Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNetflix og Viaplay på vej med egne afsnit af 'Det sidste ord' - FlatpanelsDK

Netflix og Viaplay på vej med egne afsnit af 'Det sidste ord'

08 Aug 2024 | Per Fanefjord Laursen |

Snart kan TV 2s unikke, succesrige tv-koncept, Det sidste ord, opleves på Viaplay og Netflix i egne versioner. 

Netflix USA har erhvervet de internationale rettigheder til det unikke interviewkoncept, Det sidste ord, der siden 2020 er blevet sendt seks gange på TV 2 og TV 2 Play.

Mikael Bertelsens tv-koncept har indkasseret stor anerkendelse for de interviews, der kommer ud af at give nulevende notabiliteter en chance for at reflektere over deres liv, vel vidende at de er væk, når det sendes.


Viaplay har optaget flere interviews

Viaplay har holdt lav profil med dette, men for nogle år siden erhvervede Viaplay Sverige rettigheder til formatet. Viaplay oplyser til fagmediet C21Media, at man siden da har optaget flere interviews med lokale personligheder, der endnu ikke er blevet sendt. Derimod har Viaplay i Norge ikke rettigheder til formatet.

Det sidste ord

Det sidste ord med Uffe Ellemann-Jensen. Foto: TV 2

International udgave hos Netflix

Det er Emmy-vinderen Brad Falchuk, der nu skal producere en international Netflix-version via sit selskab Teley-Vision, som har en flerårig aftale med Netflix. Den kommer til at hedde Famous Last Words. - "Netflix er det perfekte sted for dette unikke show. Oplevelsen for både publikum og deltagerne er rørende, underlig og transcendent. Det er ikke som noget andet interviewshow, der nogensinde er blevet lavet. Det er en sand fejring af livet og muligheden for at få det sidste ord," siger Brad Falchuk i en udmelding.

Næppe en guldgrube

I Danmark blev Det sidste ord skabt af Mikael Bertelsen i 2020. Han interviewer kendte personer på Det Kgl. Bibliotek, der opbevarer optagelser indtil personen er gået bort, hvorefter programmet redigeres og sendes. - "Genialt og ubeskriveligt rørende," skrev Ekkos anmelder Kristian Ditlev Jensen om Mikael Bertelsens serie. Salget er dog ikke umiddelbart en guldgrube for Berthelsen. - "Det er ikke nogen øjeblikkelig guldgrube, men det er heller ikke meningen med dette," skriver Mikael Bertelsen i sms til Ekko, og fortsætter: - "Det vigtigste for mig at været, at Brad Falchuk og Netflix US forstod intensionen med formatet, og hvordan det skal føres ud i livet. Jeg brugte det mest af corona-nedlukningen på at nedskrive regler og retningslinjer for formatet. En 120-siders såkaldt format-bibel." - Kilde: Ekkofilm, Variety, C21Media
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

UEFA Europa League & Conference League på Disney+: Hvad du kan forvente

13 Sep 2024 |

Viaplay rykker visse Champions League-kampe til ny Premium-pakke

13 Sep 2024 |

Pluto TV lancerer dansk programoffensiv med bl.a. morgenshow

13 Sep 2024 |

Test: Samsung S95D QD-OLED

12 Sep 2024 |

PS5-opdatering ruller ud med personlig 3D-lyd, ny velkomst-hub

12 Sep 2024 |