Selvom flere og flere funktioner indbygges i Smart TV, så har over halvdelen af brugerne stadig streamingbokse såsom Apple TV og Chromecast tilsluttet.
En undersøgelse fra Hub Entertainment Research kaster lys over, hvordan forbrugere i alderen 16 til 74 år anvender Smart TV og mediebokse til streaming i hjemmet. Data er indsamlet i august 2022 i USA, som er længst fremme i overgangen fra flow-tv til streaming.
- "Bortgangen af separate streaming-medieafspillere (ind imellem kaldet en "dongle") er blevet stærkt overdrevet, idet over halvdelen af erstatningsteknologien (smart TV) stadig er forbundet til en streaming-medieafspiller," konkluderer undersøgelsen.
Undersøgelsen har fundet, at de fleste brugere ser funktionerne i de to typer enheder som ens, men visse streaming-apps findes stadig ikke til Smart TV.
Læs også: Guide: Streamingtjenester, TV-platforme & apps
- "Hvis en OEM vil have en seer helt for sig selv, skal denne enten gå all-in på universalitet og tilbyde alle tjenester eller eksklusivitet, som den eneste kilde," siger Hub Entertainment Research.

TV'ets fjernbetjening kan styre en medieboks via HDMI CEC – og vice versa.
Anden brug end video
Tre ud af fire brugere af Smart TV eller boks siger, at de også bruger enheden til andre ting end video, fortrinsvis musik/lyd (lige under halvdelen af brugerne).
Smart TV får i stigende grad spilfunktionalitet i form af spilstreaming, som analysefirmaet Omdia for nylig døbte "den tredje streamingbølge", mens bokse såsom Apple TV får stadigt kraftigere hardware til at afvikle spil lokalt.
Andre faktorer, som købere kan overveje, men som ikke er nævnt i undersøgelsen, er køb af digitale film, understøttelse af video/lydformater, privatliv og sporing, trådløs lydplatform, cast-systemer (AirPlay, Chromecast), TV-fitnesstjenester, integration af det smarte hjem samt multibruger-support.
Undersøgelsen finder videre, at knap to ud af tre ejere af et Smart TV eller boks med sponsorerede knapper på fjernbetjeningen bruger mindst én af disse.
Der afsluttes med en advarsel:
- "TV-branchens reklameindustri (CTV) er opbygget om OEM'er, som indsamler seerdata, men det ser ud til, at få seere er klar over det," skriver forfatterne. "Hvis man tager disse svar for pålydende, kan interessenter i CTV-reklamebranchen komme i problemer, hvis nok forbrugere opdager dette potentielle højprofilerede privatlivsproblem."