De første 8K-spil til PlayStation 5 Pro afvikles ikke i 8K-opløsning og der er flere tekniske udfordringer, men du kan dog stadig opleve forbedring, ifølge en spiludvikler.
Den originale PlayStation 5 konsol blev promoveret som 8K-kompatibel, men i 2024 fjernede Sony i al stilhed henvisningerne til 8K.
Selskabet lancerede for nylig en opgraderet PlayStation 5 Pro og påstår nu igen at understøtte 8K. Denne gang kan konsollen rent faktisk udsende et videosignal i 8K via HDMI 2.1 – men det er ikke hele historien.
Første 8K-spil til PS5 Pro
Som del af Sony og spiludviklernes bestræbelser på at forbedre spil til PlayStation 5 Pro gennem en software-patch er fem spiltitler foreløbigt blevet annonceret som 8K-kompatible:
- The Callisto Protocol (8K 30fps, med ray tracing)
- F1 24 (8K 60fps)
- Gran Turismo 7 (8K 60fps)
- No Man’s Sky (8K 30fps)
- Redacted (8K 60fps)
De såkaldte 'PS5 Pro Enhanced'-opdateringer, der tilføjer 8K-output – plus forbedret 4K-output med høj billedfrekvens og/eller ray-tracing – er tilgængelige nu til
The Callisto Protocol, F1 24, No Man's Sky og
Redacted.
Gran Turismo 7 opdateres senere.
Ikke kompatibel med alle 8K TV
PlayStation 5 Pro er ikke 8K-kompatibel med alle nuværende 8K TV, hvilket ejere af skærmene bør være opmærksomme på.
Det skyldes, at konsollen bruger signal-komprimering (DSC) til at udsende 8K over HDMI 2.1. Sonys eget Z9J 8K TV understøtter eksempelvis ikke DSC over HDMI og kan derfor ikke modtage 8K-signalet fra PS5 Pro. Der kan maksimalt modtages 4K-signal.
PS5 Pro understøtter på papiret 8K, men der er flere udfordringer at holde for øje. Foto: Sony
Ikke ægte 8K
Som altid er der mere til historien, for ingen af spillene renderes rent faktisk i 8K-opløsning – PlayStation 5 Pro er ikke kraftig nok.
I stedet opnås 8K-output gennem opskalering og billedbehandling, specifikt ved hjælp af PS5 Pro's nye PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), der er et AI-baseret og hardware-accelereret billedbehandlingsystem.
En spiludvikler tilknyttet
No Man's Sky bekræfter, at spillets 8K-tilstand renderer i "lidt højere end 4K", hvilket i praksis er op til 2700p (4K er 2160p), ifølge en analyse af Digital Foundry.
F1 24 renderes i omkring 4K-opløsning, mens
The Callisto Protocol angiveligt har dynamisk opløsning op til 6K afhængigt af scenen. Den kommende 8K-tilstand til
Gran Turismo 7 beskrives som "eksperimentel" af udvikleren.
Dette står i kontrast til f.eks.
Ori and the Will of the Wisps, der renderes i 6K internt på Xbox Series X, før der nedskaleres til 4K over HDMI-output, eller
The Touryst, det første – og muligvis eneste – spil, der renderer i 8K på PS5, før det nedskaleres til 4K over HDMI-output.
The Touryst er ikke blevet opdateret til at tage kræfterne i PS5 Pro i brug.
No Man's Sky i 8K på PS5 Pro: Screenshot: Hello Games
Men stadig bedre?
Ligesom 120fps, der ikke konsekvent kan opnås i særlig mange konsolspil, kan man argumentere for, at PS5 Pro's 8K-support handler om at udnytte spændet i opløsning mellem 4K og 8K.
Og det
er synligt, ifølge Martin Griffiths, en spiludvikler der har været involveret i PS5 Pro-opdateringen til
No Man's Sky.
-
"Der er en vedvarende, gentagen fortælling og gruppekonsensus om, at ingen kan se forskel mellem 4K og 8K, eller at man har brug for et kæmpe TV for at bemærke den ekstra opløsning. Jeg ændrede fuldstændig mit verdenssyn på dette, mens jeg implementerede 8K PS5 Pro-support til No Mans Sky. Objektivt set fandt jeg det til at være en meget mærkbar visuel forbedring, selv "bare" med PSSR og en lidt højere end 4K kilde, der driver den endelige skærmoutput," skrev Martin Griffiths på
X (maskinoversat).
Selvom fordelene ved 8K er bredt betvivlet i Hollywood, blandt andet på grund af den meget lave 24fps billedfrekvens i film og serier, betvivles fordelene os bekendt ikke blandt gamere, der nyder spil i høj opløsning og billedfrekvens tæt på skærmen.
Bliver 8K mainstream med PS6?
Griffiths tilføjer, at han forventer, at 8K bliver mere mainstream, når PlayStation 6 lanceres, hvilket sandsynligvis sker i 2026 eller 2027.
-
"Jeg tror nu, at 8K vil være meget mere mainstream i PS6-æraen, efterhånden som indhold, der demonstrerer forskellen, udkommer, og priserne på skærmpaneler falder," skrev han.
Griffiths brugte et 55-tommer Samsung QN700C 8K LCD TV, der ikke er i stand til at gengive 8K på grund af sub-pixel rendering, hvor effektiv opløsning ofres for at udvide betragtningsvinklerne.
Så ja, du bør nok
stadig vente med at købe et 8K TV.