Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reason'Home entertainment' er nu 7 gange større end biografer i USA - FlatpanelsDK

'Home entertainment' er nu 7 gange større end biografer i USA

22 Nov 2024 | Rasmus Larsen |

Amerikanske biografer gik yderligere 22% tilbage i tredje kvartal, mens salget af DVD og Blu-ray skriver faldt 26%, ifølge DEG og Omdia. Home entertainment-segmentet vokser.

Omdia og DEG har taget temperaturen på home entertainment, altså video-hjemmeunderholdning, og 'box office', biograferne.

Hvad angår streamingtjenester, så er der ingen tegn på opbremsning, med en stigning på 27% år-til-år i tredje kvartal 2024, og en stigning på 28% for de første tre kvartaler af 2024 ift. samme periode i 2023, ifølge Omdia.

Udviklingen var derimod flad inden for filmudlejning (VOD) fra platforme som Apple TV appen og Google Play, mens salg af film digitalt (EST) faldt med 15% år-til-år, sandsynligvis på grund af færre blockbuster-film i kvartalet.


Ingen renæssance for biografer eller skiver

Trods opbakning til UHD Blu-ray fra filmsamlere fortsætter markedet for fysiske medier med at falde kraftigt, ifølge Digital Entertainment Group (DEG). - "Forbruget på fysiske medier faldt med 25,7% i tredje kvartal og 23,4% år-til-år, hvilket i hvert fald delvist skyldes et svagere udgivelsesprogram. Da samlerobjekter er mindre afhængige af biografudgivelser, gik de imod trenden, idet 4K UHD-katalogudgivelser voksede med 10% år-til-år, og titler i Steelbook voksede med 25%, ifølge indsigt hos studierne," skriver DEG. Biograferne kæmper også, da biografindtægter faldt med 22% i tredje kvartal. Samlet for de tre første kvartaler af 2024 er billetsalget faldet med 21% ift. samme periode i 2023. Selv en stærk afslutning i november og december bringer næppe biografmarkedet på 2023-niveau, der allerede lå 20% lavere end i 2019 – sidste år før coronapandemien. Kun Inside Out 2 and Deadpool and Wolverine har i biograferne omsat for over 1 mia. dollar i år.

Hjemmeunderholdning i vækst

I de tre første kvartaler af 2024 nåede forbruget af hjemmeunderholdning i USA op på 38,63 mia dollar, sammenlignet med kun 5,46 mia. dollar i biograferne. Denne voksende kløft forklarer, hvorfor stadigt flere film udgives direkte på streaming. Markedet for hjemmeunderholdning er nu syv gange større end biografmarkedet. Her er tv-pakker ikke medregnet.

Q3 2024 hjemmeunderholdning

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Sony bekræfter exit fra optagelig Blu-ray: "Der er ingen efterfølger"

24 Jan 2025 |

Hvor er Xbox? Mangel på konsoller i Danmark og udland

23 Jan 2025 |

TCL's næste LCD panel har bedre farver, færre refleksioner

23 Jan 2025 |

Redesignet Plex app har fokus på gratis film med reklamer

23 Jan 2025 |

Medieudviklingen 2024: On demand voksede trods perfekt flow-tv år

22 Jan 2025 |

LG's nye 32" 6K monitor er verdens første med Thunderbolt 5

22 Jan 2025 |