Markedet for TV-skærme er gået ind i en ny fase, hvor producenter er villige til at sælge TV-skærme under kostpris for at tjene penge på reklamer og dataindsamling.
Det er analysefirmaet Omdia, der peger på den nye tendens.
- "Forretningsmodellen skifter væk fra at tjene penge på TV-apparater og i stedet til at tjene penge på reklamer og data, der leveres af disse TV-apparater," sagde Paul Gray, Omdia’s Research Director for CE, på sidste uges HbbTV Symposium i London (maskinoversat).
To amerikanske producenter blev fremhævet som eksempler, ifølge BroadbandTVNews.
- "Folk er glade for at sælge TV-skærme under kostpris. Du kan bare kigge på økonomien hos Vizio eller Roku for at se, at de sælger TV til et sted mellem -3 og -7% margin, i denne kamp for brugerne," sagde Paul Gray.
Sidste år lancerede den nye producent Telly et 55-tommer 4K TV, der er gratis for amerikanere at få fingre i mod at de indvilliger i at se reklamer.
Læs også: Smart TV tager konstant screenshot af hvad du ser – selv over HDMI
Roku, der opererer i USA og dele af Europa, fremhæves som eksempel. Foto: Roku
Kan føre til opdeling af markedet
Tendensen ses pt. i Nordamerika, hvor seerne er vant til en større mængde reklamer på sendefladen. Skiftet sker netop som det klassiske tv-økosystem – tv-kanaler – er ved at kollapse til fordel for streaming.
I Kina, Europa og andre markeder har seerne et andet udgangspunkt, ifølge Paul Gray, hvilket potentielt kan føre til, at producenterne justerer deres strategier for nye TV-skærme til de tre regioner, som illustreret på billedet nedenfor.
Paul Gray fra Omdia om det globale marked for TV-skærme. Foto: BroadbandTVNews
To andre tendenser
Han noterer sig desuden, at forbrugere er begyndt at købe meget store TV-skærme på op til 100-tommer. Det ses i salgstallene.
En tredje tendens er, at kinesiske producenter som Hisense og TCL for alvor er begyndt at true sydkoreanske producenter som LG og Samsung, der for 20 år siden udkonkurrerede japanske producenter.
- Kilde: BroadbandTVNews