Pluto TV appen skal indlejres i flere telefoner og PC'er, så streamingtjenesten kan ses af langt flere. Det er baggrunden for en ny dansk programoffensiv med bl.a. morgen-tv og fodboldprogrammer.
Der er tale om en ren dansk programoffensiv, oplyste den gratis reklamefinansierede streamingtjeneste, Pluto TV, på et pressemøde i går, hvor Flatpanels deltog.
Jesper Dahl. Foto: Paramount
- "Vi har særligt gode samarbejder i Danmark, og vi har indtil videre andre strategier i Norge og Sverige," siger nord- og centraleuropæisk chef for Pluto TV, Jesper Dahl, til Flatpanels. "Målet er kort sagt mange flere brugere på Pluto TV, der samtidig skal bruge mere tid på platformen."
Læs også: Nu lanceres Pluto TV, der udfordrer hele tv-branchen
Programoffensiven inkluderer først og fremmest to regulære nyheder. Pluto TV lancerer et morgenshow og en ultrafaglig fodboldkanal.
Pluto TV har hentet radioværten 'Allan Sindberg' fra r8Dio, som får sin debut som vært for morgenshowet Den Gule Sofa. Man kan se med gratis hver mandag og fredag morgen fra kl. 08:00. Showet får premiere den 16. september, hvor den første gæst bliver MMA-superstjernen Mark O. Madsen.
Høj fodboldfaglighed
Desuden skruer Pluto TV op for fodbolddækningen med Mediano TV, produceret af podcastmediet af samme navn, der specialiserer sig i et meget fagligt fodboldindhold. Mediano har en million afspilninger om måneden og går nu på tv med videoversioner af podcasttitler som Fodbold var bedre i 90'erne, Mediano Roadshow, Det taktiske værksted og Bossword.
- "Vi kan se, at Medinos podcasts er særdeles populære og rummer et stort potentiale," siger Jesper Dahl, og uddyber:
- "Vi skal videre og tiltrække flere seere, både målt som unikke månedlige brugere og antal timer, de har set. Det er vigtigt at brugere ser noget indhold, når de besøger os."
Pluto TV i Danmark. Foto: Flatpanels
Pæn seeropbakning kan blive bedre
De seneste undersøgelser fra Ampere Analytics, foretaget i 1. kvartal 2024, viste, at 6-10% af de svenske, danske og norske husstande sagde, de har set Pluto TV i den forgangne måned.
For cirka 12 måneder siden havde Pluto TV en dansk udbredelse på 9% (18+ år), ifølge analyseinstituttet Wilke. Det vil sige, at 9% sagde, at de havde brugt/har adgang til Pluto TV, hvilket harmonerer med Ampere Analytics' tal.
- "Det er ikke så skidt endda, men deres potentiale hedder 50%, fordi så mange danskere er interesseret i en gratis tjeneste med reklamer," sagde Daniel Ebert Pedersen, Insight Director hos Wilke, til Flatpanels i april.
- "Vores amerikanske ejere (Paramount, red) har højere mål, og vi har også noteret os Wilkes tolkninger, der afspejler et større potentiale," siger Jesper Dahl.
Jesper Dahl er generelt tilfreds med Pluto TVs distribution i Danmark, men der skal mere til. Mere dansk indhold skal trække den rigtige vej.
- "Flere folk skal downloade Pluto TV appen på mobilen og PC'en, så vi er det naturlige valg, når folk zapper rundt mellem deres apps."
Tror på en mangfoldighed af sport
Af andre danske programtilbud kan nævnes snakke/køre-showet Bense på Tur, der vender tilbage med en ny sæson. Blandt de medvirkende er Manu Sareen, Lakserytteren, Sebastian Bull, Nikolaj Nyholm, Youtuberen Eiqu Miller, Pelle Hvenegaard, Timm Vladimir og Oliver Bjerrehus. Den første episode kom den 12. september.
Pluto TV bekræfter endvidere sin tiltro til, at al slags sport har seerpotentiale.
Man byder velkommen til kampsport-showet Saturday Fight Fever. Det er del af en ambitiøs satsning på boksning og kampsport. Seerne kan se frem til det store fighting-event DFC, som finder sted den 21. september i KB Hallen på Frederiksberg, og som streames eksklusivt på Pluto TV.
Læs også: Samsung TV Plus er blevet konkurrent til Pluto TV på gratis-tv
Pluto TV bliver derudover eksklusiv platform for to andre sportsbegivenheder denne efterårssæson, Counter Strike-turneringen Blast inkl. Fall Finales, som afholdes i Forum den 25-29. september.