Danskerne har det seneste år tegnet yderligere 500.000 abonnementer på streamingtjenester med tv/film. Det skyldes i særdeleshed lanceringen af reklamebaserede abonnementer.
Netflix er stagneret i Danmark og har endnu ikke meldt en dato ud for lanceringen af deres billigere abonnement med reklamer.
Milepælen på 5 millioner, hvilket kommer efter en ny bølge af vækst på streamingmarkedet i Danmark, skyldes primært de billigere abonnementer med reklamer, som blandt andet Disney+, TV 2 Play, Viaplay, Max og SkyShowtime tilbyder.
- "Det at nå op på fem millioner abonnementer er en stor milepæl for det danske streamingmarked," siger Fredrik Liljeqvist, Senior Analyst hos Mediavision. "Denne vækst er i høj grad drevet af stigningen i annoncebaserede modeller, som fortsat vinder frem i hele Norden ved at tilbyde mere overkommelige indgangspunkter for forbrugerne."
TV 2 Play har indhentet Netflix
DRTV og TV 2 Play har allerede overhalet Netflix i Danmark målt på tidsforbrug, og nu har TV 2 Play også indhentet Netflix målt på antal abonnementer, ifølge analysefirmaet Mediavision.
- "Konkurrencen i Danmark intensiveres. TV2 Play har indhentet Netflix ved at tilbyde deres tjeneste både direkte til forbrugerne, i pakker og via annonceunderstøttede muligheder – sidstnævnte har Netflix ikke introduceret på nogen af de nordiske markeder. Det brede udvalg fra TV2 Play har helt klart betalt sig og hjulpet tjenesten med at nå et delt markedslederskab med Netflix," siger Fredrik Liljeqvist.
Netflix tilbyder en billigere pakke med reklamer i en række lande, men er altså indtil videre gået udenom Norden. Streamingtjenesten er også ved at udvide med live-sport og videospil.