I 2025 når billetsalget i danske biografer tilbage på 2023-niveau efter et drop i 2024, spår mediabureaugruppen Omnicom Group, der gør status på alle medier før et nyt år.
Derimod står kommercielt flow-tv til at indkassere et seertab i 2025. Forventninger blev fremlagt forleden på et ’Forecast 2025’-seminar arrangeret af Dansk Annoncørforening.
Claes Braagaard, CIO, Omnicom
- "Hollywood-strejken i 2023 kunne mærkes på udbuddet af titler, og titler betyder noget," sagde Chief Investment Officer Claes Braagaard, Omnicom Media Group Nordic.
- "Vi forventer, at billetsalget går op i 2025, fordi der er udsigt til et godt biografår baseret på de filmtitler, der er undervejs," tilføjede han.
Braagaard henviste blandt andet til premieren på Ternet Ninja 3.
I biografkalenderen for 2025 ligger også internationale film som F1, Mission: Impossible – The Final Reckoning, Jurassic World Rebirth og ikke mindst den tredje Avatar-film kaldet Avatar: Fire and Ash.
Læs også: Hvor længe går der fra biograf- til hjemmepremiere på nye film?
Sport på tv mangler
Efter et stort sportsår i 2024 er der ikke store sportsbegivenheder på programmet i 2025.
- "Derimod bliver 2025 ikke et stort tv år, der mangler store events, især live sport, der kan løfte flow-tv niveauet. I 2024 havde f.eks. OL og fodbold EM. Vi spår, at det kommercielle tv-forbrug – altså, antal danskere der bruger TV 2-kanaler, Viaplay-kanaler og WBD-kanaler – falder temmelig tungt med 16%. Især de to sidstnævnte," sagde han.
Han henviste også til, at stadig færre husstande har tv-pakker og har ringe adgang til kommercielt flow tv.
- "Det er påfaldende, at flow-tv fylder uendeligt lidt blandt de 10 til 19 årige, der jo ellers bruger ti timer om dagen på medier."