På Hollywoods hjemmebane kaster forbrugerne flere penge efter streaming og færre penge efter DVD/Blu-ray, om end UHD Blu-ray salget stiger. Biografer kæmper stadig. Avatar: The Way of Water og Top Gun: Maverick har trukket mange seere i de mørke sale og de amerikanske filmstudier giver igen længere eksklusivitet, men det amerikanske biografmarked har det stadig svært. Opgørelsen fra DEG for 2022 viser, at amerikanere købte biografbilletter for 6,86 mia. dollars, filmskiver for knap 2,1 mia. dollars og digital/streaming for 34,5 mia. dollars. Dermed er 'home entertainment'-markedet nu mere end 5 gange så stort som biografmarkedet. Tallene bidrager til at forklare, hvorfor Hollywood-studierne investerer store summer i streaming, hvilket også ændrer markedsdynamikken i Norden og andre lande. Til sammenligning lå den årlige omsætning i amerikanske biografer på over 11 mia. dollars før corona-årene.- "Det samlede amerikanske forbrug på tværs af digitale og fysiske hjemmeunderholdnings-formater var i 2022 mere end 36,5 mia. dollars, en stigning på 11,4 procent fra de næsten 33 mia. dollars, som forbrugere brugte i 2021, drevet af en række stærke franchises, der kommer fra biografer og tv," skriver DEG i årsrapporten for 2022. Ovenpå – ikke inkluderet i tallene – kommer ca. 17 mia. dollars i årlig reklameomsætning fra streamingtjenester. Alle toneangivende streamingtjenester i USA tilbyder nu et billigere abonnement med reklamer, med undtagelse af Apple TV+.
Sell-Thru packaged Salg af DVD, Blu-ray og UHD Blu-ray VOD Video-on-demand,
ikke-premierefilm til lejePVOD Premium video-on-demand,
premierefilm til køb/lejeEST Electronic sell-through,
ikke-premierefilm til købSVOD Subscription video-on-demand,
abonnementstjenesterBox office Billetsalg i biografer (USA) Kilde: DEGSalget af UHD Blu-ray stiger
DEG fremhæver, at der på trods af fald i salget af DVD og Blu-ray, blev registreret en 20% stigning i salget af UHD Blu-ray i USA i 2022 ift. 2021. De mest populære titler var The Batman, Doctor Strange in the Multiverse of Madness, Jurassic World: Dominion, Spider-Man: No Way Home og Top Gun: Maverick. Data kompileret af Yoeri Geutskens til hans Ultra HD Blu-ray på twitter illustrerer, hvordan UHD Blu-ray kaprer en større andel i et faldende marked – en tendens, der accelererede i 2022.Kilde: VideoScan. Graf: Yoeri Geutskens
Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.
Få seneste nyt 1-2 gange ugentligt