Viaplay vil ikke længere forbeholde reklamer til live-sport og den billigste pakke. Det bekræfter selskabet efter en sag i Norge.
En Viaplay-abonnent i Norge, der betalte for 'Film & Serier'-abonnementet, begyndte pludselig at få 6-sekunders reklamer før afspilning af det indhold, vedkommende trykkede play på.
Efter at have delt sagen på Reddit er både det norske forbrugerråd og Viaplays presseafdeling blevet involveret i sagen. Det skriver avisen Tek.no.
Med reklamer, uden reklamer
Det norske forbrugerråds indledende udmelding var, at såfremt et abonnement sælges som reklamefrit, så er det et brud på markedsføringsloven, hvis det indeholder reklamer, også selvom det kun er ganske få reklamer.

Sådan markedsfører Viaplay sine to film/serie-pakker, selvom begge kan have reklamer. Foto: Flatpanels
Viaplay påpeger dog, at de ikke sælger nogen pakke som "reklamefri". I stedet markedsføres Viaplays to normale pakker som 'Viaplay Film & Serier' til 149 kr/md og 'Viaplay Film & Serier med reklamer' til 99 kr/md.
En forskel er, at der kun kan downloades indhold med førstnævnte pakke. Produktets navn og prisforskellen giver ikke desto mindre indtryk af, at reklamer er den primære forskel.
Læs også: Viaplay: Nye pakker kun med dansk fodbold eller Champions League
Viaplay erkender over for Tek.no, at det godt kan fremgå tydeligere, at der også vises reklamer i det normale abonnement, hvor der til at starte med kun vil blive vist 6-sekunders reklame før egenproduceret indhold. Reklamerne er længere (15 sek.), hvis man har den billigere reklamepakke.
- "Viaplay markedsfører ingen pakker som «reklamefrie», og det fremgår af vores generelle vilkår at alle pakker kan indeholde «sponsering og andre kommercielle budskaber». For at gøre dette tydeligere for kunden vil vi opdatere oplysninger i forbindelse med præsentationen af vores pakker på hjemmesiden," skrev pressekontakt Birgitte Malling i Viaplay Group til Tek.no.
Reklamer i alle pakke
Med udmeldingerne bekræfter selskabet sine planer om at vise reklamer i alle pakker i fremtiden, selvom danskere endnu ikke ser de 6-sekunders reklamer inden afspilning, som nordmændene gør.
Sportspakkerne indeholder allerede reklamer.
Af Viaplays danske side fremgår nu følgende tekst: "Alm. reklameblokke vil indgå i live-tv uanset pakke. Reklamer kan vises før, under og efter indhold. Der vises ikke reklamer før og i børneindhold."
Ifølge Wayback Machine (link) fremgik denne tekst ikke af Viaplays side i sommers. Det betyder, at kunder, der har tegnet abonnement før den 18. juni 2024, ikke har fået vilkårene oplyst klart og tydeligt på bestillingssiden.
- Kilde: Reddit, Tek.no