Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonEizo S2411W test - FlatpanelsDK

Test: Eizo S2411W

|


Indledning


Eizo lancerede sidste år deres S2110W og S2410W, der skulle fungere som allround skærme til personer, der samtidig krævede skærme af god kvalitet. Eizo har nu fulgt op på disse modeller med de to nye modeller kaldet S2111W og S2411W.

I forhold til sidste generation, har Eizo nu integreret dynamisk kontrastforbedringssoftware, outline enhancer, samt flere andre funktioner. Derudover har man naturligvis bibeholdt funktioner som ArcSwing foden, 10-bit gamma LUT-tabel mm.

Vi kigger i denne test nærmere på 24 tommer versionen, S2411W.

Produktet er venligst udlånt af Eizo

Panelstørrelse:24" (widescreen)
Opløsning:1920 x 1200
Responstid:6 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold:3000:1 (dynamisk)
Lysstyrke:450 cd/m²
Farveunderstøttelse:16.7 Millioner farver
Farvespektregengivelse:72 % af NTSC
Signal processering: 8 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V):178°/178° (kontrasttab 10:1)
Dotpitch:0.270 mm
Panelnummer (Type):S-PVA (Samsung LTM240M2)
Strømforbrug:110 W
Vægmontering:
Størrelse (HxBxD): 35.9cm x 48cm x 23.cm (med fod)
Vægt10,2 kg
Justeringsmuligheder

· Tilt
· Swivel
· Højde
· Pivot
Indbyggede højttalere:
Indgange
· VGA (kan dog konverteres gennem DVI indgang)
· DVI (2 stk.)
· Audio (type)
· SCART
· S-video
· Komposit
· Komponent
· HDMI
· Andet HDCP
Medfølgende kabler
· Strøm
· VGA (VGA->DVI)
· DVI
· Audio (phono)
· USB upstream
· S-VHS
· HDMI
Medfølgende software:

Eizo Utilities

Pixelgaranti:-
Diverse:Quick Start Guide, Manual på CD


Pris og forhandler:


De første indtryk


Eizo S2411W har et tilsvarende design til den 21 tommer skærm fra Eizo, som vi havde til test i marts 2006, så jeg genbruger noget af teksten herfra og tilføjer, hvor jeg synes det er nødvendigt.

Highslide JS


Det første man lægger mærke til ved udseendet er, at S2411W er en relativt stor skærm, både hvad angår billedet, men bestemt også bagpartiet. Samtidig får man dog også hurtigt en følelse af, at man sidder med en skærm, hvor byggekvaliteten er i orden. Lige så snart man pakker den ud og sætter på bordet, har Eizo S2411W fortalt sin historie. Der _er_ tale om et kvalitetsprodukt, hvor man ikke nødvendigvis går på kompromis med forskellige aspekter for at skabe en ultra tynd skærm.

Highslide JS


Hele skærmen er i et sort robust materiale. Det gør også skærmen relativt tung, dog uden at være urimelig tung. Den står meget stabilt på bordet – så stabilt at man næsten tror det gør den klodset. Det er S2110W dog ikke - tværtimod. Med et skub på rammen drejer skærmen nemlig rundt på den smarte drejeskive, der er integreret under foden.

Highslide JS


Skærmen har ikke en decideret højde- eller tiltfunktion; Eizo har nemlig i stedet sat rammen på deres egne ergonomiske fod, det såkaldte ArcSwing system. I bund og grund betyder det, at rammen er monteret på en buet stang, hvorpå den kan køre op og ned. Det medfører, at man samtidig tilter skærmen en smule bagover, hvis man kører den længere ned i højden og omvendt, hvis man hæver den igen.
Det fungerer rigtig godt, men kræver at man tager et fast greb med begge hænder.

Det er ikke muligt at sætte skærmen i pivot.

Highslide JS


Knapperne på skærmen er berøringsfølsomme og reagerer font selv ved de mindste tryk. Man har mulighed for både at trykke på kildesignal, autoadjustment, OSD styring vha. 4 retningsknapper og sidst en tænd/sluk-knap.
Følsomheden på knapperne synes jeg er forbedret i forhold til sidste generation af skærmen, hvor de godt kunne føles en smule for overfølsomme og tunge i det.
De er lidt svære at se i mørke, så de anbefales at man kaster sig ud i kalibreringen mens det er lyst – men de bemærkes ikke ligesom mange af de plastikknapper der sidder på skærmen nu til dags.

En smart feature er, at de knapper som ikke bruges under navigering i OSD, slås fra. På den måde kommer man heller ikke til at slukke skærmen, mens man sidder og indstiller den. Det kunne være meget irriterende i og med knapperne faktisk er berøringsfølsomme og ikke sidder med et kæmpe mellemrum.

I OSD kan man styre alverdens ting og det er også på dette punkt Eizo tit skiller sig ud fra deres konkurrenter. Man kan indstille farvetemperatur med skridt på 500K, gain (det samme som RGB), hue og saturation for hele billedet, hue og saturation for ”6 color” og gamma med skridt på 0.1,
Man kan også vælge ud fra en af de 5 forudindstillede profiler, som hedder; custom, movie, picture, text og sRGB.

Highslide JS


Der er ingen kontrastindstilling på skærmen. Eizo S2411W indstiller nemlig selv kontrasten og mine senere målinger viste, at den gjorde det ganske fortrinligt.

En smart lille feature er desuden også, at man har mulighed for at slukke dioden, som indikerer om skærmen er tændt eller ej.

Highslide JS


Eizo S2411W kommer desuden med et par praktiske programmer på en cd. For at installere disse skal man huske at tilslutte USB kablet, som medfølger. Et af programmerne kan simulere farveblindhed, så en grafiker kan være sikker på, hvordan et billede ser ud for en farveblind.
Det andet program giver brugeren mulighed for at indstille skærmen direkte fra computeren. Der er også en feature, der tillader at lægge en kalender for hvornår skærmen skal tænde og slukke.

Forud for testen


Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning. Grafikkortet er et Geforce 7900GTO.

Skærmen vil blive testet og vurderet ud fra monitorTest her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.

Billedkvalitet


Jeg har taget en måling “out-of-box”, som du kan se herunder.

Highslide JS



For de nye, opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:

Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).

  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.
  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.
  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.
  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.
  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.

    Eizo S2411W har utrolig præcis billedgengivelse allerede ”out-of-box”, og faktisk mere præcise farver end både den tidligere testede S2110W fra sidste generation og netop testede NEC 2690WUXi.

    Sort er målt til 0,3 cd/m2, og det er vel og mærke ved en brightness på hele 400 cd/m2.

    Billedet er utrolig flot i praksis. Den største afvigelse er som grafen også antyder, den blå farve, og man kan også godt se, at afvigelsen er gældende i praksis.

    Jeg tog nu en ny måling, hvor jeg kalibrerede skærmen og efterfølgende snakker vi lidt mere om den praktiske gengivelse.

    Highslide JS



    Som du kan se, så er farveafvigelserne nu meget mindre og jeg skal prøve at komme lidt ind på hvad jeg har gjort. Skærmen har gode muligheder for at blive indstillet korrekt. I denne omgang har jeg ladet saturation og hue være urørte. Jeg tager udgangspunkt i gain, men man kan også anvende 6 color systemet.

    For gain står alle værdier på 100 %, hvilket altid er lidt tricky, når man skal indstille. Det betyder, at man kun kan reducere farverne – og ikke hæve dem. Hvis man starter med at tage et nyt udgangspunkt, betyder det dog for det meste ingenting. Farverne bliver ikke matte eller mindre intense, for der er et forhold mellem de tre grundfarver i gain indstillingen.

    Jeg startede med at sætte grøn 4 skridt ned. Grøn indstiller jeg som udgangspunkt næsten altid først på, da den har størst overordnet påvirkning. Ved at indstille på grøn, balanceres rød og blå også tit.

    Jeg reducerede herefter blå med 5 skridt, rød 3 skridt og grøn 2 yderligere. Altså i alt 6 skridt for grøn. Dette gav en ret præcis balance for de tre grundfarver.

    Brightness reducerede jeg til 23 %, hvor den som standard stod på 100. Ved 23 %, måles brightness til 117 cd/m2.

    Sort målte jeg efter indstilling til 0,1 cd/m2.

    Out-of-BoxEfter kalibrering
    Sortniveau0,3 cd/m20,1 cd/m2
    Brightness (lysstyrke)400 cd/m2117 cd/m2
    Kontrastforhold1333:11170:1
    Kontrastforhold angivet med en usikkerhed på +/- 200


    I praksis er billedet også utrolig flot. Jeg roste i sin tid S2110W for den praktiske gengivelse og præcision som den havde i billedet, og det er samme historie for S2411W. Ud over at skærmen naturligvis er større, så er der mange paralleller i gengivelsen.

    Jeg er stadig ganske imponeret over, hvad Eizo kan levere i denne prisklasse, og det er helt tydeligt, at Eizo lægger værdi i at levere en skærm, der kan gengive et meget præcist billede.

    Flydende gradienter er helt flydende og gengivet næsten uden fejl. Farverne generelt er meget præcise og naturtro.

    Jeg savner en smule bedre nuancering i det helt mørke nuancer, men det er tit det kompromis man tager, når man gerne vil have en dyb gengivelse af sort. Jeg kan skelne skridt på 3 % på forsiden i vores monitorTest.

    Jeg har taget et billede af skærmens sortgengivelse i et helt mørkt rum herunder:

    Highslide JS



    Skærmen havde ingen pixelfejl.

    De to nye funktioner, Outline Enhancer og Contrast Enhancer, skal sørge for henholdsvis at bibeholde skarphed og forbedre kontrasten. Den første svarer lidt til en sharpness på Tv, mens den sidste er en dynamisk kontrastfunktion. Selv om Contrat Enhancer fungerer bedre end de fleste dynamiske kontrastfunktioner, foretrak jeg at slå begge fra.

    Responstid og spil


    Eizo S2411W viser samme gode takter, som jeg så på den tidligere generation i form af S2110W modellen. S2411W er da også hurtigere, men det er på bekostning af en smule mere Overdrive trailing.

    Jeg forsøgte at fremprovokere overdrive trailing (den hvide glorie effekt) i vores test værktøj, og her er som sådan det eneste sted jeg så det under testen. Det er absolut minimalt, og jeg så den kun ved teoretiske test, så overordnet set, er S2411W hurtigere end den tidligere generation af Eizo skærmene. Overdrive trailingen var desuden kun synlig på mellemgrå nuance.

    Skærmen egner sig dog stadig ikke til de allerhurtigste spil, og der er stadig noget vej til de hurtigste TN paneler, der typisk sidder i 19 tommer skærme. Jeg finder dog S2411W egnet til langt de fleste spil og henseender. En så stor skærm er også ideel til filmredigering og til dette er responstiden heller ikke en akilleshæl.

    Widescreen spil ser super flotte ud. Både pga. det store format, men mest pga. den meget høje opløsning. Det kræver naturligvis et ret kraftigt grafikkort, men alternativt har man også muligheden for at vælge 1:1 mapping eller bibeholde det korrekte forhold i 5:4 eller 4:3 opløsninger.

    Film og betragtningsvinkler


    Film gengives flot og grundet den minimale mængde Overdrive trailing, så er der relativt lidt video noise. Widescreen formatet og de 24 tommer bidrager også til en positiv oplevelse ved filmgengivelse.

    At baggrundsbelysningen er så homogen gør også, at de små sorte bjælker som der kommer af forskellen mellem 16:9 widescreen og 16:10, er gengivet som sorte.

    Betragtningsvinklerne er overordnet set gode og minder meget om andre S-PVA baserede skærme. Fra vinkler får sort et lidt grønligt skær og mister intensiteten en smule.

    De andre farver sker der ikke så store ændringer ved fra vinkler og det er meget positivt, men der er plads til lidt forbedringer. S-IPS panelerne har dog stadig bedre betragtningsvinkler.

    Jeg har taget de sædvanlige billeder af betragtningsvinklerne herunder:

    Highslide JS


    Highslide JS



    Konklusion


    Efter senest at have testet S2110W fra Eizo, var jeg forhåbningsfuld da jeg modtog S2411W. Og Eizo S2411W indfrier bestemt også mine forventninger. Det er en skærm med gode billedegenskaber, der samtidig leverer justeringsmuligheder, som dem mere krævende bruger vil få gavn af.

    Standardindstillingerne er gode, og selv om der skal justeres lidt, så giver Eizo S2411W et flot resultat. Størrelsen er også ideel til filmredigering eller CAD, men allround brugeren med høje krav til sin skærm, er bestemt også i målgruppen.

    Responstiden er forbedret en smule i forhold til sidste generation, men alligevel er Eizo S2411W stadig ikke helt egnet til de allerhurtigste spil. Dette, sammen med betragtningsvinklerne, hvor der stadig er plads til lidt forbedringer, er de to sider, hvor der stadig kan ske forbedringer.

    Alt i alt sidder jeg dog med et meget positivt indtryk efter at have testet skærmen. S2411W lever bestemt op til Eizos høje kvalitet og S2411W er en skærm jeg meget gerne vil anbefale. Prisen er godt nok noget højere end de fleste 24 tommer skærme, men jeg synes helt bestemt også man får dét ekstra for merprisen.

    PositivNegativ Målgruppe
    Præcise farverResponstid stadig ikke perfektGrafikeren
    Dyb sort og høj kontrastBetragtningsvinkler kan forbedresAllround brugeren
    Homogen baggrundsbelysning Film redigiering + CAD
    Gode indstillngsmuligheder  


    ---



    Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=3437



  • Flere anmeldelser

    Panasonic HZ2000

    Test: Panasonic HZ2000

    12 Oct 2020 | Rasmus Larsen |
    Philips OLED805

    Test: Philips OLED805 (OLED855, OLED865)

    23 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
    Sony XH90

    Test: Sony XH90

    08 Sep 2020 | Rasmus Larsen |
    Samsung Q95T

    Test: Samsung Q95T / Q90T

    08 Jul 2020 | Torben Rasmussen |