Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonBenQ XL2410T test - FlatpanelsDK

Test: BenQ XL2410T

| (@flatpanelsdk)


BenQ XL2410T test

BenQ har lanceret deres første 120 Hz skærm kaldet XL2410T, og selvom BenQ er sent ude i forhold til de andre producenter, ligner XL2410T en interessant tilføjelse til 120 Hz markedet. XL2410T har blandt andet 1920x1080 opløsning og 120 Hz TN-panelet muliggør også 3D-spil. BenQ understreger desuden, at XL2410T er blevet udviklet i samarbejde med to professionelle Counter-Strike spillere, for optimal ydelse.

Men er BenQ XL2410T lige så god som de andre 120 Hz skærme såsom LG W2363D og Samsung 2233RZ? Og hvad med input lag og 3D-billedkvalitet? Find ud af dette i denne første og eksklusive test af XL2410T på FlatpanelsDK.

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev for at få en e-mail, når nye anmeldelser er online. Tilmed dig også Flatpanels RSS feeds

This review in English: BenQ Xl2410T review


Størrelse:23,6" Wide (LCD)
Opløsning:1920x1080
Responstid:2 ms (g2g)
Kontrastforhold:1000:1
Lysstyrke:300 cd/m2
Farveunderstøttelse:Op til 16.2 millioner farver
Signal processering: 6 bit per farve + FRC
Betragtningsvinkler (H/V):170/160
Dot pitch:0,2715
Paneltype:TN panel med LED
Vægmontering:
Størrelse (HxBxD:34.7cm x 57.0cm x 6.3cm (uden fod)
Vægt: 6.37 Kg
Indbyggede højttalere
Ergonomi
Tilt
Drejefod
Højde
Pivot
Indgange
VGA
DVI
DisplayPort
Audio (type) (hovedtelefon udgang)
S-video
Komposit
Komponent
HDMI
Andet

Pris og forhandler:

Sammenlign BenQ produkter som BenQ XL2410T hos PriceRunner.


De første indtryk

BenQ XL2410T har et typisk sort design, ligesom de fleste skærme i dag. Rammen er dog skabt i mat plastik fremfor blankt plastik, så du ikke behøver at bekymre dig om reflektioner fra vinduer og lamper.

BenQ XL2410T test


Foden er rektangulær og fungerer som et solidt fundament for skærmen. Med XL2410T giver BenQ brugerne mulighed for at dreje, højde og tilte skærmen. XL2410T selv har endda en pivot-funktion.

BenQ XL2410T test


Så omfattende ergonomiske indstillingsmuligheder er ikke normen for gamer-skærme i dag, og jeg er sikker på mange brugere vil sætte pris på den ekstra fleksibilitet.

BenQ XL2410T test


Indgangene er blevet integreret på bagsiden af skærmen og nedenfor kan du se DVI, D-SUB (VGA) og HDMI-indgangene. På den ene side af skærmen findes et hovedtelefonstik.

BenQ XL2410T test


Knapperne er placeret på højre side af rammen sammen med nogle logoer.

En PBP-funktion (Picture by Picture) er tilmed integreret, og du kan kombinere DVI/HDMI samt HDMI/VGA, men ikke DVI/VGA. Se billedet nedenfor.

BenQ XL2410T test


BenQ XL2410T leveres endeligt med noget udstyr fra Zowie i kassen.

BenQ XL2410T test


I menuerne har XL2410T følgende indstillingsmuligheder: lysstyrke, kontrast, skarphed, farve (RGB kun i user-game profilerne), AMA (overdrive), Instant mode, dynamisk kontrast og farveformat.

Du kan også vælge mellem disse billedprofiler: Film, Foto, sRGB, Eco, Standard, FPS, User Game-1, User Game-2.

Strømforbrug

Sammenlign strømforbruget på tværs af fladskærme vha. vores nye interaktive applet her: Sammenlign strømforbrug på fladskærme

Du kan se strømmålingerne på BenQ Xl2410T nedenfor.

Standby0.5 W0.5 W
PC32 W24 W


Efter kalibrering målte jeg et strømforbrug på 24 W, hvilket er lavere end på LG W2363D. Den primære årsag hertil, er LED-baggrundsbelysningen i XL2410T. Stand-by forbruget blev målt til 0,5 W.

Forud for testen

Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning. Grafikkortet er et Geforce 7900GTO.

Skærmen vil blive testet og vurderet ud fra monitorTest her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.

Billedkvalitet på BenQ XL2410T

Billedkvalitet på BenQ XL2410T er målt nedenfor i skærmens standardindstillinger, hvor vi ikke har justeret på noget. Skærmen står som standard i billedprofilen kaldet FPS.

BenQ XL2410T test


For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:

Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).

  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.
  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.
  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.
  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.
  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.

    Standard billedindstillingerne giver ikke særlig pænt billedkvalitet. Jeg målte ret markante farveafvigelser, fortrinsvis fordi gamma var alt for lav, og steg fra 1,22 i de lyse nuancer til 1,76 i de mørke nuancer.

    I praksis betyder dette, at stort set alle farver er for lyse og overmættede, og selvom det er et kendt trick, som producenterne bruger til at give mere farvestrålende og iøjnefaldende billedegenskaber, så er resultatet for ekstremt på XL2410T. Du kan se, at farveafvigelser er ganske væsentlige i grafen til højre ovenfor.

    Farvetemperaturen er en anelse for lav, hvilket resulterer i lidt for rødlige billeder. Lysstyrken blev målt til 236 cd/m2, hvilket er optimalt til spil i kraftigt oplyste rum.

    Læs mere om hvad udtryk som farvetemperatur og gamma betyder for billedet i praksis i denne artikel: Hvordan ser det forkerte billede ud?

    Jeg ønskede naturligvis at forbedre billedkvaliteten på XL2410T, så jeg skiftede til sRGB profilen på XL2410T og tog en ny måling. sRGB profilerne på skærme er typisk dem med de bedste billedegenskaber.

    BenQ XL2410T test


    sRGB profilen er langt bedre, men ikke perfekt. Gamma stiger fra 1,75 i de lyse gråtoner til 2,36 i de mørke gråtoner. Det betyder, at de mørke nuancer i billedet er for mørke og de lyse nuancer er for lyse, men billedet er helt klart mere naturligt og afbalanceret i sRGB-profilen i forhold til FPS-profilen.

    Grafen viser desuden, at farveafvigelserne er mere moderate, og det er også ganske sandt i praksis, men farvetemperaturen er dog en anelse for lav i forhold til vores mål på 6500 Kelvin. En for lav farvetemperatur betyder, at billedet bliver for rødligt.

    sRGB profilen er acceptabel for en gamerskærm, men jeg ønskede at forbedre billedkvaliteten yderligere, så jeg gik videre for at foretage en kalibrering af XL2410T. Nedenfor kan du se mit resultat.

    BenQ XL2410T test


    Det er desværre nødvendigt at skifte til en af profilerne kaldet User Game-1 eller User Game-2, hvis man ønsker at justere RGB (rød, grøn, blå) farveindstillingerne. Disse indstillinger er låst i sRGB profilen – samt alle de andre billedprofiler. Og idet de to User Game profiler som udgangspunkt har meget ekstreme og skæve billedegenskaber, der svarer til FPS-profilen, nåede jeg aldrig et anstændigt kalibreringsresultat. Som du kan se, er farveafvigelserne synlige, selv om jeg nåede tæt på 2,2 gamma og en farvetemperatur på 6527 Kelvin.

    Bemærk også, at User Game 1 profilen har et skævt farvespektre (venstre graf) i forhold til vores mål. Dette var ikke tilfældet i sRGB profilen og jeg ville ønske BenQ tillod kalibrering i sRGB profilen, ved at åbne op for f.eks. indstillinger af farver (RGB). Faktisk er resultatet lidt besynderligt, idet BenQ traditionelt har leveret skærme med ganske naturlige farver, som vi over flere omgange har rost.

    Mine kalibrerede indstillinger ses herunder.

    Billedprofil:sRGB
    Lysstyrke35
    Kontrast50
    Sharpness:3
    Gamma:2.2
    AMA:On
    Instant mode:On


    Som nævnt før, anbefaler jeg, at man bruger sRGB-profilen. Så selvom der i de to User Game profiler er adgang til indstilling af RGB (rød, grøn, blå) vil du få bedre resultater med sRGB profiler, som giver mere naturlig og balanceret billedkvalitet.

    Jeg går nu videre til at undersøge XL2410T i praksis, og det første jeg bemærkede var, at XL2410T har et mat panel, som reducerer refleksioner fra vinduer og lamper. Rammen på skærmen er tilmed mat, hvilket betyder, at der heller ikke opstår distraherende refleksioner i denne.

    Jeg gik videre til at undersøge farvenuanceringen, som er et udtryk for hvor godt skærmen skelner de mange forskellige farver fra hinanden. Vi undersøger farvenuanceringen vha. flydende gradienter (for eksempel en flydende overgang fra rød til sort) og målet er, at gradienten er helt flydende og at der ikke opstår ”bånd” i farveovergangen mellem de to farver.

    BenQ XL2410T har nogle problemer med at gengive vores gradienter og jeg så tendens til ”bånd” i de mørke og semi-mørke farver. Det betyder, at ikke alle farver skelnes fra hinanden. Dette er typisk for gamerskærme og vi så et lignende resultat på for eksempel Samsung 2233RZ, men sammenlignet med IPS og VA-paneler, er forskellen absolut mærkbar, og BenQ XL2410T er ikke egnet til farvekritisk arbejde og fotografisk arbejde.

    Nedenfor har jeg målt sortniveau, lysstyrke og kontrastforholdet.

    Sortniveau0.27 cd/m20.13 cd/m2
    Lysstyrke236 cd/m299 cd/m2
    Kontrastforhold874:1762:1
    Kontrastforhold +/- 50


    Efter kalibrering målte jeg et sortniveau på 0,13 cd/m2 ved en maksimal lysstyrke for hvid på 99 cd/m2 (de to tal divideret med hinanden giver kontrastforholdet). 0,13 cd/m2 sort er et pænt resultat og bedre end hvad vi målte på LG W2363D og Alienware AW2310, hvilket betyder, at den sorte farve er dybere og mere intens på XL2410T. Sortgengivelsen er på niveau med Asus VG236H.

    Sammenlignet med de bedste VA-paneler, såsom Eizo EV2333H, er TN-panelerne imidlertid stadig bagefter. På EV2333H målte vi et sortniveau på 0,04 cd/m2.

    99 cd/m2 lysstyrke for hvid er naturligvis lavt til 3D-spil, så her bør du øge baggrundsbelysningen i skærmens menu vha. ”lysstyrke”-indstillingen, hvilket også betyder, at sortniveauet øges en smule.

    Shadow detail – skærmens evne til at skelne de mørkeste nuancer fra hinanden – er fair, men ikke god. De 3-4 mørkeste gråtoner, når skærmen er indstillet i sRGB-profilen, vises blot som sort. Det betyder, at der mistes nogle detaljer i billedet i mørke spil og film.

    Endelig undersøgte jeg XL2410T i et helt mørkt rum for at se, om panelet har tendens til ujævn lysfordeling eller det som ofte kaldet clouding eller backlight bleeding, hvilket er en typisk fejl på mange LCD-TV og LCD PC-skærme i dag.

    BenQ XL2410T test


    Det eksemplar af BenQ XL2410T jeg testede, havde desværre lidt ujævn lys i bunden af panelet, samt en anelse i de to øverste hjørner. Desværre så jeg også det ujævne lys til tider i film og spil.

    Responstid og spil

    Responstiden er vigtig, men 120 Hz er formentlig en større forbedring for gamere. Hvis du leder efter en 120 Hz skærm kender du måske allerede fordelene ved 120 Hz paneler; herunder hurtigere respons og mere flydende billeder i spil. For mere information omkring 120 Hz teknologien se f.eks. testen af LG W2363D her.

    Det samme gælder for BenQ XL2410T. 120 Hz panelet forbedrer spilydelsen betydeligt. Responstiden på BenQ XL2410T er generelt god, og jeg så kun en meget beskeden mindre til sløring i hurtige bevægelser. Responstiden er tæt på konstant i mørke og lyse farveovergange, hvilket i praksis betyder, at du vil opleve den samme mængde sløring i mørke spil og lyse spil. TN-paneltypen er også stadig den hurtigste LCD-panelteknologi og bør foretrækkes til gaming over IPS og VA.

    Jeg så dog en mindre tendens til Overdrive slør (overdrive trailing). Det var let at spotte i vores stresstest, men jeg så det også et par gange i mørke spil. Overdrive trailing er forskellige fra traditionelt slør på grund af den glorie-agtige slør-effekt der opstår omkring objekter i bevægelse – f.eks. en bold på en fodboldbane.

    XL2410T anvender en såkaldt AMA-teknologi, som dybest set er en Overdrive-teknologi i lighed med dem de andre producenter udnytter til at forbedre responstiden. AMA er som udgangspunkt aktiveret, og hvis du deaktiverer AMA, elimineres overdrive sløret. Til gengæld forstærkes det traditionelle slør betydeligt, så jeg anbefaler, at du lader AMA forblive aktiveret.

    Et andet vigtigt aspekt for spilydelsen er input lag, der skal være så lav som mulig. Input lag er den forsinkelse der er på signalet fra det bliver modtaget til det bliver vist på skærmen. Mine indledende tests indikerede gode input lag resultater på BenQ XL2410T, men jeg ønskede at bekræfte dette i en side-by-side sammenligningstest med G W2363D. Begge skærme er tilsluttet vha. en DVI-splitter.

    BenQ XL2410T har en såkaldt ”Instant Mode” som fungerer på samme måde som ”Thru Mode” på LG W2363D. Disse teknologier skal i teorien reducere input lag til 0 ms.

    Nedenfor kan du se to sammenligninger af de to skærme med Thru-mode aktiveret, taget med et Canon EOS med hurtig lukketid og høj ISO. Som du kan se, er billederne perfekt synkroniseret, og fordi vores reference W2363D allerede er blevet målt til 0 ms input lag, har BenQ XL2410T også 0 ms input lag.

    BenQ XL2410T test
    BenQ XL2410T left vs. LG W2363D right


    Jeg prøvede at slukke for Thru-mode på LG W2363D. Som du kan se er BenQ XL2410T nu omkring 20 ms hurtigere.

    BenQ XL2410T test
    BenQ XL2410T left vs. LG W2363D right


    Instant mode-indstillingen er tilgængelig i alle de forskellige farveprofiler på XL2410T.

    3D-billedkvalitet på BenQ XL2410T

    Jeg vil ikke sige så meget generelt omkring 3D-billedkvalitet og 3D-oplevelsen, men i stedet henvise til testen af Alienware AW2310 her for en introduktion til 3D-spil på PC-skærme. Jeg brugte samme Nvidia 3D Vision system til at teste BenQ XL2410T.

    BenQ XL2410T test


    BenQ XL2410T er ret identisk med Alienware AW2301 på dette punkt. Jeg mener stadig, at LCD-teknologien er en smule for langsom til at gengive perfekt 3D-billedkvalitet og samtlige 3D LCD-skærme på markedet i dag har lidt småproblemer med crosstalk.

    3D-spil kan nemt afvikles på XL2410T og panelet har en høj maksimal lysstyrke til at kompensere for det fald der sker i lysstyrken pga. 3D-brillerne. Men som sagt, så kan der bemærkes en smule crosstalk i de fleste spil, og jeg mener producenterne bør arbejde på at integrere eksempelvis scanning backlights i PC LCD-skærme i fremtiden.

    Betragtningsvinkler

    Betragtningsvinklerne er ikke særlig brede og farveintensiteten reduceres betydeligt fra store vinkler. Fra siderne ændrer farverne karakter og bliver mørkere og fra toppen, bliver billedet udvasket.

    BenQ XL2410T test


    BenQ XL2410T test


    Gengivelsen af sort reduceres også fra brede vinkler. Se billedet herunder.

    BenQ XL2410T test


    Konklusion

    BenQ XL2410T har en mat, sort ramme og omfattende ergonomiske indstillingsmuligheder, hvilket er et stort plus. Skærmen føles robust og den integrerede HDMI-indgang giver brugerne mulighed for at tilslutte andre enheder, selv om det dog ikke er en fuld HDMI 1,4 indgang. En PBP (Picture-by-picture) funktion er tilmed integreret og XL2410T leveres med noget Zowie udstyr i kassen.

    Standard billedprofilen kaldet FPS havde alt for ekstreme billedkarakteristika og out-of-box billedkvaliteten var derfor ikke særlig god. sRGB-profilen har langt mere naturlige farver, men dog ingen mulighed for at tilpasse RGB (rød, grøn, blå). Man kan tilgå RGB-indstillingerne i en af de to såkaldte User Game-1 eller Bruger Game-2 billedprofiler, men disser er også for ekstreme og har for overmættede farver, så jeg anbefaler, at man anvender sRGB-profilen på XL2410T.

    Farvegengivelsen er fair, men ikke fantastisk. Sortniveauet er et af de bedste vi har målt på en 120 Hz TN-baseret skærm, men desværre havde vores testeksemplar af XL2410T lidt problemer med ujævn baggrundsbelysning i bunden af panelet, ligesom den sorte farve blev synligt reduceret (blev mere grålig) fra brede vinkler, pga. skærmens begrænsede betragtningsvinkler.

    Spilydelsen på XL2410T er rigtig god. 120 Hz panelet skaber en flydende og gennemført spiloplevelse, og vores input lag test viste, at XL2410T har 0 ms input lag på grund af den velfungerende Instant Mode, der er sammenlignelig med LGs Thru Mode på LG W2363D. XL2410T har næsten ingen sløring på hurtige bevægelser, men vi så dog desværre en lille tendens til overdrive slør.

    Alt i alt leverer BenQ XL2410T en rigtig god spilydelse, med overdrive slør som det eneste kritikpunkt på spildelen. På den anden side er farveegenskaberne ikke særlig imponerende. Vi havde også håbet på bredere betragtningsvinkler og mindre tendens til ujævn baggrundsbelysning. Med det in mente og ved en direkte sammenligning til LGs 120 Hz skærm, synes jeg alt i alt LG W2363D ligner et bedre valg.

    Pris og forhandler:


    120 Hz panelBilledkvalitet direkte fra kassenSpil
    SortniveauInhomogen baggrundsbelysning Multimedia
    Ergonomisk fod og mat rammeBetragtningsvinkler og reduktion i sort fra vinkler
    ResponstidOverdrive slør
    Ingen input lag Ingen RGB indstillinger i sRGB profil



    BenQ XL2410T debat

    Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: BenQ XL2410T debat



  • Flere anmeldelser

    LG CX

    Test: LG CX OLED

    24 Mar 2020 | Rasmus Larsen |
    Philips OLED934 test

    Test: Philips OLED934

    25 Nov 2019 | Torben Rasmussen |
    Beosound Stage

    Test: B&O Beosound Stage

    18 Nov 2019 | Torben Rasmussen |
    Sennheiser Ambeo soundbar

    Test: Sennheiser Ambeo soundbar

    10 Oct 2019 | Torben Rasmussen |