Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#217653
Hej,

Jeg modtager snart mit Panasonic CX725 fra Elgiganten som jeg akkurat nåede at bestille mens det var på tilbud til kr. 9.999,-

Valget faldt på ovenstående grundet dets rigtig gode anmeldelser om end jeg gik på kompromis ift. Twin Tuner hvilket det ikke har. I dag ser jeg så at Elgiganten kører tilbud på CX750 modellen til kun 8.999,-.

Nu bliver jeg pludselig rigtig meget i tvivl om jeg skal vælge CX750 i stedet. Det er trods alt en besparelse på kr. 1.000,- + at jeg får Twin Tuner. Omvendt er jeg klar over at jeg i så fald går på kompromis med sortniveauet (grundet IPS panel kontra VA på CX725).

Jeg har ikke selv mulighed for med egne øjne at sammenligne i f.eks. Elgiganten, men er der nogen der selv har haft mulighed for at sammenligne de to? Og er der betydelig forskel i billedet?

Kom gerne med input og anbefaling mhp. de to modeller
#217655
Jeg brugte rigtigt meget tid på at kunne lide CX750, fordi det fås i 60 tommer, som er min ønske størrelse. Men.... men... nej, det billede kunne slet ikke opfylde min mindste forventning.

Så glæd du dig til dit kommende CX725, som har et langt bedre billede all-round. Blot min ærlige vurdering.
#217661
Jeg vil sige, at jeg også hellere vil leve med de snævre betragtningsvinkler og så skubbe konen ud til siden, end jeg vil leve med et konstant dårligt sortniveau. Hvis du derimod ALDRIG sidder lige foran skærmen, så vil de snævre betragtningsvinkler på VA-paneler effektivt give dig et ringere sortniveau, for det er netop et af problemerne når du skifter position, så dér vil et IPS panel i det mindste sørge for, at farverne forbliver mere konstante.

Så kort fortalt:
IPS: Skærmene opretholder farveintensiteten ved større vinkler, men sortniveauet er generelt dårligere
VA: Har et bedre sortniveau lige foran, men BÅDE farver og sortniveau forværres når du sidder skævt for TV'et.
#218347
Hej

Du (trådstarter) skrev følgende:
"I dag ser jeg så at Elgiganten kører tilbud på CX750 modellen til kun 8.999,-."
Du linker til deres 55". Var det virkelig den der var nedsat til 8.999kr?
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... x-55cx750e
Eller evt : 49"?
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... x-49cx750e

Jeg hælder mest til CX750 pga specs, men er meget i tvivl (vedr skærmens refleksion/mathed og ips/va-panel) da jeg ikke kan se begge skærme på samme tid nogen steder (cx725 og cx750).

Tak,
Mvh Kim
#218348
Hej

Tillader mig lige at kommenterer - jeg købte 55 750 for et par uger siden - og det var til 8999.

Har iøvrigt lige fået det leveret og er godt tilfreds som afløser for mit 8 år gamle panasonic plasma. Er dog lidt nervøs omkring de kommentarer vedr sortniveau jeg har læst efterfølgende men har ikke mulighed for at se 750 og 725 side om side så kan ikke sammenligne.

Mvh

Dan
#218356
alt der her sort niveau fokus, er det ikke kun relevant hvis man ser TV i et helt, eller næsten helt, mørklagt lokale?

til almindeligt stuebrug med lys fra lamper og vinduer tror jeg faktisk at mange vi have mere glæde af de bredere betragtningsvinkler på en IPS skærm.

hvor mange ser TV i et helt mørklagt lokale og hvor ofte?

i en dedikeret hjemmebiohule kan jeg godt se sort niveau er meget vigtigt, men der er et 50-55" tv jo nok ikke hvad der er på ønskelisten..
#218361
Tak for inputs. (Dan: Selvom mit indlæg var skrevet til trådstarter, er du/I selvfølgelig meget velkomne til at bidrage).

Hvordan oplever du refleksionen (spejl) på skærmen? Jeg har PT et gammelt LCD (som skal udskiftes nu), som slet ikke reflekterer og var derfor lidt overrasket over at alle (!?) skærme I dag reflekterer meget mere.
Jeg så på CX750 55" I Elgiganten I går (Rettelse/update: Det var ikke CX750, men CXC725), men de havde desværre ikke CXC725 50" eller CX750 49" til at sammenligne med. Både mht va og ips panel, samt refleksionen.

I øvrigt ved du/I om CX750 49" og 55" er 100% identiske (pånær størrelsen selvfølgelig).

Mht. Apps - kan man selv downloade og installere diverse apps såsom fx Skype og tilslutte webkamera?

Mange tak,
Kim
Senest rettet af Kimldk 5. aug 2015, 19:45, rettet i alt 1 gang.
#218371
daneinsg skrev:alt der her sort niveau fokus, er det ikke kun relevant hvis man ser TV i et helt, eller næsten helt, mørklagt lokale?

til almindeligt stuebrug med lys fra lamper og vinduer tror jeg faktisk at mange vi have mere glæde af de bredere betragtningsvinkler på en IPS skærm.

hvor mange ser TV i et helt mørklagt lokale og hvor ofte?

i en dedikeret hjemmebiohule kan jeg godt se sort niveau er meget vigtigt, men der er et 50-55" tv jo nok ikke hvad der er på ønskelisten..
Her i sommermånederne vil det jo først blive mørkt ved 21.30-tiden, så her er det mindre problematisk, men hvis du ikke sørger for at have lys tændt i huset når du ser film, så vil jeg mene, at de fleste er i stand til at se forskellen.

Jeg ser oftest film i meget dæmpet belysning, da reflektioner i TV'et også vil blive et problem hvis der er alt for meget tændt og jeg ved, at jeg ville blive træt af IPS i det lange løb. Testen af Sony X90 kommer online snart og den er baseret på IPS, hvor man kan sammenligne med testen af X85. Vi skyder altid nogle langtidseksponeringer af TV'ene under samme lysforhold og på VA-paneler kan man typisk gå op i 8 s eksponering uden, at baggrundsbelysnignen bliver tydelig, men på IPS er skærmen nærmest overeksponeret på dette eksponerings-trin fordi der slippes så meget lys igennem.

Jeg plejer at sige, at de 2 sekunders eksponering jeg skyder til testen er dét der kommer tættest på at ligne virkeligheden i stuen. Hvilken eksponering der passer bedst vil afhænge af kameraindstillingerne - på mit kamera får jeg 2 sekunder til at passe, men Rasmus bruger et andet kamera, så der vil være forskelle.
#218375
Nej, ikke pr. default. Du kan i princippet puttet hvad som helst udenpå panelerne uanset hvad det er for en type, så man kan ikke generalisere og sige, at IPS har mere genskin end VA. De fleste producenter putter en kontrast-film udenpå deres skærme, som vil give en del reflektioner. Nu har jeg haft 2 af Sonys modeller hjemme, som var hhv. VA og IPS og de reflekterer vel ca. lige meget.
#218382
Så har jeg lige været i Elgiganten.
Jeg fik sammenlignet et va og ips-panel (dog var ips ikke panasonic).
Jeg syntes va reflekterede (spejlede) mere end ips skærmen.
Og jeg kan godt se forskellen i at ips er en smule mere grålig I sort/hvid-nuancerne, men rent personligt er det ikke nok til at jeg på nogen måder vil fravælge cx750'eren.
CX750 har simpelthen for mange andre fordele såsom: twin tuner, back-led (Rettelse/update: CXC725 55" har back led - men 50" har kant led), DR HbbTv (mener ikke cxc725 kan det). Rettelse/Update: Det kan CXC725 godt.

Jeg fik også besluttet at 55" er for stor og går derfor efter 49" i stedet for.
Desværre koster 49" 2300kr mere end 55" (da den var på tilbud) :(

Jeg takker mange gange for inputs... som jo ikke behøver stoppe.

Mvh Kim
Senest rettet af Kimldk 5. aug 2015, 19:48, rettet i alt 1 gang.
#218384
Kimldk skrev: Jeg fik også besluttet at 55" er for stor og går derfor efter 49" i stedet for.
Desværre koster 49" 2300kr mere end 55" (da den var på tilbud) :(
Du kan normalt ikke bedømme størrelsen ordentlig i butikken og jeg tror du har begået en stor fejl, som du endda har betalt mange penge for. Jeg sidder 2.5m fra en 55" og jeg er klar til 65". Jeg kom fra 40" og det gik vel 3 minutter med til vending, så var det bare det. Og 6" (15cm) er i øvrigt ikke meget, med mindre der er en væg i vejen ;)
#218401
Tak for input Steen.
Jeg valgte at klippe en flyttekasse til I størrelserne 55" og 49" og sætte dem op på væggen.
Det er selvfølgelig ikke helt det samme som at se på en aktiv skærm, men vi kom frem til at 55" var for dominerende I størrelsen. (Vi kommer fra 32").

Mvh Kim