Snart kan TV 2s unikke, succesrige tv-koncept, Det sidste ord, opleves på Viaplay og Netflix i egne versioner.
Netflix USA har erhvervet de internationale rettigheder til det unikke interviewkoncept, Det sidste ord, der siden 2020 er blevet sendt seks gange på TV 2 og TV 2 Play.
Mikael Bertelsens tv-koncept har indkasseret stor anerkendelse for de interviews, der kommer ud af at give nulevende notabiliteter en chance for at reflektere over deres liv, vel vidende at de er væk, når det sendes.
Viaplay har optaget flere interviews
Viaplay har holdt lav profil med dette, men for nogle år siden erhvervede Viaplay Sverige rettigheder til formatet.
Viaplay oplyser til fagmediet C21Media, at man siden da har optaget flere interviews med lokale personligheder, der endnu ikke er blevet sendt.
Derimod har Viaplay i Norge ikke rettigheder til formatet.
Det sidste ord med Uffe Ellemann-Jensen. Foto: TV 2
International udgave hos Netflix
Det er Emmy-vinderen Brad Falchuk, der nu skal producere en international Netflix-version via sit selskab Teley-Vision, som har en flerårig aftale med Netflix. Den kommer til at hedde Famous Last Words.
- "Netflix er det perfekte sted for dette unikke show. Oplevelsen for både publikum og deltagerne er rørende, underlig og transcendent. Det er ikke som noget andet interviewshow, der nogensinde er blevet lavet. Det er en sand fejring af livet og muligheden for at få det sidste ord," siger Brad Falchuk i en udmelding.
Næppe en guldgrube
I Danmark blev Det sidste ord skabt af Mikael Bertelsen i 2020. Han interviewer kendte personer på Det Kgl. Bibliotek, der opbevarer optagelser indtil personen er gået bort, hvorefter programmet redigeres og sendes.
- "Genialt og ubeskriveligt rørende," skrev Ekkos anmelder Kristian Ditlev Jensen om Mikael Bertelsens serie. Salget er dog ikke umiddelbart en guldgrube for Berthelsen.
- "Det er ikke nogen øjeblikkelig guldgrube, men det er heller ikke meningen med dette," skriver Mikael Bertelsen i sms til Ekko, og fortsætter:
- "Det vigtigste for mig at været, at Brad Falchuk og Netflix US forstod intensionen med formatet, og hvordan det skal føres ud i livet. Jeg brugte det mest af corona-nedlukningen på at nedskrive regler og retningslinjer for formatet. En 120-siders såkaldt format-bibel."
- Kilde: Ekkofilm, Variety, C21Media