TV 2, Viaplay, Warner Bros Discovery, Allente m.fl. er gået sammen om en ny dansk kampagne, der sætter spot på konsekvenserne ved ulovlige tv-tjenester.
1,3 millioner danskere har set tv-indhold via en ulovlig tjeneste i den seneste måned, ifølge analysefirmaet Mediavision. Det svarer til en stigning på 9 procentpoint i forhold til sidste års 21 procent.
Det største forbrug i Danmark sker i aldersgrupperne 15-24 og 25-34 år, hvor henholdsvis 53 og 58 procent svarer, at de har brugt ulovlige tv-tjenester i den seneste måned.
320.000 danske husstande siger videre, at de betaler for adgang til ulovlige IPTV- og streamingtjenester, hvor indhold udbydes ulovligt til en langt lavere pris end i lovlige tv-pakker og streamingtjenester. Det er omtrent 860 mio. kroner i abonnementsindtægter til kriminelle organisationer, hævdes det.
Konsekvenserne ved ulovlig streaming
Det er ikke kun Hollywood, der på ny har blæst til kamp mod piratkopiering. Nordic Content Protection (NCP), der udgøres af tv- og streamingaktører i Norden inkl. TV 2, Viaplay, Warner Bros Discovery og Allente, søsætter i dag en ny kampagne i Danmark.
I den danske kampagne er der fokus på konsekvenserne ved at bruge de ulovlige tjenester.
- "Disse tv-tjenester ser ofte professionelt opbyggede ud, men det mange overser er, at det faktisk er ulovlige tjenester, som stjæler andres tv-indhold, og der er ofte forbindelser til den organiserede kriminalitet. Hvis man bruger ulovlige tv-tjenester, risikerer man ikke kun juridiske konsekvenser, men også at få malware, at blive udsat for GDPR-overtrædelser og at betale for en tjeneste, der kan blive lukket ned når som helst," siger Stian Løland, direktør for NCP.
Foto: NCP
"Påvirker hele samfundet"
Det medfører, at der kan komme til at mangle penge i det danske produktionsmiljø, lyder det videre.
- "Ulovlige tv-tjenester påvirker langt flere aktører end blot tv- og streamingbranchen; i sidste ende påvirker det hele samfundet. Nu er vi nødt til at tage fælles krafttag og bekæmpe dette ud fra forskellige perspektiver og med forskellige midler," siger Stian Løland.
Kampagnen starter i dag og danskerne vil blive præsenteret for små videoklip som dette:
YouTubes videoafspiller kan ikke fremvises pga. dine valg i cookie-boksen. Du kan acceptere cookies i 'Privatliv' nederst til højre.