Når europæere køber ny TV-skærm, forøges størrelsen i gennemsnit med 1,2-tommer årligt. Forbrugere i de nordiske lande køber de største skærme.
Størrelsen på et nyt TV er steget fra et gennemsnit på ca. 32-tommer i 2010 til ca. 50-tommer i skrivende stund i Europa som helhed. Pilen peger fortsat opad.
Det viser tal fra GfK, som TCL for nylig præsenterede ved et arrangement, hvor deres hidtil største TV på 115-tommer blev lanceret.
Læs også: Test: 115" TCL X955 Max
TCL er som bekendt bannerfører for store skærme på 98-tommer. Ved præsentationen sagde TCL, at salget af disse er langt større end man havde turde håbe. Den største udfordring er at få dem ind i lejligheder. Ifølge TCL er 98-tommer grænsen for, hvad der kan stå på højkant i en typisk elevator.
Vi køber de største skærme
De største TV-skærme sælges i de fire nordiske lande (Danmark, Finland, Norge, Sverige). Faktisk ligger vi væsentligt over gennemsnittet i Europa.
En ny TV-skærm solgt i Norden måler i dag et godt stykke over 55-tommer i gennemsnit, og er godt på vej mod 60-tommer. 86% af skærmene har 4K-opløsning.
Læs også: Sammenlign størrelser: Passer TV'et på væggen?
Hvis den gennemsnitlige forøgelse på 1,2-tommer årligt fortsætter, går der ikke mange år før 65-tommer er normen, når danskere køber nyt TV. Priserne på store skærme er henover de seneste 5-10 år faldet markant. De helt store 98-tommere er blevet til at betale indenfor de seneste par år.
Den gennemsnitlige størrelse på nye TV-skærme købt i Europa. Norden er i front. Kilde: TCL/GfK
Vi køber sjældent nyt TV
Nordiske forbrugere bruger også flere penge, når der skal handles nyt TV. Gennemsnitsprisen på en ny skærm købt i Norden lød i 2023 på 703 Euro. Gennemsnittet i Europa var 536 Euro. Tyskland er ikke langt efter med 698 Euro.
Til gengæld køber vi kun ny TV-skærm hvert 9,5 år i gennemsnit. Til sammenligning køber briterne hvert 5,6 år. Den længste udskiftningscyklus findes i Tyskland med 10,1 år mod EU-gennemsnittet på 8,0 år.