Salget af rigtig store TV-skærme på 97 tommer og derover – til tider kaldet XXL TV – er steget eksplosivt i takt med, at priserne er dykket.
Data kommer fra analysefirmaet Circana, der har talt med CNN.
I de markeder, Circana følger, er salget af TV-skærme på 97 tommer og derover steget med 877% på ét år. Salget af TV-skærme på mellem 75 og 96 tommer er "kun" steget med 19%.
Lave priser driver efterspørgslen
En af drivkræfterne har været et markant prisfald på 53% i den gennemsnitlige pris for et 98-tommer TV sammenlignet med samme periode sidste år. Priserne på 75–96 tommer TV er faldet med 6%.
I forbindelse med Black Friday 2024 i Danmark sælges 98-tommer skærme netop nu til priser fra 13.990 kroner. Se Black Friday-oversigten.
LG (ikke i Danmark), Samsung, Sony og TCL sælger 98-tommer TV, alle baseret på samme VA LCD-panel fra TCL CSOT, mens Hisense sælger 100-tommer TV bygget på et VA LCD-panel fra skærmproducenten BOE.
Læs også: På jagt efter nyt 98-100" TV? Flatpanels sammenligner
LGs 97-tommer OLED TV og Samsungs micro-LED TV er stadig uforholdsmæssig dyre.
En analyse fra 2. kvartal 2024 afslørede, at det er kineserne, der er ved at løbe med markedet for de største skærme.
85" TV (venstre), 115" TV (midten), 98" TV (højre). Foto: Flatpanels
Trenden fortsætter
Circana mener, at den voksende popularitet af XXL TV skyldes, at folk er begyndt at opgradere fra de TV-skærme, de købte under pandemien.
- "Den stærke vækstrend for XXL TV stemmer overens med stigningen i salget af 65-tommer TV fra 2018 til 2020, som forbrugerne nu begynder at udskifte fem til seks år senere, hvilket er i tråd med det, vores forskning tyder på, er den mest almindelige udskiftningscyklus," sagde Paul Gagnon, VP for Consumer Technology, Circana.
- "Vi forventer, at denne trend fortsætter, efterhånden som opgraderingerne fortsætter ind i 2025 og fremefter."
- Kilde: Circana, CNN