YouTube er en vidtfavnede streamingtjeneste, der efterhånden fylder meget. Den leverer uendelige timer af tv til den store skærm på væggen og masser af audio i øret, samtidig med at den agerer socialt medie.
Da det Google-ejede YouTube fik en teknisk sømløs adgang til de store TV-skærme på væggen via Android TV og så Google TV, satte det ekstra gang i videoplatformens rolle som rigtigt tv-medie, konstaterer nyeste udgave af DR-rapporten 'Medieudviklingen 2024'.
Fremdriften var samtidig drevet af en stor udbredelse af billige Chromecast-enheder, kombineret med dedikerede YouTube-knapper på flere tv-fjernbetjeninger og ikke mindst via præinstallerede YouTube apps på nærmest alle TV-apparater.
YouTube kom til verden i 2005. I mange år var platformen muligvis mest forbundet med 'katte-på-skateboard' videoer, og reklamer man sprang over, men så kom vækstbølgen båret af smartphones. Dernæst indtoget på de voksende fladskærme og rollen som rigtig tv-udbyder.
YouTube på den store skærm
Andelen af YouTube-sening på den store skærm har været støt stigende og udgør godt en fjerdedel af YouTubes samlede sening i 2024. Entréen på de "rigtige" TV-skærme bidrager til at forklare YouTubes position i den danske medievirkelighed.
YouTube har en ugentlig nettodækning i Danmark på 55% ifølge Nielsen-data.

Ovenstående store streamingsoverblik, der inkluderer alle skærme, indgår i DRs nyeste udgave af rapporten 'Medieudviklingen 2024'.
- "YouTube er en kæmpe aktør, man må forholde sig til, hvad enten man definerer den som en streamingtjeneste, med både tv og audio, eller socialt medie," konstaterede DRs analysechef Mads Emil Sejrbo Lidegaard under morgenmødet 'DR Deler', hvor Flatpanels lyttede med.
Analysechefen mindede om, at YouTube også forsyner brugerne med masser af audio, herunder al slags musik og lydbøger.
Det er YouTube-drenge og tv-piger
YouTube tegnede sig for ikke mindre end 54 minutter af den gennemsnitlige dag i 2024 for 25-31-årige mænd uden børn.
- "Selvom YouTube dækker bredt, har tjenesten alle dage været især drengenes og de unge mænds videolegeplads. Hvor kvinder i 2024 på tværs af enheder brugte 14 minutter af deres dag på YouTube, ramte mændene hele 29 minutter," skriver DR i rapporten.
Blandt både mænd og unge er det den udstrakte brug af YouTube på computeren, der driver seerminutterne i vejret.
- "Det er interessant, at de mest forhippede kernebrugere af YouTube søger mod computeren frem for den allestedsnærværende smartphone. Førnævnte 25-31-årige mænd uden børn lægger således 51 % af YouTube-tiden på computere (mod kun 18 % på såvel telefonen som tv-skærm)," skriver DR.
På hjemmemarkedet i USA pumper Google betydelige tv-vitaminer i YouTube. Man satser stort på produktet 'YouTube TV'. Det er en streamingtjeneste for abonnenter, men den ligner meget et traditionelt tv-tilbud med distribution af lineære tv-kanaler, konstaterer DR Analyse.