marked. Men Firefox er begrænset i sin funktionalitet idet den blot er et overlay, som ikke eks. styrer TV-delen, eller medie-delen. Det er stadig det oprindelige styresystem nedenunder, som du navigerer i hvis du ser TV eller afspiller medieindhold.
bromberg skrev:I den forbindelse - Er det sp urealistisk at se Apple tv styresystem integreret?
Ala airplay? Som først vel kom på apple tv, men blev en reel streamings metode der sidenhen er et must for de fleste. - På få år i virkeligheden.
Hvorfor holder de stædigt på at afvikle egne styresystemer ingen gider udvikle noget til alligevel? Det må da snart være en erkendelse?
Jeg ville meget gerne, at de fokuserede på det gode tv billede ELLER sadlede om og lavede lidt ensrettede styresystemer. Som sådan har jeg ikke et problem med at eks panasonic tror mere på et system og udvikler til det. Men de ændrer jo også retning hele tiden.
TvOS kommer næppe til andet end et Apple TV, da Apples filosofi altid har været, at de vil være i kontrol over brugeroplevelsen. Du kan jo selv se hvordan Android kæmper, bla. fordi deres software bruges på vidt forskellige typer hardware.