Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDR-medierapport: Næsten alle streamer tv hver dag - FlatpanelsDK

DR-medierapport: Næsten alle streamer tv hver dag

26 Jan 2023 | Per Fanefjord Laursen |

Tv-markedets udvikling har været vild: Konkurrencen om indhold, seere og abonnenter er intens, og der vendes stadig op og ned på seernes vaner, viser DRs årlige rapport.

Youtube tiltrak sig i 2022 rundt regnet 19% af den tid, som hver dansker bruger på streamingtjenester og er dermed den dominerende streamingtjeneste.

Det fremgår af DRs store årlige rapport, ’Medieudviklingen 2022’, der udkom i dag. Rapporten er nu baseret på Nielsens seermålinger, der i 2022 gjorde det muligt også at måle den faktiske streaming-sening på de fleste platforme.

Dennis Christensen, DR Medieforskning
Dennis Christensen, DR Medieforskning. Foto: DR
- "2022-rapporten afspejler med stor tydelighed, hvor intens tv-konkurrencen er, og hvor vildt tv-markedet har udviklet sig," siger chef for DR Medieforskning, Dennis Christensen, til Flatpanels.   - "På traditionelt tv har DR- og TV 2-kanalerne i en årrække stået for 80% af forbruget, mens DRTV og TV 2 Play er udsat for langt større konkurrence. Der er mange streamingtjenester, der alle gør krav på 2-4% af forbruget – ikke kun Netflix," siger Dennis Christensen, der minder om, at Youtube inkluderes som streamingaktør, fordi den snupper en høj andel. Blandt de yngste borgere tegner YouTube sig således for op imod 50% af seertiden. TV 2 Play og DRTV tager hver 19% af danskernes tidsforbrug på streamingtjenester. Netflix, Disney+ og HBO Max står for tilsammen 17% af tidsforbruget. Heraf 10% alene for Netflix’ vedkommende.

Holder den model meget længere?

Det enorme udbud af tjenester og indhold betyder, at branchefolk taler om en ”Golden Age” – et gyldent tiår – for tv-branchen, men det er snarere en gylden tidsalder for tv-seerne, foreslår DRs erfarne medieforsker.   - "For under 100 kr. kan man tilmelde sig Prime Video og se hele ’Lord of the Rings’, eller til HBO Max og se ’House of the Dragon’, og så iøvrigt framelde sig kun én måned senere. Og vel at mærke uden at de tjenester i Danmark vinder ret meget nyt forbrug!" - "Så ja, det er en gylden tid for forbrugerne, men spørgsmålet er, om det holder. Kan streamingtjenester blive ved med at tilbyde ekstremt dyrt produceret indhold på de betingelser? Man kan godt komme i tvivl, om den forretningsmodel holder meget længere," spørger Dennis Christensen.

Nærmest alle streamer tv

Streaming af tv som fænomen er ikke desto mindre større end nogensinde. 9 ud af 10 danskere streamer i løbet af en uge fra en streamingtjeneste eller en distributør, og størstedelen streamer hver eneste dag, konkluderer DR Medieforskning i rapporten. Et kuriosum er, at danskernes streamingadfærd på mange måder minder om den adfærd, de har, når det gælder traditionelt tv-forbrug. - "Danskernes streamingforbrug fordeler sig hen over døgnet, ugen og året på samme måde, som vores tv-forbrug gjorde og stadig gør. Det vil sige, at vi primært tænder for streamingtjenesterne om aftenen og i nogen grad i dagtimerne i weekenden. Søndag er den ugedag, hvor danskerne streamer mest – nemlig i gennemsnit to timer og fem minutter mod en time og 46 minutter i hverdagene i snit," noterer medieforskerne Eva Leth og Jakob Vikær Hansen i deres gennemgang af de nyeste tv-vaner. De unge voksne mellem 25-31 år streamer i gennemsnit to timer og 34 minutter om dagen. Noget mere end gennemsnitsdanskeren, der bruger en time og 50 minutter i snit dagligt. I befolkningen over 65 år er det samme tal 1 time og 20 minutter. Seervanerne på flow-tv er det stik modsatte. Her ser de ældre mest og de unge mindst.

Tv streaming 2022

Streaming er alenetid

DR fremhæver en anden ny tendens i 2022: Stadig mere tv og nu også streaming indtages alene. De hyggelige fælles tv-oplevelser i sofaen er en vigende opførsel, viser DR Medieforsknings analyser. - "Hvor 55 procent af alle tv-minutter blev set med to eller flere personer foran tv--apparaterne i 1992, var tallet faldet til 42 procent i 2012. Og i første halvår af 2022 er det kun 31 procent af tv-forbruget, der er foregået i selskab med andre," forklarer medieforsker Jakob Vikær Hansen i rapporten. Alene-sening er især et streaming fænomen. På traditionel flow-tv er det hvert tredje minut, der ses i selskab med andre i 2022, mens på streaming er det nede på 20 procent. Trods trenden er DRTV og TV 2 Play de to streamere, der har den største andel af samsening. Det skyldes nogle af de programmer, som de tilbyder. Visse tv-programmer skiller sig ud, hvor samseningen er over 80 procent. Det er for eksempel MGP, X Factor, Disneys Juleshow og Dronningens nytårstale. Men også velkendte formater som Alene i vildmarken, Løvens hule, Fællessang og DR Dramas påskeserie Det forsvundne Ravkammer, som er nogle af de programmer, som fortsat inviterer til at sidde sammen i sofaen.


Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Disney-direktør fremlægger plan for fysiske skiver, med dramatisk plottwist

01 Apr 2023 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i april

31 Mar 2023 |

Netflix's reklame-abonnement virker nu også på Apple TV

30 Mar 2023 |

Oversigt: Sony 2023 TV

30 Mar 2023 |

Fejlbehæftet HDMI 2.1 chip i receivere forhindrer også QMS i at virke

30 Mar 2023 |

Apple arbejder på 'Multi-View' PiP-funktion til Apple TV appen

29 Mar 2023 |