Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonYouSee tabte mange tv-kunder i 2024 trods ny Discovery-aftale - FlatpanelsDK

YouSee tabte mange tv-kunder i 2024 trods ny Discovery-aftale

12 Mar 2025 | Rasmus Larsen |

I 2024 sagde yderligere 49.000 danske husstand farvel til YouSee som tv-leverandør på trods af, at Discovery-kanalerne gjorde comeback.

YouSees 2024 kan opsummeres som et år med flere prisstigninger, et stop for produktion af egne tv-serier, et slagsmål om rettighedsbetalinger med Copydan, Discovery-kanalernes tilbagekomst og lancering af YouSee Audio-streameren.

Det sker som led i Danmarks største tv-distributørs plan om at omstille sig fra klassiske tv-pakker til streaming.


326.000 færre siden Discovery-exit

YouSee smed Discovery ud af sine tv-pakker i januar 2020. Umiddelbart inden havde YouSee 1,17 mio. tv-kunder i Danmark. At otte Discovery-kanaler, plus Warner Bros Discoverys streamingtjeneste Max, i midten af 2024 vendte tilbage i YouSees tv-pakker har dog ikke betydet, at det mange kunder, der opsagde tv-pakken, er vendt tilbage. Ved udgangen af 2024 lød tv-kundetallet hos YouSee på 845.000 danske husstande. Det er et fald på 49.000 siden udgangen af 2023, hvor selskabet havde 894.000 tv-kunder. Det skriver Berlingske. Således fortsætter kundeflugten fra YouSee. Det svarer til, at over 130 danske husstande opsagde deres tv-pakke hver eneste dag i 2024. YouSee har mistet tv-kunder hvert år siden 2016. Kundebasen toppede i 2014 på 1,41 mio. tv-kunder.

Mange kunder på ældre teknologi

Hvad skal der til før YouSee mister titlen som Danmarks største tv-distributør? Det er vanskeligt at sige, idet de andre aktører generelt ikke oplyser tal for danske tv-kunder. Rigtig mange danskere ser stadig YouSee via antennesignal, men målt isoleret på streaming, så har danskerne i de første 13 uger af året brugt næsten lige så meget tid på at streame Netflix (12,3 timer dagligt i gennemsnit), som de har brugt på at streame YouSee (12,9 timer dagligt i gennemsnit), ifølge Nielsen. DRTV og TV 2 Play er førende på streaming, hver med 15,8 minutter dagligt i gennemsnit. - "Vi har stadig mange kunder på ældre teknologier som kobbernettet, der er ved at blive udfaset, samt på de faste tv-pakker, der på tværs af markeder oplever strukturel tilbagegang. Det betyder, at vi stadig overordnet oplever et kundefald," siger Christian Thrane, Nuudays nye topchef, til Berlingske. - Kilde: Berlingske
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Nye streamingbokse fra Thomson med 4K HDR og Google TV

19 Mar 2025 |

Nyt gennembrud kan markant øge OLED lysstyrke og effektivitet

19 Mar 2025 |

Amazon Prime Video rykker ind hos YouSee

19 Mar 2025 |

TV-skærme viser reklamer før de kan bruges

18 Mar 2025 |

Første kig: 2025 Philips TV inkl. 4-lags OLED

18 Mar 2025 |

Technicolors HDR-format overlever konkurs

18 Mar 2025 |