Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonOver halvdelen af Smart TV ejere bruger stadig streamingboks - FlatpanelsDK

Over halvdelen af Smart TV ejere bruger stadig streamingboks

21 Oct 2022 | Rasmus Larsen |

Selvom flere og flere funktioner indbygges i Smart TV, så har over halvdelen af brugerne stadig streamingbokse såsom Apple TV og Chromecast tilsluttet.

En undersøgelse fra Hub Entertainment Research kaster lys over, hvordan forbrugere i alderen 16 til 74 år anvender Smart TV og mediebokse til streaming i hjemmet. Data er indsamlet i august 2022 i USA, som er længst fremme i overgangen fra flow-tv til streaming.

- "Bortgangen af separate streaming-medieafspillere (ind imellem kaldet en "dongle") er blevet stærkt overdrevet, idet over halvdelen af ​​erstatningsteknologien (smart TV) stadig er forbundet til en streaming-medieafspiller," konkluderer undersøgelsen.

Undersøgelsen har fundet, at de fleste brugere ser funktionerne i de to typer enheder som ens, men visse streaming-apps findes stadig ikke til Smart TV.

 Læs også: Guide: Streamingtjenester, TV-platforme & apps

- "Hvis en OEM vil have en seer helt for sig selv, skal denne enten gå all-in på universalitet og tilbyde alle tjenester eller eksklusivitet, som den eneste kilde," siger Hub Entertainment Research.


Apple TV

TV'ets fjernbetjening kan styre en medieboks via HDMI CEC – og vice versa.

Anden brug end video

Tre ud af fire brugere af Smart TV eller boks siger, at de også bruger enheden til andre ting end video, fortrinsvis musik/lyd (lige under halvdelen af ​​brugerne). Smart TV får i stigende grad spilfunktionalitet i form af spilstreaming, som analysefirmaet Omdia for nylig døbte "den tredje streamingbølge", mens bokse såsom Apple TV får stadigt kraftigere hardware til at afvikle spil lokalt. Andre faktorer, som købere kan overveje, men som ikke er nævnt i undersøgelsen, er køb af digitale film, understøttelse af video/lydformater, privatliv og sporing, trådløs lydplatform, cast-systemer (AirPlay, Chromecast), TV-fitnesstjenester, integration af det smarte hjem samt multibruger-support. Undersøgelsen finder videre, at knap to ud af tre ejere af et Smart TV eller boks med sponsorerede knapper på fjernbetjeningen bruger mindst én af disse. Der afsluttes med en advarsel: - "TV-branchens reklameindustri (CTV) er opbygget om OEM'er, som indsamler seerdata, men det ser ud til, at få seere er klar over det," skriver forfatterne. "Hvis man tager disse svar for pålydende, kan interessenter i CTV-reklamebranchen komme i problemer, hvis nok forbrugere opdager dette potentielle højprofilerede privatlivsproblem."
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Så er der igen Mega Movie Week: Populære film fra 49 kr. i køb

12 Feb 2025 |

Streamingabonnent, hold øje med disse trends i 2025 og frem

12 Feb 2025 |

Nu i 4K/HDR: Se7en, Panic Room, Terminator (1984), Rocky 5, A Nightmare on Elm Street

11 Feb 2025 |

2025 bliver et stort filmår: Her er højdepunkterne

11 Feb 2025 |

Den danske YouTube superbruger er en 25-31-årig mand

11 Feb 2025 |

Alle de nye OLED monitorer der lanceres i 2025

10 Feb 2025 |