Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNetflix og andres opskrift på at overkomme streamingkrise - FlatpanelsDK

Netflix og andres opskrift på at overkomme streamingkrise

24 Feb 2023 | Per Fanefjord Laursen |

Bureau har identificeret de mest sandsynlige udveje eller løsninger, som de store streamere går efter for at ride stormen af.

Streamingmarkedets evige medvind og den eksplosive Covid19 vækst er aftaget. 

Nu bløder tjenesterne abonnenter; de inflationsramte forbrugere skærer i underholdnings-budgettet. Ikke desto mindre investerer streamingtjenesterne fortsat kæmpe summer i nye serier og film for at holde på de kræsne, forvænte abonnenter. Læg dertil, at nye streamingtjenester stadig kommer til. 

Netflix indtager rollen som den mest prominente, udsatte aktør med udsigt til nedgang i adskillige markeder. Netflix forventes at have mistet knap 500.000 abonnenter alene i Storbritannien.

Anders Wøhlk Eriksen
Anders Wøhlk Eriksen. Foto: Dentsu
Disney+ har en anden forhistorie, men er også på ”kritisk-listen”. Senest med tab på 2,4 mio abonnenter i 4. kvartal.  - "Hos Dentsu har vi studeret markedet og identificeret de fem mest sandsynlige udveje eller løsninger, som Netflix og beslægtede streamere griber til," siger Executive Director, Media Owner Services, Anders Wøhlk Eriksen, Dentsu, Danmark, der for nylig lancerede bureaugruppens nyeste rapport ’Medielandskabet 2023’.

De konkrete tiltag

Første skridt ud af problemerne kendes allerede. Tjenesterne vil indføre billigere abonnementer med reklamer. Den model blev lanceret af Netflix i blandt andet Storbritannien i november 2022. Disney+ indfører også en reklame-model i 2023, mens HBO Max lige nu har programsat reklamer til 2024. Læs også: Sådan kommer Netflix med reklamer til at fungere Forventningerne er forsigtige set med danske briller.  - "Det første indtryk er, at det indtil videre ikke er en stor succes. Ganske få har valgt løsningen, mens antallet af kunder fortsat daler. Den annonceunderstøttede version forventes at blive introduceret i Danmark i 2023," siger Anders Eriksen. Netflix er også i fuld gang med løsning nummer 2. At nedbringe muligheden for, at kunder kan dele en Netflix-konto. En ny model testes i Sydamerika, hvor Netflix har gjort det muligt at tilkøbe flere ’skærme’ til profiler, der befinder sig udenfor abonnentens hjem. - "Vi ser også tegn på en ny indholdsstrategi, hvor streamere spreder det mest attraktive indhold over længere tid. Ideen er, at kunderne kommer tilbage, men bliver i længere tid. Vi har f.eks. set de første test af serier, der lanceres med ét ugentligt afsnit, og sæsoner der bliver delt op i to," siger han.  Den mere barske løsning er også en mulighed, konstaterer Dentsu. At streamere sparer penge ved at skrue ned for lokalt produceret materiale i visse lande og holde sig til mere mainstream serier, som kan bruges hele vejen rundt. - "HBO Max har som bekendt valgt at spare på lokale produktioner i Danmark. Modsat Amazon Prime Video, der meddeler at man holder fast en lokal programprofil." Læs også: HBO Max fjerner nordiske serier og stopper dansk produktion


Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Disney-direktør fremlægger plan for fysiske skiver, med dramatisk plottwist

01 Apr 2023 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i april

31 Mar 2023 |

Netflix's reklame-abonnement virker nu også på Apple TV

30 Mar 2023 |

Oversigt: Sony 2023 TV

30 Mar 2023 |

Fejlbehæftet HDMI 2.1 chip i receivere forhindrer også QMS i at virke

30 Mar 2023 |

Apple arbejder på 'Multi-View' PiP-funktion til Apple TV appen

29 Mar 2023 |