Roku, som hævder at være den førende TV-platform i USA, lancerer TV-skærme under eget navn. De kommer i første omgang i USA, hvor der også kommer de første Roku OLED TV. Amazon, som udbredte sin TV-platform FireTV vha. egne bokse og TV-skærme fra partnere, meldte i slutningen af 2021 ud, at de lancerer TV-skærme under eget navn. Nu følger Roku trop. Det bliver en fuld serie af skærme fra 24 til 75 tommer med priser mellem 119 og 999 dollars. Udmeldingen kom på CES 2023, hvor Roku også meldte et referencedesign til OLED TV klar. Det indebærer, at partnere – altså TV-producenter – nemmere kan skabe et OLED TV med Roku-platform indbygget. Sharp bliver den første producent til at lancere et Roku OLED TV og potentielt kan tiltaget trække OLED-teknologien ned i mellemklassen af TV. Amazon og Roku hævder på skift, at de besidder den førende TV-platform i USA foran Apples tvOS, LGs webOS, Googles Android TV og Google TV samt Samsungs Tizen. Amazon og Roku er begge begyndt at bevæge sig ind i Europa med deres respektive TV-platform, men endnu ikke i Norden.Med Roku-logo på fronten kommer en fuld modelserie. Foto: RokuRoku har mistet TCL
At Roku vælger at gå egne veje kan meget vel have udspring i TCLs beslutning om at skifte fra netop Roku til Google TV. TCL har i Nordamerika historisk set været Rokus største TV-partner. Det kan føre til, at magtbalancen tipper indenfor TV-platforme. Sideløbende melder Google om hastigt vækst for Android TV og Google TV. Amazon er ikke kommet med udmeldinger om FireTV på CES 2023.
Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.
Få seneste nyt 1-2 gange ugentligt