Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonOverraskende mange danskere er "lynabonnenter" - FlatpanelsDK

Overraskende mange danskere er "lynabonnenter"

13 Jan 2023 | Per Fanefjord Laursen |

Overraskende mange danske streamingabonnenter er dygtige til at navigere i det voksende udbud. De læser om noget nyt og spændende; de prøvesmager en ny tjeneste, og rykker så videre.

Hele 38% af danskerne har mindst én gang prøvet at tegne et abonnement til en streamingtjeneste for at se en serie, og har så opsagt den igen lige efter at have set den, viser Wilkes nyeste analyser. 

- "Man kan sige, at ganske mange streamingkunder aldrig får stiftet ordentligt bekendtskab med de tjenester, de kommer ind på," siger Business Development Director Daniel Ebert Pedersen, Wilke til Flatpanels.

- "Der er en betydelig andel af danskerne - 38% - der tegner abonnement på en streamingtjeneste på grund af interesse for én specifik serie eller film, men opsiger tjenesten igen, lige efter de har set den," siger Daniel Ebert Pedersen.

Han påpeger også, at 14 procent siger, de har været "lynabonnenter" hele tre gange eller mere. 

 Læs også: Guide: Streamingtjenester, TV-platforme & apps


Streamingtjenester må acceptere lynabonnenter

De hurtige abonnenter – der er døbt Savvy Snackers og Superswitchers – er et velkendt fænomen for abonnementsvirksomheder, som sælger produkter, der ikke er at betragte som ’nødvendige’ for kunderne, eller hvor konkurrencen er stor. Det gælder klart streamingtjenester, men også måltidskasser og månedlige forkælelsesabonnementer, forklarer Morten Suhr Hansen, Senior Partner og CEO, hos Subscrybe.  - "Den type abonnenter, Wilkes analyse beskriver, minder mest om Savvy Snackers," siger han. "Abonnementsvirksomheder skal anerkende denne gruppe af abonnenter og gøre det let for dem at købe og melde sig fra igen, men også arbejde med pauser, nedgraderinger og retention-tilbud (belønning for at blive), så man alligevel fastholder en del af disse. Samtidig skal man jo langsigtet arbejde med at bygge vane og loyalitet op, så man over tid konverterer ’savvy snackers’ og ’superswitchers’ til mere stabile kunder." Læs også: TV 2: Kundefrafald er særlig udfordring på streaming

Streamingtjenester

Der er mange at vælge imellem og danskerne skifter løbende ud. Illustration: Flatpanels

Lynabonnenter er tegn på dynamik

Det er en indbygget udfordring for streamingtjenester, når forbrugere tilslutter sig en tjeneste, der tilbyder gratis prøveversioner eller rabat, og så hurtigt springer fra. Eller kortvarigt abonnerer for at se én bestemt serie, konkluderede Deloitte i en amerikansk analyse fra 2021, også omtalt på Flatpanels. Deloitte har beregnet, at en streamingtjeneste i gennemsnit bør fastholde en ny abonnent i op til 15 måneder, afhængigt af abonnementsniveauet og prisen. Ellers er det ikke en god forretning. I Deloittes analyse fremgår det, at hele 62% har tilmeldt sig en tjeneste på grund af én bestemt serie og derefter annulleret, når de var færdige. Endda med et hurtigt klik – 43% aflyste samme dag, de besluttede, at de ikke længere ville have tjenesten.   Omvendt så tilslutter forbrugerne sig også tiden nye tjenester, hvilket vidner om et meget dynamisk streaminglandskab i USA. Efter første corona-fase, i oktober 2020, havde hele 34% af de amerikanske forbrugerne både tilføjet og annulleret streamingtjenester.



Flere nyheder

Netflix begynder test af live-streaming forud for første live-shows

27 Jan 2023 |

Opdateret: DTS:X lyd i nye LG OLED og premium LCD TV

27 Jan 2023 |

DRTV streamer nu amerikanske Hollywood-film

27 Jan 2023 |

Allente dropper tre Disney tv-kanaler

27 Jan 2023 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Apple TV+ i februar

27 Jan 2023 |

DR-medierapport: Næsten alle streamer tv hver dag

26 Jan 2023 |