Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Polk Audio MagniFi Max - FlatpanelsDK

Test: Polk Audio MagniFi Max

|


Polk Audio er formentlig ukendt land for de fleste danskere, men laver en lang række lydprodukter i den prisvenlige genre til hjemmet og biler. I hjemlandet USA hyldes de ofte for deres value-for-money kvaliteter, men hvad sker der, når man bevæger sig over Atlanten. Kan Polk Audio stadig konkurrere?

I Danmark forhandler Power og Expert Polk Audios top-soundbar, der er den såkaldte MagniFi. Den fås i størrelserne Max og Mini. Polk Audio MagniFi Max står til en vejledende pris på 6.999 kroner og MagniFi Mini koster i skrivende stund 4.999 kroner. Begge prisklasser er meget farlige, da der er benhård konkurrence med mange gode produkter og masser af god lyd til pengene.

Så hvordan står et så ærkeamerikansk produkt i lille Danmark? Vi tester Polk Audio MagniFi Max.

Priser & forhandlere:

Specifikationer

(HxBxD)Soundbar: 5.3 x 109.2 x 9.6 cm
Subwoofer: 36.9 x 37.1 x 30.8 cm
Soundbar: 2.7 kg
Subwoofer: 6.1 kg
3x HDMI (2.0b)
Optical
3.5mm AUX
Ethernet
1x HDMI (2.0b)
340W (soundbar: 180W, Subwoofer: 160W)
Pass-through: 4K, HDR & Dolby Vision
WiFi (ac standard)
Google Chromecast
Soundbar og subwoofer
Fjernbetjening
HDMI-kabel, optisk kabel, 3.5 lydkabel
AAA-batterier
Vægbeslag
Manual

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online



Første indtryk


Begge produkter forbavser allerede ved ankomst. Kasserne er elegante og når man løfter dem, bliver man overrasket over, hvor lette de er. I HiFi-verdenen vil old-school nørder formentlig fnyse en smule, da forstærkere og højttalere helst være så tunge, at man får en diskusprolaps efter at have flyttet subwooferen. Men udviklingen stopper heldigvis ikke og i takt med at forstærkere bliver digitaliseret, bliver de mere kompakte og energieffektive, blandt andet pioneret af Bang & Olufsens ICEpower.

Når produkterne pakkes ud, kan man godt se, at der er skelet til de store konkurrenter, hvor indpakningen gerne må være lidt lækker og elegant. Samtidig er produkterne og tilbehøret effektivt og logisk placeret.

Med i pakken til MagniFi Max er alt nødvendigt tilbehør, inklusiv optisk kabel og HDMI-kabel. Jeg har tidligere testet Sonys Dolby Atmos-soundbar, der koster det dobbelte, og her får man ikke engang et HDMI-kabel med. Polk Audio er ikke nærige og er godt klar over, hvilken gruppe personer, der køber deres produkter. Det kan snildt være en køber, som investerer i sin første soundbar eller en køber, der bare ønsker en nem og klar ”plug-n-play” løsning.




I kassen findes også en fin lille fjernbetjening, der passer til designet af soundbaren. Den er aflang med runde hjørner og lidt buttede former. Det gør, at den ligger rigtig fint i hånden og i brug vil det vise sig, at den har nogle fine funktioner på trods af de relativt få knapper. Fjernbetjeningen har naturligvis volumenknapper, men også justering af bassens styrke og noget Polk Audio kalder ’Voice Adjust’, der ”bare” er justering af stemmers styrke ved at hæve volumen i lejet mellem 100-250 Hz, hvor almindelig tale befinder sig. Et smart lille trick, som senere vil vise sig at spille en rolle i testen.

I bunden af fjernbetjeningen er yderligere tre knapper, hvor man kan også vælge mellem tre lydprofiler: film, sport og musik. Fjernbetjeningen ligger i øvrigt fint i hånden og fungerer glimrende i brug.

Subwooferen er nærmest mistænkelig let; som om at den blot er en hul plastikkasse. Men vender man bunden i vejret, kan man se en subwooferenhed med skummembran. Det gør enheden lettere, hvorfor der kræves en mindre magnet. Det er kraftigt medvirkende til, at subwooferen føles så utroligt let.

Soundbaren er også temmelig let og har samme bløde former, som subwoofer og fjernbetjening. Udseendet er egentlig et frisk pust i sammenligning med de europæiske og asiatiske produkter, som har mere moderne stil med skarpe linjer i bogstavelig forstand. De bløde linjer hos Polk Audio passer måske ikke så godt til et firkantet TV, men nogle gange er det netop kontraster, der skal bryde de rene linjer.

Soundbaren er imidlertid klassisk sort, så der er ingen interessante stilfarver. Midten af soundbaren består af plastik for at indikere, hvor centerenheden er placeret – i tilfælde af, at man var i tvivl.

På toppen af soundbaren sidder nogle små knapper – de samme som på fjernbetjeningen, nemlig Bluetooth-forbindelse, volumen og input. På bagsiden finder vi 3 HDMI-indgange, som burde understøtte 4K passthrough og 1 HDMI ud, eller rettere Audio Return Channel, altså den HDMI-indgang, som man vil benytte sammen med tv’et. Det efterlader dermed 3 indgange til diverse bokse. Har man både en YouSee-boks, Apple TV og en spilkonsol, bliver de hurtigt opbrugt.


 Polk Audio MagniFi Max



Alle tre HDMI indgange har såkaldt CEC (Consumer Electronic Control), hvilket gør, at tv’et kan sende styrekommandoer for at regulere lydvolumen på soundbaren. Det fungerer glimrende i praksis. Dermed behøver man ikke nødvendigvis at bruge soundbarens fjernbetjening. Desværre skal man stadig bruge soundbarens fjernbetjeningen, hvis man vil skifte lydprofil eller HDMI-input.


Selvom det ikke er mange tv-producenter, der skilter med HDMI CEC, har stort set alle det. De vil gerne gøre standarden til deres opfindelse, selvom det ikke er tilfældet. Sony kalder det ’Bravia Link’, Samsung kalder det ’Anynet+’, LG har navngivnet det ’SimpLink’ og Philips er løbet med ’EasyLink’.

3 indgange er i min optik lige i underkanten, især taget i betragtning af, at dette Polk Audios topmodel, som står til knap 7000 kroner i vejledende udsalgspris. 1 eller 2 HDMI-indgang yderligere havde lindret den værste begrænsningsangst hos potentielle købere. For købere, der ikke har tv-boks og bruger tv’ets indbyggede apps, vil det dog ikke være et problem. I sidste ende kommer det naturligvis an på din opsætning.

På bagsiden finder vi mulighed for optisk tilslutning samt AUX – også kaldet mini-jack eller 3.5mm jack – og ikke mindst netværksport. Soundbaren har også Wi-Fi og uanset om bruger kabel eller Wi-Fi kan man benytte den integrerede Chromecast-funktion til at streame musik trådløst. Spotify og andre tjenester lyder bare bedre over Chromecast end komprimeret Bluetooth, men det er da rart at have begge muligheder.


 Polk Audio MagniFi Max



Opsætning


Polk Audio henvender sig formentlig til dem, der ønsker en relativ simpel soundbar, som bare spiller, når man har sat strøm til. Det er da også, hvad MagniFi i store træk gør. Der var ingen problemer med at parre soundbar og subwoofer.

Man skal heller ikke igennem en app for at lave opsætning, man simpelthen bare sætte strøm til enhederne og trykke på tænd-knappen. HDMI ARC (Audio Return Channel) virker upåklageligt, så det grundlæggende ingeniørarbejde på enheden er i orden.

Da soundbaren ikke har nogen skærm eller menusystem, kan man sige, at funktionerne er skåret ind til benene.

Soundbaren har desuden pass-through af 4K, HDR og Dolby Vision, så i skrivende stund er soundbaren opdateret med de seneste teknologier. Soundbaren understøtter imidlertid ikke Dolby Atmos eller DTS:X, der er de nyeste lydteknologier, men da det blot er en almindelig 2.1 løsning, er det heller ikke nødvendigt. Så alt i alt fornuftige valg i forhold til at holde udgifterne nede.


Polk Audio MagniFi Max


Lyttetest: Film


MagniFi Max har tre forskellige lydprofiler og det er naturligvis meningen, at profilen ”Movie”, benyttes til film. Den klassiske testfilm, Transformers, bliver sat på og rummet fyldes med vellyd. Vi får masser af tunge eksplosioner og øreskærende effekter, når der er metal mod metal.

Bassen er tung og kommer rimelig fint ned i laveste Hertz uden betydelig forvrængning. Transformers-filmen sparer ikke på eksplosioner og bilaccelerationer, hvor den dybe bas næsten kan mærkes i maven på grund af det høje lufttryk fra den lille lette subwoofer. Det er en sand ulv i fåreklæder.

Bassen mangler lidt præcision og det er her, man godt kan mærke, at den ikke kan have mel i munden og blæse samtidig. Det udmunder sig i lydeffekter, hvor bassen skal være stram og slutte brat, hvor man i stedet kan høre, at den fortsætter et nogle millisekunder for lang tid. Det er en svær balancegang og det amerikanske lydfirma har prioriteret power fremfor finesse.

Den rå styrke i subwooferen er dog rigtig underholdende og jeg kan godt forstå, hvorfor folk kan blive forfaldne til den voluminøse bas. Film og serier handler vel i bund og grund om underholdning, så den lidt manglende præcision kan nok accepteres.

Den øvre diskant, hvor en masse lydeffekter ligger i film og serier, er også fint med. Volumen er igen god og lydeffekterne placerer sig i rummet netop, hvor de bør placeres, altså man kan skelne imellem lyde, der er lige foran næsen og lyde, der er mere afdæmpede, som om de er i baggrunden.

Diskanten har det dog med at miste pusten i forhold til bassen, når der skrues op for volumen og det var ikke rigtig muligt at finde en indstilling eller balancegang, hvor diskanten har lige så meget punch og fylde ved højere lydstyrke (dB).

Man kan så ændre indstillingen til sport-profil, hvor diskanten bliver opprioriteret og bassen mindskes, men så forvrænger diskanten hurtigere, når man skruer op for volumen. Balancen blev aldrig helt optimal.

Helt optimal er mellemtonen heller ikke. Man skulle tro det, at var hurtigt overstået, da Polk Audio reklamerer en del for deres ’Voice Adjust’-funktion, hvor man kan op eller nedprioritere mellemtonen i Hertz omkring de 100 til 250 hvor stemmelejet typisk befinder sig. Men selvom Voice Adjust er en smart funktion til at fintune, hvor højt og fremtrædende stemmerne skal være, mangler MagniFi Max noget saft og kraft. Nær maks-volumen, cirka 4 ud af 5, med Voice Adjust, er nemlig dér, hvor man normalt ville have sit stemme-niveau, og så er funktionen jo ikke helt så prangende, som Polk Audio ønsker at gøre den til.

Noget som man ikke kan ændre, er kvaliteten af stemmerne. Her efterlader MagniFi Max noget at ønske i kvaliteten. I filmen 12 Years a Slave savner vi intensitet og nerve i stemmerne, uanset om det er frygt eller glæde. Det er ikke sådan, at alting forekommer neutralt, men der mangler bare lidt detaljerigdom i stemmerne i forhold til konkurrerende produkter.

Alt i alt er MagniFi Max et fortrinligt produkt til film og serier, hvor der er gang i den. Ved dramaer og dialogprægende film savner man imidlertid lidt finesse og præcision i vokalen.

I indledningen af testen, skrev jeg, at Polk Audio ofte hyldes for deres value-for-money kvaliteter, og det kan jeg godt forstå. Der er bare et lille aber dabei. Man kan få baghøjttalere til MagniFi Max, som hedder SR og den danske pris på SR-versionen er 8000 kroner. Det lyder måske ikke som et decideret value-for-money produkt, men i USA koster Polk Audio MagniFi Max SR 600 dollars, altså godt 3700 danske kroner. Så er det altså svært at falde i svime og kaste ”godt køb” medaljer og lignende ros afsted.

Udfordringen er vel nok, at jeg udelukkende kan vurdere soundbaren ud fra den vejledende danske pris og her skal MagniFi Max kæmpe mod et arsenal af kendte mærker fra Japan, Sydkorea, Europa og USA, som bare giver lidt mere kvalitet for samme penge. Her kan Polk Audio MagniFi Max godt lyde som om den koster et par tusinde kroner for meget.


 Polk Audio MagniFi Max



Lyttetest: TV


Ved live-tv og tv-kanaler genrelt er video- og lydkomprimeringen noget hårdere end ved en Blu-ray-film. Derfor er live-tv også mere tilgivende overfor lydprodukter, da det alligevel ikke er optimal lydkvalitet, man modtager. Hvorimod en Blu-rays rene lydspor hurtigt vil fremprovokere småfejl eller manglende detaljer. Samtidig vil man ofte høre tv-kanaler TV ved lavere volumen, hvilket ikke vil presse lydsystemet på samme måde.

Som soundbar til tv-nyheder, sport og serier, der sendes live, trives Polk Audio MagniFi Max da også rigtig godt. Her vil jeg nok anbefale at sætte den i ’sports’-mode og så nyde de fremhævede stemmer.

Der er to ting, som er værd at bide mærke i. For det første, at man egentlig ikke burde skifte lydprofil. Ligesom man heller ikke bør skifte billedprofil på et TV. Det optimale ville være, at soundbaren var indstillet neutralt således, at man lader det være op til film- og tv-lydteknikerne at bestemme, hvordan deres lydunivers skal gengives

Hvis man knap nok kan høre, hvad der bliver sagt i en film, er der formentlig to grunde. 1. Det er meningen, eller 2. Kvaliteten af din mellemtone eller diskant er ikke god eller kraftig nok. I det sidste tilfælde kan jeg godt forstå trangen til at skrue op for stemmerne med Voice Adjust. Men i stedet for at lave en lappeløsning med en ekstra funktion, burde man måske gå til roden af problemet, nemlig kvaliteten af enhederne.

For det andet, så vil en ’sports’-profil ofte være den omvendte funktion, altså en funktion til at skrue ned for kommentatorstemmer, da man i stedet vil mærke stemningen i spillet. Her kan man selvfølgelig benytte Voice Adjust til at skrue ned for stemmerne, hvis det ønskes.

Men for at komme tilbage på sporet, så har MagniFi Max’ sine styrker ved live-tv, hvor stemmerne står klar og tydeligt, når den indstilles i sports-tilstand. Glemmer man at gå fra ’Movie’ hører man hurtigt, at stemmer drukner i bas og generelt står for svagt, med mindre Voice Adjust justeres.

Hvis man bliver i sports-profilen og er begejstret for en film, musikudsendelse eller sportevent, hvor man skruer op, kan man dog lidt hurtigt ane, at den øvre diskant forvrænger og lyder irriterende med ekstra støj. Det er ikke kritisk, men igen et bevis på, at soundbaren godt kunne have brugt en anelse bedre højttalerenheder.


Polk Audio MagniFi Max


Lyttetest: Musik


Til musikdelen af testen, blev der primært benyttet Chromecast. Bluetooth blev kun benyttet ganske kortvarigt for virkelig at tjekke, at funktionen virkede, hvilket den gør. MagniFi kan i øvrigt også arbejde sammen med Google Home, hvor man via stemmen kan styre forskellige produkter. Google Home-integrationen er ikke testet, da Google Assistant endnu ikke taler dansk.

For eksemplets skyld ville Google Home-integrationen tillade stemmekommandoer såsom ”Hi Google, play my test music playlist on Spotify”, hvorefter jeg kunne nyde mine testnumre, som lydprodukterne generelt skal kæmpe med.

I stedet gør jeg det manuelt og lægger ud med Eric Claptons ’Tears in Heaven’ i en såkaldt ”Unplugged” live-session, hvor guitaren og Claptons vokal er det primære fokus. Vokalen føles svag og på nærmest mirakuløs vis, formåede Polk at snige lidt bas ind i sangen, selvom det ikke hører sig til. Gennem nummerets 4 minutter sad jeg og undrede mig. Soundbaren burde være bedre end dette – og det er den da også.

Årsagen er simpel: Soundbaren stod stadig i film-profil. Jeg fik prompte skiftet til ’Music’-profil, hvorefter bassens dominans forsvandt. Vokalen blev let støvet og der kom flere nuancer ind i musikken, med naturlige ”urenheder” i stemmen – som det bør være. Dynamikken føles helt naturlig, så mellemtonen er rigtig fint afstemt i ’music’ profilen. Der manglede dog stadig rumfornemmelse, da det er en live-optagelse og der dermed lidt naturligt ekko.

Bassen kom senere på lidt af en prøve med James Blakes ’Limit To Your Love’. Den veksler mellem stramme elektroniske baslyde og bulderbas. Bulderbassen, der skal give summen i maven, virkede fint, men den stramme bas kunne MagniFi Max ikke lavere. Den mangler simpelthen præcision. Det er i sig selv ikke noget større mysterium, da de fleste soundbars er bygget med det primære formål at gengive filmlyd, men det er en sang, der virkelig stresstester systemet og skiller fårene fra bukkene, især i denne prisklasse på under 10.000 kroner.

En anden stresstest i helt modsatte grøft er Jeff Buckleys ’Hallelujah’, hvor de høje toner kommer på overarbejde sammen med Buckleys overdramatiske stemme, der i denne soundbar var knap så udtalt og teatralsk. Det gør muligvis sangen bedre som baggrundsmusik, men lægger også en dæmper på hele den melankolske sfære, som sangen bør udstråle.

Som en sidste test, for at teste de høje toner, blev Minnie Rippertons ’Lovin’ you’ sat på repeat et par gange og hendes veltrænede, spinkle stemme havde svært ved at ramme de højeste noter helt rent – altså i soundbaren.

Polk Audio har mulighed for at udsende softwareopdateringer til enheder og netop som testen var færdig, kom der en equaliser-rettelse til musik-profilen. Dette gjorde sourdbaren en anelse bedre. Den kommer dog ikke helt i mål i forhold til konkurrenterne, men det er da et plus, at de retter fejl og kommer med forbedringer efter salgsstart.

Polk Audio MagniFi Max er en soundbar, der er lavet til mainstream-film. Den performer rigtig fint i hverdagen, men den halter på musikdelen, i hvert fald hvis du søger den ægte oplevelse. Hører man primært mainstream pop og rock som baggrundsmusik, kan den muligvis slå an, men nyder man musik findes over en bred kam, findes der en del andre soundbare, som gør det bedre.

Som en lille krølle på sound-modes, kan det nævnes, at det ikke er muligt at få lydprofilerne til at ændre sig automatisk, når man skifter HDMI-port eller når man aktiverer f.eks. Chromecast via Spotify eller lignende. Det foregår manuelt.


Polk Audio MagniFi Max



Konklusion


Polk Audio MagniFi Max byder på en stor subwoofer med masser af punch og power, men syner udadtil som en tynd og smal soundbar. Den er meget nem at opsætte, men har alligevel indbygget Chromecast og Google Home-support, ligesom den også håndterer passthrough via HDMI af 4K, HDR og Dolby Vision. Desværre er der kun 3 HDMI-indgange, så man skal ikke have særlig mange eksterne bokse, før man løber tør.

Annonce:
Soundbaren leveres med en lille og fin fjernbetjening, som styrer det hele. Den tillader bl.a., at man skifter imellem forskellige lydprofiler (film, sport og musik). Desværre er der ingen profil, der hedder ’neutral’, og det burde der være, idet alle tre lydprofiler er ret karismatiske og påvirker lydbilledet lige lovlig meget.

Når man ser film i film-profil, får man et stort lydbillede med masser af power og en kraftig bas, men vokalen bliver mast i den voldsomme power. Polk Audios ingeniører har udviklet en funktion, der hedder ’Voice Adjust’, hvor stemmerne får mere volume. Isoleret set er funktionen rigtig fin og interessant, men centerhøjttaleren er simpelthen af for ringe kvalitet. Jo mere man skruer op for Voice Adjust, desto mindre bliver vokalens præcision.

Som hverdagssoundbar, trives MagniFi Max. Det er netop i disse scenarier, at soundbaren viser sig fra sin bedste side og er mest i balance. Er man ude efter en almindelig soundbar, hvor tv-indhold suppleres af en god film af og til, så er MagniFi Max ikke helt dum. Lytter man derimod til musik, bør man kigge andre veje. Her falder Polk Audio igennem med manglende detaljer i vokalen og for upræcis subwoofer.

Alt i alt har Polk Audio MagniFi Max meget at byde på, men lyden er for ubalanceret og som helhed er det vores oplevelse, at den er lidt for dyr. Vi mener også, at centerhøjttaleren burde være af højere kvalitet, samtidig med, at ingeniørerne burde have brugt flere timer på at skabe én balanceret lydprofil fremfor tre ubalancerede.


Priser & forhandlere:


Stor volumen
Nu og nær fremtidssikret
Pænt design
Kraftfuld subwoofer


Manglende lydfinesse
Svag centerenhed
Lydmodes er ubalanerede
Ikke optimal til musik


Nærmeste konkurrenter





Flere anmeldelser

Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

01 Mar 2024 |

Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

23 Feb 2024 |

Test: Sony A95L (QD-OLED)

21 Dec 2023 |

Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

07 Sep 2023 |